Ezzel kapcsolatban utalt arra is, hogy ő csak a tavaly októberi önkormányzati választás óta vezeti Budapestet, miközben a szerződés felbontásáról már korábban döntött a főváros.

Tarlós kiemelte: főpolgármesterként a feladata az, hogy hatósági engedély nélküli szerelvényeket ne engedjen forgalomba. Emlékeztetett arra, hogy az Alstom-szerelvényeknek (az előző városvezetés által kötött) szerződés szerint 2,5 éve Budapesten kellene lenniük, ám jelenleg csak egy prototípus van itt, amelynek nincs vasúthatósági engedélye. Utalt arra is: a Nemzeti Közlekedési Hatóság azért nem tudta kiadni az engedélyt, mert 126 pontban talált kifogást.

"Nem egészen értem, hogy a francia barátaink miről vitatkoznak" - fogalmazott Tarlós, aki megjegyezte: ő a cég helyében kijavítaná a szerelvényeket, s szerinte egy ilyen világcéghez méltatlan ez a "makacskodás". Megismételte korábbi közlését, amely szerint ha ezt cég nem teszi meg, akkor várhatóan új tendert írnak ki.

A főpolgármester elmondta azt is, hogy ő a francia cégtől gyakorlatilag senkit nem ismer, semmilyen indulat vagy prekoncepció nem vezérli velük szemben, és nem is akarja az egész mamutcéget megsérteni. Ugyanakkor - mint hozzátette - nem hiszi, hogy a francia cégnek a magyar üggyel foglalkozó része "az életszerűség alapján" jól ki tud jönni ebből az ügyből.

Tarlós múlt pénteken jelentette be egy sajtótájékoztatón: nagy a valószínűsége annak, hogy új tendert írnak ki a budapesti 2-es és 4-es metró szerelvényeire. A főpolgármester akkor közölte: két nappal korábban a versailles-i bíróság másodfokon is meghallgatta a gyártó Alstomot és a BKV-t a metrókocsi-szerződés bankgaranciájának lehívása ügyében. A tárgyalásról azt mondta, hogy azt "sajátos körülmények között" folytatták le, több rágalom is elhangzott, amelyekre nem volt módja reagálni a magyar félnek.

Hangsúlyozta: nem igaz, hogy az új városvezetés megállapodott volna az oroszokkal az olcsóbb szerelvények beszerzéséről, a BKV-nál az Alstom állításával ellentétben nem volt általános sztrájk, és a szerelvények beszerzésének összegét nem a BKV működésére akarják fordítani. Hozzátette, hogy az utóbbi "úgy ostobaság, ahogy van". Ezen vádak miatt - amelyek a tárgyaláson hangzottak el - Budapest várhatóan feljelentést tesz rágalmazás és hatóság félrevezetése miatt.

Az Alstom megtiltaná a bankoknak a garancia lehívását

Az Alstom körábban közölte, hogy a BKV által a 2-es metróvonalra megrendelt 22 Metropolis metrószerelvényt legyárototta. Ezek közül 3 metrószerelvény már Budapesten van, további 19 pedig az Alstom Katowicei gyárában várakozik szállításra készen. A szerelvények értéke meghaladja az Alstomnak utalt előleg összegét.

A Budapest számára gyártott metrószerelvények átfogó tesztelésen estek át a francia cég közlése szerint. A tesztek során a metró 14 ezer kilométert futott Franciaországban, Valenciennes-ben, 2010 tavaszán pedig sikeresen és meghibásodás nélkül teljesített egy 1000 kilométeres fővonali tesztet a 2-es vonal alagútjában és egy 500 kilométeres tesztet a BKV tesztpályáján.

A cég szerint a Budapest számára gyártott metrószerelvények műszaki paraméterei teljes mértékben megfelelnek a BKV által jóváhagyott és a Nemzeti Közlekedési Hatóság által 2007. augusztusában kiadott előzetes típusengedélyben rögzített szempontoknak.

Az Alstom hangsúlyozta közleményében, hogy a Certifer (egy független vasúti vizsgáló szervezet) vizsgálata szerint, a Budapest számára gyártott Mertopolis metrószerelvények fékrendszere bizonyítottan megfelel az Európai Unió EN 13452-1-es számú fékszabványának. Ezt a szabványt az Európai Unió 27 tagállamában alkalmazzák.

A vállalat, megerősítve korábbi álláspontját, a Nanterre-i Kereskedelmi Bíróság döntésének helybenhagyására kérte a Versailles-i Fellebbviteli Bíróságot, amely megtiltja a bankoknak a garanciák kifizetését mindaddig, amíg az ügyben érdemi döntés nem születik. Az Alstom álláspontja szerint jogtalan a BKV részéről az előleg visszafizetési és a teljesítési garancia lehívása.

A Versailles-i Fellebbviteli Bíróság június 8-án hirdeti ki a döntését.