Tényleg ijesztő lenne az olcsóbb autópálya-matrica?

Marad a matricarendszer a sztrádákon. A használatarányos útdíjhoz közelebb álló, eseti matrica esetleges bevezetése továbbra is az autósokon múlik. Ebben viszont az Autóklub nem lesz a partnerük.
Csernátony Csaba, 2017. február 19. vasárnap, 09:10
Fotó: Napi.hu

A címben szereplő kérdésre a válasz az, hogy egyáltalán nem ijesztő és még csak nem is veszélyes, pláne, hogy egyelőre csak egy esetleges opció a jövőben - de ezt mindjárt részletesebben is kifejtjük.

Januárban írtunk a személyautók eseti autópálya-matricájáról vagy használatarányos útdíjáról, amely nagyobb port kavart, a Magyar Autóklub konkrétan megijedt a matricarendszer esetleges módosításától. Újra megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, amely a matricarendszerért felelős szerv, így egy esetleges változtatáshoz mindenképpen szükség van a minisztérium döntéséhez.

Kezdjük azonban a legfontosabb tényekkel:

  • A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium újabb kérdésünkre közölte - egyben megerősítve a két héttel korábbi tájékoztatását - egyelőre nincs napirenden a matricarendszer átalakítása. Ugyanakkor a szaktárca abban az esetben nyitott a matricarendszer bővítésére, ha az elég autós kéri.
  • Az, hogy a matricarendszer megmarad - ahogy az az előző cikkünkből is kiderül - biztosítja, hogy az autópályákat sokat használó személyautósoknál ne szaladjanak el a kiadások, tehát lesz egy plafon. Pusztán azok számára lenne jó egy, a mostaniakhoz képest használatarányosabb eseti matrica, akik ritkán használják a sztrádákat.

Egy esetleges bővítésnél több dolog szóba jöhet, például eseti matrica vagy egy olyan 7-10 napos, amely előre meghatározott napokon lenne érvényes. Egy ilyen megoldás a mostani matricákhoz képest használatarányosabb útdíjat jelentene azoknak a személyautósoknak, akik évente 4-5 alkalommal használnának több autópályát. Így nem kellene minden alkalommal megvásárolniuk a 10 napos matricát. Ez persze csak egy példa, az autópálya- és a matricamatek egy elég komplex dolog.

Tehát a szaktárca nem tervezi egyelőre a matricarendszer bővítését, amíg nincs elég jelentkező erre. A korábbi cikkünkben utaltunk arra, hogy az matricarendszer bővítésével egyetértő autósok véleményét valamilyen autós szervezet szedhetné össze, többek között említettük a Magyar Autóklubot és a sztrádákat üzemeltető és a matricarendszert menedzselő állami szervet, - az NFM irányítása alá tartozó - Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatót. Ugyanakkor ezek a szervezetek különböző okokból, nem szeretnének ebben részt venni.

NÚSZ-nak nem dolga a véleménygyűjtés

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-től megkérdeztük, mi az általános álláspontjuk a matricarendszer bővítéséről, a személyautók használatarányos útdíjának (eseti matricájának) esetleges bevezetéséről. A NÚSZ esetében fontos tisztázni, hogy az útdíjfizetési rendszer fenntartásáért felelős állami cégről van szó, de a társaság nem döntéshozó szerv.

Erre utalnak a Napi.hu-nak elküldött válaszukban is: "A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) minden esetben jogalkalmazóként teljesíti az útdíjszedéssel kapcsolatos feladatokat. Ennek megfelelően minden esetben a jogalkotó által megfogalmazott díjpolitikai célok mentén alakítja ki álláspontját a megvalósítás lehetőségére és módjára vonatkozóan." A NÚSZ szerint fontos különbséget tenni a használati díjas/időalapú e-matricás rendszer, valamint a teherautókra vonatkozó HU-GO, megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer között. A használati díjas/időalapú e-matricás rendszerbe a motorkerékpárok, személygépkocsik és azok pótkocsija, továbbá a legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművek, lakóautók és autóbuszok, valamint ezek vontatmányai tartoznak.

"A használatarányos útdíj és a mellette zárójelben jelzett "eseti matrica" - a hatályos jogszabályok alapján - nem ugyanazt a fogalmat takarja" - írta a NÚSZ. Első cikkünkben lehet, hogy nem fogalmaztunk egyértelműen, ott az eseti matricát és a használatarányos útdíjat összemostuk, pedig valóban van különbség. Mi arra keressük a választ, hogy a sztrádákat ritkán használók számára van-e olyan megoldás, amellyel a mostaninál olcsóbban használhatják a sztrádákat. Márpedig az eseti matrica bevezetése a használatarányos útdíjhoz közelebb áll, még ha nem is lehet egyenlőségjelet tenni közéjük.

