30-35 százaléknyi pedagógus is hiányozhat az oktatásból

A Klebelsberg Központ és a tankerületek is elismerték, hogy még októberben is több mint ezer betöltetlen pedagógus álláshely volt szerte az országban - írja a Népszava, amely szerint a valódi probléma ennél is nagyobb lehet, csak statisztikai trükközéssel fedik el. A szakszervezetek szerint ennél is komolyabb a gond.
Szabó Dániel, 2018. november 3. szombat, 12:38
Fotó: Shutterstock

Október közepén, úgy, hogy már másfél hónapja tart az iskola, 1300 betöltetlen pedagógus álláshely volt a Klebelsberg Központ (KK) által fenntartott intézményekben. Az összesített adatok szerint október első felében pontosan 1286,85 betöltetlen pedagógusi pozíció volt azok alapján a statisztikák alapján, amelyet a lap kért ki mind a 60 tankerületi központból.

Az adatszolgáltatások alapján például a nagykanizsai, bajai, kazincbarcikai, miskolci, mezőkövesdi, kisvárdai körzetekben egyetlen betöltésre váró tanári poszt sem volt, de több helyen kimagaslóan sok ember hiányzik: a Belső-Pesti Tankerületben 97,7; a Külső-Pesti Tankerületben 67,8; az Észak-Pesti tankerületben 35,6; az Észak-Budapesti Tankerületben 29; a Dél-Pesti Tankerületben 20,36 üres tanári álláshely van. A legrosszabb helyzetben a Békéscsabai Tankerület áll, ahol 126,75 betöltetlen pedagógus munkahely van.

De a Népszava szerint trükközéssel szépítik az amúgy sem túl jó adatokat: például, ha valahol egyes tantárgyak tanóráit többlettanítással (vagyis más tanárok túlóráztatásával) nagyobb gondok nélkül meg lehet tartani, ott nem látják szükségesnek egy újabb álláshely megnyitását. A Berettyóújfalui Tankerületben csak 0,16 pedagógus hiányzik papíron, de itt a tanárok átlagos óraterhelése magasabb. Ezt sokan titkolják, de az Érdi Tankerület bevallotta, hogy náluk összesen 53,11 a betöltetlen álláshelyek száma, az ehhez tartozó feladatokat tartós és eseti helyettesítéssel látják el.

Valamint azzal is csinosítják a statisztikákat, hogy az elrendelt túlórák egy része olyan passzív (GYES-en, GYED-en, fizetés nélküli szabadságon, táppénzen lévők, felmentési idejüket töltők) álláshelyekre is vonatkozhat, ahova nem neveztek ki tartós helyettesítőt.

A lap pedig arra is emlékeztet, hogy az állami és tankerületi rendszer hibáira hivatkozva az elmúlt pár hónapban több helyen is tömegével mondtak fel a tanárok. Példaként említik a Weöres Sándor Gimnáziumot és a budapesti farkasréti általánost is.

A baj pedig Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint ennél valójában nagyobb: a közölt adatokban sokszor nem a lekötött munkaidő alsó, hanem a felső határával (26 óra) határozzák meg a betöltetlen helyeket. Így nem szükséges új erőforrások bevonása, és így alakulhatnak ki olyan igazságtalan helyzetek, amikor az egyik pedagógus többet dolgozik a másiknál, ugyanannyi bérért. A 26 órán felül heti 32 óráig további 60 ingyen túlórát is elrendelhetnek évente a munkáltatók. Pedig jogszabály is előírná, hogy a minimumszintet, vagyis a 22 órát kellene tartani a pedagógusok terhelésénél.

Ezzel a trükkel akár 10-15 százalékkal is nagyobb terhet róhatnak egyes kollégákra, de ami még fontosabb: ennyivel kevesebb tanárral lehet megoldani az ellátást. Becsléseink szerint ma 30-35 százalékkal kevesebb pedagógus van a rendszerben, mint amennyinek a jogszabályok által biztosított keretek között helye lenne - nyilatkozta a lapnak Szűcs Tamás.

A rendszer terheltségét pedig az is mutatja, hogy gyógypedagógusok, iskolapszichológusok is hiányoznak: a tankerületek 421,5 betöltetlen gyógypedagógus, és 72 betöltetlen iskolapszichológus álláshelyet ismertek el. Szakmai szervezetek szerint a nagyarányú túlóráztatások miatt a gyógypedagógusok nem tudják ellátni jogszabályban rögzített feladataikat. A 8-10 órás előírt idő helyett egy halmozottan fogyatékos gyermekre jó, ha 4 óra jut.

HOZZÁSZÓLÁSOK