Fontos változás jön a személyi igazolványnál: pénzügyi adatok kerülhetnek rá

A frissen megjelent belügyminisztériumi rendelet szerint az új személyi igazolványok pénzforgalmi szolgáltatáshoz szükséges ügyfél-hitelesítésre is használhatók majd a jövőben.
Herman Bernadett, 2020. július 7. kedd, 11:45
Fotó: MTI Fotó / Máthé Zoltán

A Magyar Közlöny legújabb számában jelent meg az a belügyminisztériumi rendelet, amely módosítja a az állandó személyazonosító igazolvány tároló elemén elhelyezett szolgáltatásazonosító felhasználásával ellenőrizhető jogosultságok köréről szóló korábbi jogszabályt. Új elemként kerül be, hogy a személyi igazolvány tároló elemén elhelyezett szolgáltatásazonosító pénzforgalmi szolgáltatáshoz szükséges ügyfél-hitelesítésre is használható majd.

Ez a jogszabály-módosítás lehet az egyik eleme annak a sorozatnak, amely a Magyar Bankszövetség tavaly novemberben kiadott javaslatcsomagjában is szerepelt már.

Fontos lenne az, hogy a digitalizált ügyintézési kapukat összekapcsolják, ne beszkennelt pecsétes papírokkal rohangáljanak az ügyfelek az egyik digitális ügyintézési helyről a másikra - mondta akkor Becsei András, a bankszövetség akkori elnöke, jelenleg alelnöke a szövetség sajtótájékoztatóján.

Jelasity Radován, aki akkor még alelnök volt, jelenleg pedig a bankszövetség elnöke, szintén kiállt a digitalizáció mellett. "Senki sem akarja jobban a digitalizációt, mint a bankok" - hangsúlyozta a bankár. Ez ugyanis költségcsökkentést, hatékonyságjavulást jelent. Azt is kiemelte: fontos lenne, hogy az adatbázisokat összekapcsolják, például az adóhatóság és más hatóságok rendszerét a bankokéval. A hitelintézetek ilyen információk birtokában jobb kondíciókat tudnának kínálni a jó ügyfeleknek.

A mostani BM-rendeletet újabb jogszabály-módosítások követhetik, ha a kormány is elfogadja a bankok érvelését. Ezek egyebek mellett összekapcsolhatnak olyan állami rendszereket a banki rendszerekkel, mint az Ügyfélkapu, a NAV vagy a földhivatal adatbázisai, hogy az ügyfelek otthonról intézhessék el kényelmesen a hiteligénylést vagy más banki ügyeket.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Xenador, 2020.07.08 21:22

@na4: Mindig érdemes megnézni az érem másik oldalát is. Ami ez esetben azt jelenti, hogy elgondolgodunk azon, mennyire tudjuk megvédeni magunkat attól a kellemetlenségtől, hogy ha azt az egy kártyát veszítjük el valahogyan, akkor hányféle funkciót kell nélkülöznünk az új kártya elkészültéig, hányféle adat újrahitelesítését kell elintéznünk, és mi mindent teszünk lehetővé annak, aki a kártyát megtalálja. Nekem éppen most okozott kellemetlenséget, hogy valaki tavaly hozzájutott az adataimhoz, az igazolványszámommal együtt, de csak az adatokhoz, az igazolvány nem veszett el, és pusztán ennyi birtokában, személyes megjelenés nélkül is szerződést köthetett a Telekommal, telefont vásárolhatott, és eredményesen szívódhatott fel a fizetési meghagyások elől, engem keverve bajba. Ha könnyen elérhető módon összekapcsolnánk a személyi adataimat a TAJ-számommal, bankkártya-számommal, adószámommal meg mindenfélével, akkor most talán azokkal is ügyeskedhetne valamit a a csaló. Szokás rettegni attól, hogy a Nagy Testvér megfigyel, és mindent azonnal megtud rólam, a mindent egyetlen kattintással megoldani vágyók viszont önszántukból nyújtanának át minden adatot magukról. A túlzott kényelem megfizetendő ára a sebezhetőség szokott lenni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2020.07.08 13:42

Még ez is kevés. Észtországban már évek óta minden egy kártyán van. Minek külön személyigazolvány, lakcímkártya, TAJ kártya, adókártya, útlevél, stb., Minden ilyen baromság csak mérhetetlenül drágít és bonyolít mindent. Le vele! Tintanyalókat, bürokratákat kirúgni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html