Egyre többen nyernek egyre több pénzt a magyar sörön

A 2017-es enyhe visszaesés után jelentősen, 21 milliárd forinttal növekedett a hazai sörgyártók árbevétele tavaly.
Tóth László Levente, 2019. július 20. szombat, 19:19
Fotó: Napi.hu

A hazai sörgyártással foglalkozó vállalkozások száma 2016 óta folyamatosan nő, s a 2017-es árbevétel visszaesést is sikerült tavaly korrigálni - derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. A 2018-as beszámolók feldolgozása azt mutatja, hogy a sörgyártók 21 milliárd forinttal tudták növelni árbevételüket, ami meghaladta a 166 milliárd forintot. Ugyanakkor a szektor stabilitását mutatja, hogy az új cégbejegyzések mellett a piac szereplői ellen csak mutatóban indult felszámolási eljárás és kényszertörlés. Az alkalmazotti létszám csekély mértékű csökkenése nem befolyásolta érdemben a cégek teljesítményét.

Tavaly 76 ezer hektoliterrel, 15 millió palackkal több, összesen 6,29 millió hektoliter sört értékesítettek tavaly az előző évhez képest a vezető sörgyárak a magyar piacon, 24 százalékkal nőtt a felsőkategóriás sörök eladása, emellett átlag feletti növekedést ért el az alkoholmentes és az ízesített sörök forgalma is.

Jól ment a nagyoknak is

A hazai piacot jelenleg négy nagy cég uralja: a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Pécsi Sörfőzde Zrt., és a Borsodi Sörgyár Kft. Ezen négy cég teljesítménye teszi ki az iparág 2018-as árbevételének 97,5 százalékát. A négy nagy közül a Dreher tudta legnagyobb arányban növelni árbevételét, 46 milliárd forintról 59,7 milliárd forintra. A többek között az itthon kapható Arany Ászok, Kőbányai, Pilsner és a Kozel söröket gyártó cég nyeresége is megugrott tavaly: 379 millió forintról 2,1 milliárd forintra.

Árbevétel tekintetében szorosan a Dreher nyomában találjuk a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.-t., amely 53 milliárdról 59,1 milliárdra tornászta fel árbevételét 2018-ban. A Heineken, Gösser, Edelweiss, Zlaty Bazant, Krusovice, Steffl és többek között a Kaiser söröket forgalmazó cég 2,6 milliárd forint nyereséget könyvelhetett el tavaly, ami annak fényében értékelhető kiemelkedő teljesítménynek, hogy 2017-ben még csak 169 millió forint nyeresége volt, 2016-ban pedig még veszteséget termelt.

A Stella Artois, Spaten, Beck's, Staropramen és Löwenbrau söröket is készítő Borsodi Sörgyár Kft. szintén tudta árbevételét növelni 2018-ban 40 milliárd forint fölé, ezzel párhuzamosan pedig tovább tudták csökkenteni veszteségüket. Míg 2017-ben veszteségük meghaladta 606 millió forintot, tavaly már csak 147 millió volt a mínusz.

Lehet fejlődni a kicsiknek is

A négy nagy legkisebb tagja a Pécsi Sörfőzde Zrt., s közülük az egyetlen, melynek árbevétele csökkent. A 2017-es 4,1 milliárd forint 2018-ra 2,6 milliárd forintra olvadt. "Az árbevétel jelentős csökkenése egy stratégiai döntés következménye, melynek következtében a Pécsi Sörfőzde Zrt. az olcsó kategóriás sörök értékesítéséből jelentősen visszavett" - derül ki a pénzügyi beszámoló kiegészítő mellékletéből. A csökkenő árbevétel mellett viszont 23 millió forintos nyereséggel sikerült zárniuk a múlt évet. (Utóbbiban szerepe lehetett annak, hogy lényegében a cégre szabták a jövedékiadó-kedvezményi rendszert, mely kis cégeknek biztosít forrásokat.)

Meg kell még említeni a hazai piachoz import söreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary Kft. teljesítményét. A 2017-es 5,4 milliárdos árbevétele 7,2 milliárdra növekedett, míg a veszteség 71 millió forintról 30 millió forintra csökkent. A névadó márka mellett olyan söröket forgalmaz a cég, mint például a Tuborg, a Holsten és a Grimbergen.

A nagyok mellett számos mikro-, kisvállalkozás és családi főzde működik szerte az országban, meglovagolva a kézműves sörök iránt az elmúlt években kialakult igényt. Bár érdemben nem tudták piaci részesedésüket növelni, számukra reményre adhat okot, hogy a Magyar Sörgyártók Szövetsége által végzett sörpiaci elemzés szerint nemcsak az összfogyasztás növekedett a múlt évben hazánkban, mintegy 15 millió palackkal, de ezen belül elsősorban a prémium és szuper prémium sörök eladása futott fel, mintegy 24 százalékkal. Ez lehet tehát az a szegmens, ahol a kis főzdék egyedi és jó minőségű termékeikkel könnyebben tudnak helyzetbe kerülni a nagyok mellett.

HOZZÁSZÓLÁSOK