A NÚSZ arra a kérdésünkre, hogy az autósok matricarendszer bővítésére vonatkozó kéréseinek összegyűjtésében szerepet vállalnának-e azt közölte: mivel a cégnek nem feladata a személyautóval közlekedők úthasználati igényeinek a felmérése, így nem tudják megmondani, lenne-e igény a személyautósok körében az eseti matricára vagy a használatarányos útdíjra.

A NÚSZ-tól megkérdeztük azt is, hogy a rendszerük képes lenne-e nyilvántartani 10 napos matricánál, hogy előre megadott - nem egymást követő - napokon használhassa az autós a díjköteles autópályákat, feltéve, hogy lenne olyan jogszabály, amely ezt a lehetőséget megengedné. A NÚSZ-nál erre reagálva annyit mondtak, hogy "a NÚSZ Zrt. informatikai rendszere a jogszabályokban jelenleg előírt díjszedési rendszer működtetésére alkalmas".

Autóklub félelmei és álláspontja

A Magyar Autóklub az eseti matricás felvetésre reagálva azt mondta, nem értenek egyet a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében a napi autópálya-matrica bevezetésével, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartják. Szerintük ahol Európában kilométer-arányos díjfizetés van, annak mértéke kilométerenként 19-31 forint között mozog. Ezzel számolva a kilométer-arányos díj Budapest és Szeged között már egy irányban többe kerülne, mint a jelenlegi 2975 forintos 10 napos matrica. A Magyar Autóklub illetékese, Kovács Kázmér lapunkkal azt is közölte, hogy egy 500 forintos ár még a kezelési költségre sem lenne elég, az ennél lényegesen magasabb ár pedig nagyon közel kerülne a jelenlegi 10 napos 2975 forintjához, de legalábbis értelmetlenné tenné annak bevezetését. Fontos tisztázni, hogy a Magyar Autóklub sem döntéshozó szerv a kérdésben.

A Magyar Autóklub közleménye azt írja: "Elvileg anélkül is be lehetne vezetni az egynapos autópálya-használat lehetőségét, hogy ezt tovább kellene fejleszteni kilométer-arányos díjfizetésre, vagy meg kellene szüntetni a jelenlegi heti, havi, éves, illetve megyei matrica vásárlásának lehetőségét. Az átmenet lehetőségének megteremtése ugyanakkor a jelenlegi átalánydíjas rendszer fokozatos felszámolásának veszélyét hordozná."

A fejlesztési tárca ugyanis kérdésünkre azt is közölte, hogy az eseti matrica vagy útdíj lehetőségként jön szóba, a mostani rendszer mellett. Ráadásul csak abban az esetben, ha azt elég sok autós kéri. A használatarányos (a megtett úttal arányos) díjfizetés az alkalmi használóknak kínálhatna kedvező alternatívát, a rendszeres használóknak a matrica jelenti a kedvezőbb megoldást, ezért a matricarendszer biztosan marad. Mivel a jelenlegi matricarendszer marad, ezért még az eseti útdíj bevezetése csak az autópályákat alkalomszerűen használóknak lenne egy olcsóbb lehetőség. Aki sokat használja, annak továbbra is megmarad a heti, havi és éves matrica, amelynek ára egyben a plafont szab az áraknak.

Az Autóklub álláspontja

Azt követően, hogy a Magyar Autóklub publikálta a autópálya-matricás közleményét a következőket kérdeztük a szervezettől:

  • Milyen magyarországi közlekedési szokásokat, vásárlóerőt is figyelembe vevő számítások alapján véli a Magyar Autóklub, hogy az egynapos e-matrica nem lehetne annyival olcsóbb a 10 naposnál, hogy megérje azt forgalmazni?
  • Milyen számítások támasztják azt alá, hogy egy esetleges 500 forintos díj a kezelési költségre sem lenne elég? (Itt érdemes tudni azt, hogy az autópálya-matricákat értékesítő, egyben a mobilfizetési rendszereket menedzselő állami cég, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nél egy e-matrica megvásárlásának "tranzakciós díja" 50 forint. Amennyiben valaki a NÚSZ honlapján keresztül vásárolja meg az e-matricáját, akkor nincs kezelési költség.)
  • A Magyar Autóklub szerint miért hozna drágulást az eseti matrica esetleges bevezetése, annak fényében, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közölte, hogy az eseti vagy  használatarányos útdíj esetleges bevezetése csak egy lehetőség, ha bevezetnék, akkor is  maradnának a meglévő heti,havi, éves matricák, amelyek plafont jelentenének a díjak esetében?
  • Milyen tényekre alapozza az Autóklub azt a feltételezést, hogy a jelenlegi útdíjrendszer használatarányos útdíjjal (eseti matricával) történő kibővítése a kilométerarányos útdíj előszobáját jelenti?

