Elvonná a főváros saját cégétől, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-től a budapesti Duna-part felújításával kapcsolatos munkákat, miután ezzel alig fél éve bízta meg a Tarlós István vezette fideszes közgyűlés a társaságot. A most a közgyűlés elé került határozatból az derül ki, a Városházán már úgy gondolják, a feladat olyan "komplex városépítészeti, városfejlesztési" feladat, amely azt indokolja, hogy azzal ne a BKK, hanem közvetlenül a Városháza foglalkozzon.

A város szempontjából akár érdektelen is lehet, hogy a BKK vagy az önkormányzat foglalkozik a Duna-partok jövőjével, ennél sokkal fontosabb, hogy a városvezetés milyen funkciókat adna a partoknak és mire lenne igénye a városlakóknak. A fejlesztéseket tervpályázatok fogják megalapozni, a tervek szerint a Parlament és a Fővám tér közötti szakaszt alakítanák át.

A javaslat szerint a cél az, hogy közvetlen kapcsolat létesüljön a Belváros és a Duna-part között, a gyalogosközlekedés mind keresztirányban, mind észak-déli irányban akadálymentes legyen. Az elképzelés szerint a Duna-parti sétány így a felső-rakparti korzó, illetve a belvárosi sétálóutcákhoz közvetlen kapcsolódhatna. Nem mellesleg a Dunai-kikötők is megújulnának - ennek részeként a belvárosi kikötőhelyekről száműzik a szállodahajókat. (A korábbi elképzelések szerint valahol Észak-Csepelen épülhetett volna egy új nemzetközi kikötő.) A nyertes pályázóval a kiírás szerint hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretében szereződnének a tervek elkészítésére.

A kivitelezés újabb forgalmi dugókat fog okozni a fővárosban - így most a közgyűlési határozati tervezet felhívja a figyelmet, hogy a beruházás kivitelezését össze kell hangolni a Lánchíd tervezett felújításával, a 2-es villamosvonal rekonstrukciójával, a Széchenyi tér "megújításával". A tervek szerint a cél az autós forgalom csillapítása: jelenleg az autós forgalom 2x1 sávon bonyolódik, leszámítva a Lánchíd és az Erzsébet-híd között pár száz métert, ahol az északi irányú forgalom két sávot használhat. Az autók helyét épp ezen a szakaszon a gyalogosok és a kerékpárosok vennék át, vagyis sétány és kerékpárút épülhetne. Korábban megvizsgálták a rakpart lezárását, illetve egyirányúsítását is - ám ezeket a lehetőségeket a tervpályázat elveti. A leendő tervezőknek 2x1 sávval kell számolniuk - ugyanakkor a parkolóhelyek száma csökkenhet.

A Dunán is rendet tenne Tarlós

A Dunán megmaradnának a kikötők, azokat korszerűsítenék. Jelenleg a kikötők üzemeltetése - mint szinte mindenhol a világon, de az országban is - magáncégek feladata. A főváros szerint azonban ez a közérdekkel ellentétes logikájú, a befektető-üzemeltető a magánérdekeit nézi. A válasz erre nem a jogi szabályozás, hanem a kikötői szolgáltatások önkormányzati kézbe vétele lenne, s ennek letéteményese a BKK Zrt. lenne.

Az elképzelések szerint a budapesti kikötők - a páratlan panorámájú Belvárosból - a Bálna és a Petőfi híd közé kerülnének, itt épülnének új "úszóművek". Így a haldokló (fővárosi tulajdonú) Bálna funkciót is kaphatna, forgalma fellendülhetne. Az új kikötőkben viszont megoldanák azt a másik évtizedes problémát, hogy a budapesti folyami kikötőben nem tudnak a szállodahajók parti vizet és áramot vételezni - ami ma már az utolsó balatoni vitorláskikötőben is alapszolgáltatás.

Parti áramcsatlakozás hiányában a szállodahajók jelenleg éjjel-nappal kénytelenek dízelgenerátorokat használni az áram-előállítás miatt, ezzel folyamatos környezet és zajszennyezéssel is zavarják a Duna-part nyugalmát. (A Duna budai szakaszán emiatt tiltották meg a Lánchíd és Erzsébet-híd közötti szakaszon szállodahajók kikötését pár évvel ezelőtt.) Későbbi ütemben hasonló kikötő épülhetne a Margit-hídtól északra a Szent-István park magasságában.

Nem csak a nagy szállodahajókat, hanem a kis sétahajókat is száműznék a belvárosi partokról: az elképzelés szerint a sétahajók használhatnák ki- és beszállásra a kikötőket, de tárolni nem lehetne azokat ott. A fővárosi javaslat teljes mértékben nem tisztázza, hogy mi lenne a sorsa az étteremhajóknak, de "az úszóműrendszer bizonyos részein magas színvonalú vendéglátó funkciók elhelyezése is tervezett. Ezek jellegéből fakadóan privát vagy félprivát (sic!) használatú intim térrészeket igényelnek."