A Széll Kálmán tervben foglaltaknak megfelelően 2012. január 1-jével megalakul a Nemzeti Közlekedési Társaság, megkezdődik a közösségi közlekedés szervezeti konszolidációja, majd ezt követően új díj- és kedvezményrendszer lép életbe - derül ki Fellegi Tamás fejlesztési miniszter Bödecs Barna (Jobbik) országgyűlési képviselő a MÁV-Start Zrt.-nek az lnterCity (IC) vonatokon alkalmazott hely- és pótdíjrendszerével kapcsolatban feltett kérdésére adott válaszából.

A tervezett intézkedések érintik a közösségi közlekedés versenyképességét alapvetően meghatározó szolgáltatási szintek és árak kérdését is. A kormány célja a szektort érintő strukturális átalakítások elvégzése, annak biztosítása, hogy a közpénzek minél nagyobb mértékben hasznosuljanak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a vasutat a vidék lakosságmegtartó képességét erősítő eszközként, a gazdasági felzárkózás alapfeltételeként kezeli. A kötöttpályás közlekedésnek ennek megfelelően a szolgáltatások megrendelésénél és fejlesztésekben is előnyt, de legalábbis egyenlő esélyeket kíván biztosítani - írta a miniszter.

Az lC szolgáltatás 20 évvel ezelőtt indult, annak megújítására valóban elérkezett az idő - ismerte el Fellegi. Az IC járatok az elmúlt két évtizedben számos változáson estek át, napjainkban elég vegyes képet mutatnak. Az eltérések egyrészt a rendelkezésre álló szűkös kocsiparkra, a korlátozott pályakapacitásokra vezethetők vissza, másrészt arra, hogy egyes nemzetközi járatok is IC pótjeggyel vehetők igénybe a belföldi közszolgáltatás részeként.

Az 1991. júniusi bevezetést követően 2005-ig folyamatosan nőtt az ilyen vonattal utazók száma, majd 2007-ben jókora csökkenés következett be. Ezt követően némi stagnálás után jelenleg szintén pozitív irányú elmozdulás jellemzi a feláras jegyvásárlósakat (2011 első öt hónapja 4,5 százalékos emelkedést hozott az előző évhez viszonyítva). Az évi 6,4 millió IC utas pótjegyvásárlása hálózati szinten csaknem 2 milliárd forint felár bevételt jelent.

A MÁV-Start által alkalmazott felárak látszólagos sokfélesége az utasok visszajelzései alapján nem okoz káoszt: az internetes menetrendben minden feláras vonatnál megjelenik a felár fizetendő összege. A vonalanként, vonatonként és utazási időszakonként differenciált felár-rendszer összességében igazságosabb, mint ha minden feláras vonat esetében ugyanannyit kémének az utazásokért - írta a miniszter. Véleménye szerint a felár azonnali, átmenet nélküli megszüntetése pedig nemcsak bevételkiesést (és a közszolgáltatási költségtérítési igény megegyező mértékű növekedését), hanem a jelenlegi utazási szokásoknak, a vonatok közötti munkamegosztásnak és az utasok egyenletes eloszlásának kiszámíthatatlan, kezelhetetlen és jelentős utassérelmet okozó megváltozását is eredményezné.

A vasúttársaság a jelenlegi utasok és a vasúti utazást el nem utasítók körében részletes kutatásokat végzett és feltérképezte az elvárásokat. Eszerint az utasok egy része kívánatosnak tartja, hogy magasabb minőséget kapjon és ezért akár magasabb árat is fizetne. Emellett egy másik jelentős csoport a lehető legkedvezőbb áron kíván utazni - megfelelő, praktikus, szerényebb környezetben.

A belföldi távolsági szolgáltatás megújításának tervei a különféle igények figyelembe vételével készülnek, az új elképzelések alapja a készülő új személyszállítási törvénnyel összhangban az, hogy az utasnak csak akkor kellene felárat fizetnie, ha azért nemzetközi összehasonlításban is magas szintű többletszolgáltatásokat tud igénybe venni. Az új szolgáltatáscsomagok bevezetésére akkor nyílik mód, ha a belföldi távolsági forgalmat lebonyolító járművek korszerűbbé válnak, és az új kocsikat a jelenlegi elvárásoknak megfelelően tudja a vasúttársaság kialakítani - áll a válaszban.