Téli gumi: itt a figyelmeztetés az autósoknak

Bár enyhe a tél, de éjjel azért még van, ahol megmutatja magát a hideg és a fagy. Sokan még most is nyári gumival közlekednek, ami rengeteg balesetet okozhat. Egy múlt héten történt súlyos ütközés intő jel lehet az autósoknak. A hirado.hu szakértőket kérdezett.
K. Kiss Gergely, 2018. január 8. hétfő, 12:15
Fotó: Reuters

A felismerhetetlenségig összeroncsolódott az az autó, amely csütörtök este Veszprém megyei Csót környékén fának csapódott. Az autón három nyári gumi és csak egy téli gumi volt. A 28 éves sofőr nem élte túl az ütközést - emlékeztet a portál.

A szakemberek évről évre felhívják a figyelmet arra, hogy 7 fok alatti hőmérséklet esetén mindenki váltson át téli gumira, mert ezzel elkerülhetőek a balesetek.

"A gumiabroncs az egyedüli felület, ami az autó és az útburkolat közötti kapcsolatot biztosítja, méghozzá mindössze négy tenyérnyi felületen. Alapvetően a különbség a nyári és a téli gumi abroncsok között a mintázat és a gumiabroncs összetétele. A téli gumihoz olyan anyagokat kevernek hozzá, amelyeknek köszönhetően a hidegben is megőrzik a rugalmasságukat, így biztosítják jobban a tapadást" - mondta Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Az elhasznált téli gumi nem téli gumi

A szakemberek szerint az sem mindegy, milyen állapotú a téli gumi, ugyanis ha a barázdák mélysége 4 milliméter alá csökken, akkor már nem biztosítja a megfelelő tapadást. Illetve a négyévesnél idősebb gumiabroncsokat évente szakemberrel kell ellenőriztetni.

"Életveszély a nyári gumi télen használva. Azt gondoljuk, hogy száraz úton, amikor nem esik a hó, akkor az még elmegy. Nem igaz! A féktávolság már akkor is jelentősen megnő. Ha pedig bármilyen csapadék kerül az útra, főleg ha az szilárd halmazállapotú, akkor négy-öt-hatszorosára is megnőhet a féktávolságunk" - részletezte Kapitány Tibor, a Magyar Autóklub vezetéstechnikai trénere.

A szakemberek azt tanácsolják, hogy aki útnak indul, az időjárási viszonyoknak megfelelően felszerelt autóval tegye és mindig a látási és útviszonyoknak megfelelően vezessen.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

zana, 2018.01.11 11:02

@syriaalaeppo@gmail.com:
Nem véletlenül nem kötelező a téli gumi.
Sokakban hamis biztonságérzetet kelt, feltupírozzák a jelentőségét, holott csak azonos feltételek mellett biztonságosabb. Például akkor, ha mind a két gépkocsi azonos sebességgel halad, azonos úton. A taplók másképpen gondolják és csinálják a balesetet téli gumival, nem is beszélve arról, hogy még taplóbbak elkopott téli gumiban is bíznak.
Szerintem a megoldás egyféle gumi, amely minden évszakban jó.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

syriaalaeppo@gmail.com, 2018.01.11 10:58

@C16SE: Törvényt kell hozni, hogy nem lehet öt évnél idősebb abroncs futó járművön.
Ennyire egyszerű.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

syriaalaeppo@gmail.com, 2018.01.11 10:56

Ha marad a felmelegedés üteme nem nagyon kell téligumi.
Amúgy törvényt kell hozni, hogy havazáskor és 0 celsius fok alatt kötelező a téligumi használata. A közlekedésben résztvevők biztonsága miatt. Egy 20 cm féktáv miatt meghalt vagy megnyomorított gyerek szüleinek tessenek előadásokat tartani arról, hogy nem szükséges.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

C16SE, 2018.01.11 09:48

@acdc: ez sem annyira igaz. A nyári gumisokat úgy szoktam kikerülni, mint a száraz kutyagumit. Főleg letaposott havon, vagy a hegyre felfelé.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

C16SE, 2018.01.11 09:47

@csaba7272: De jók. A teszteken lehet látni. Nyilván télen nem olyan jó, mint egy téli és nyáron nem olyan jó, mint egy nyári, de teljesen használható (néha annyi különbség még a full prémium és olcsó téli gumik között is van). Még a Totalcar egyszerű tesztjén is kiderült. Az a baj, hogy ha nem mész eleget, akkor a két szett gumi előbb elöregedik, minthogy elkopjon. Nekem megéri a cserélgetés, de az országos átlagos futás teljesítménnyel már nem biztos, hogy annyira. Az sem sokkal jobb, ha a négy évente új 4 évszakos helyett az emberek 8 évig járnak a két garnitúrával, vagy tovább. Mert azt lássuk be, hogy az azért nagy kérés, hogy az ember kidobjon egy nem elkopott gumit, mert elöregedett.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html