"Ha egy mondatban el tudod mondani, mi a munkád, akkor a robotok el fogják venni"

A digitalizáció és a cégeken belüli munkaszervezés kérdéseinek fontosságát jelezve egy, a munkája során mesterséges intelligenciát is alkalmazó ügyfélszolgálati robot konferálta fel a Magyar Telekom Most Fórumsorozatának második rendezvényét. Az álláspiaci fejlesztésekről szóló, az új megoldásokban jártas iparági szereplőkkel folytatott panelbeszélgetés vezetését azonban végül emberre bízták a szervezők.
Szabó M. István, 2019. március 22. péntek, 08:55
Fotó: Napi.hu

Pepper, egy robot nyitotta meg Szily Nóra helyett a Most Fórum második rendezvényét. Beköszönésével a Magyar Telekom azt prezentálta, hogy nem a közeljövő, hanem már-már a jelen, amikor az emberi munkaerővel versenyre kél a mesterséges intelligenciával dolgozó gép.

A Peppertől az est házigazdája és moderátora szerepét végól mégiscsak átvevő, hús-vér műsorvezető azzal indította az új Telekom székházban zsúfolásig megtelt rendezvénytermi beszélgetést, hogy a friss előrejelzések szerint, 20 éven belül a digitalizáció hatására világszerte akár 380 millió embernek - köztük a mai magyar munkavállalók közel felének - kell majd pályát módosítania. (A vállalatnál tavaly december óta foglalkoztatott Vanda esete lehet erre példája: a digitális ügyfélszolgálati asszisztens élesben egyszerre már 75 ügyféllel dolgozik, miközben folyamatosan tanul, és tehermentesíti a kollégáit).

A pályamódosítási kényszer akkor is bekövetkezik majd, ha ezzel  párhuzamosan egyre értékesebbé válik majd a kreativitás, a konstruktivitás, az együttműködési készség - vagyis minden, ami emberi. (Erre mondta a fent, címként szereplő mondatot az asztalnál helyet foglalók egyike - a többiek pedig helyeseltek.)

A technikai fejlődés folyamatosan új szakmákat szül, egyes felmérések szerint ezen szakmák egy részét ma még nem is ismerjük - mondta a rendezvényen Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom hr osztályának vezetője. Szerinte a XXI. század digitális világában a humán faktor lesz az egyik legfontosabb tényező, vagyis felértékelődnek azok a képességek, amelyek meghatározzák, hogy egy munkavállaló mennyire tud beilleszkedni a munkahelyén, mennyire motiválható, mennyire kreatív. Utóbbi készség kulcsfontosságú: az új utakat megtaláló, konstruktív, fejlesztő gondolkodás várhatóan minden eddiginél nagyobb teret kap majd a gazdasági életben.

Az új munkaerő kiválasztásának folyamata sok tekintetben már ma is automatizált: egyre gyakrabban már mesterséges intelligencia keresi és válogatja ki a megfelelő képességekkel rendelkező kollégákat az egységesített, online munkaerő adatbázisokból. Ezt bizonyította a Magyar Telekom új gyakornok-kiválasztó programja is, melynek során mobilapplikációk, videóinterjúk és más digitális szűrési megoldások felhasználásával a vállalat 24 óra alatt képes volt 27 új gyakornokot találni.

Azok az együttműködést, közös, alkotómunkát segítő személyiségjegyek, kompetenciák, melyekkel a gépi intelligencia nem rendelkezhet, sok területen már ma is fontosabbak, mint a különböző papírokkal igazolt szakmai végzettség. A gyakorlat a képesség alapú toborzás felé mutat - vélte Megyeri Mirtill, a Zynern.com társalapítója. Az Y- és Z-generációs fiatalok elhelyezkedését segítő álláshirdetési portál tapasztalatai alapján azt is hozzátette, hogy egyre több munkáltató papíron igazolt tudás helyett kompetenciákat keres, és azt, hogy a jelentkező képes-e alkalmazkodni a környezetéhez, meg tudja-e tanulni azt, ami a munkája lesz.

Hasonló tételeket fogalmazott meg a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője, Tüzes Imre is. Szerinte a történelem bizonyos tekintetben ismétli önmagát, és megint ott tartunk, mint az ipari forradalmak során már néhányszor, hogy a munkaerőpiacon átíródnak a pozícióink. Ahogy fogalmazott: a mára turbulenssé vált munkaerőpiacon sem lehetetlen ugyan megtalálni a keresett munkaerőt, de ehhez már egyre inkább adat alapú döntéshozatalra van szükség a kiválasztás során. A toborzást a digitális lábnyomok valós idejű analizálásával segítő Neticle ügyvezetője, Szekeres Péter mindezt azzal egészítette ki, hogy ma már mérni lehet, hogy mit mondanak az internetezők egy adott cég szolgáltatásáról, de azt is, hogy mit gondolnak a cégről mint munkáltatóról.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2019.03.22 09:01

Nagyon helyes. Magyarul: a hülyéket rövid úton kirúgják.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html