A Magyar Autóklub megkeresésünkre adott válaszát - a szervezet kérésének megfelelően - változtatás nélkül (szó szerint) közöljük:

"Köszönjük az érdeklődését a napi autópálya matrica ötletéről kiadott sajtóközleményünk tekintetében és kérdéseire a következő válaszokat adjuk, egyben kérjük, hogy amennyiben álláspontunkat megjelenítik, vagy arra hivatkoznak, akkor azt változtatás nélkül szíveskedjenek megtenni. Elvileg ugyan többletlehetőségként is be lehetne vezetni az egynapos autópálya matricát, de - ahogy már ott is jeleztük - "az átmenet lehetőségének megteremtése a jelenlegi átalánydíjas rendszer fokozatos felszámolásának veszélyét hordozná.", mert technikailag ahhoz közelítene.

A Magyar Autóklub minden olyan intézkedést támogat, ami az autósok döntő többségének az érdekében áll, viszont az átalánydíjas autópályadíj fizetést azért kell preferálnia az alkalmankénti díjfizetéssel szemben, mert ahol Európában a km-arányos, azaz az alkalmankénti használathoz igazodó díjfizetés rendszere került bevezetésre, ott a díjak mind jelentősen magasabbak annál, mint amit a személygépkocsi használók jelenleg Magyarországon fizetnek, és nem szeretnénk, ha ez változna, továbbá azon tapasztalatok és ismeretek folytán, amit a Magyarországon korábban működtetett alkalmankénti autópályadíj fizetés rendszerével szembeni 1996-1998 közötti nyertes díjcsökkentési bírósági perünkben, majd az üzemeltetői lobby azt követő fellépéseiből szereztünk, mivel ennek során is visszatérően kísérleteztek az átalánydíjas díjfizetés törlése érdekében.

A napi díjfizetés ugyanúgy az alkalmankénti használathoz igazodó díjfizetés, mint a megtett úttal arányos díjfizetés, melyek az autósokat abban teszik érdekeltté - szemben az átalánydíjas fizetéssel- hogy lehetőleg csak minél ritkábban menjenek rá az esetenkénti díjfizetési kötelezettség miatt az autópályára. A ritkább használat folytán a változás (mivel az autópálya fenntartási költségei emiatt gyakorlatilag nem változnának) a rendszeres használók tekintetében a használat díjának növekedésére is vezetne, továbbá a napi matrica ára előbb-utóbb nem is lenne jelentősen alacsonyabb a jelenlegi 10 napos matrica áránál. A Magyar Autóklub elvi álláspontot képvisel ebben az ügyben is, aminek központi eleme, hogy az autópályák szokásos használóinak és a társadalomnak közös az az érdeke, hogy a megépített autópályákat minél többen használják, mert ezt indokolják a közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi szempontok" - írták válaszukban.

A Magyar Autóklub tehát nem adott pontos választ a kérdéseinkre, pusztán jelezték újra, hogy szeretnének változást a matricarendszerben, és szerintük méltányosak a mostani autópályadíjak . Arra is utalnak, hogy mindenkinek az érdeke, hogy minél többen használják az autópályákat. Ezzel mindenki így van. A döntéshozó szervnek, a minisztériumnak nyilvánvalóan nem célja, hogy kevesebben használják az autópályákat, éppen ezért marad a matricarendszer érvényben, hogy akik sokat használják, azoknál ne legyen értelmetlen nagy kiadás a sztrádázás. Az eseti matrica vagy használatarányos útdíj a ritkán sztrádázóknak pont azért lenne jó, mert ahelyett, hogy országúton mennének, használhatnák az autópályákat, amelyek biztonságosabbak, gyorsabbak, esetenként még fogyasztásban is jobbak.

Ha szeretne a matricarendszer bővítését a sztrádákat ritkán használók számára olcsóbb megoldással, például egy olyan 10 napos matricával, amelynél a használat napját előre meg lehet adni, akkor küldjön egy "+" jelet  - a vélemények gyűjtésére általunk létrehozott - olcsobbsztradmatricatkerek@gmail.com e-mail címre.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

reszeloaladar, 2017.02.20 15:47

A 4 napos jó volt anno, ha most be kellene vezetni, legalább 2000 Ft lenne.
Amúgy opció lenne, hogy ezeket KIZÁRÓLAG elektronikusan lehetne megvenni. Ebben az esetben kezelési költség alig merülne fel és jutalékot sem kellene fizetni senkinek.
Amúgy a magyar autopályák kifejezetten olcsóak és kényelmes használni őket. A fizetőkapus megoldás sokkal drágább az egyszeri usernek és helyenként még a sor is kifejezetten hosszú (elveszett órák+elpöfögött benzin).
A megyei matrica ára ehhez képes elhanyagolható. Aki pedig autótulajdonos és sok az 5000Ft azt egyrészt nagyon sajnálom másfelől megkérdem, hogy tankolni hogyan szokott.
@krislaci
Ha majd nem lesz EU pénz akkor a világnak is vége lesz, hisz mégiscsak az éves GDP 3%-áról beszélünk...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krislaci, 2017.02.19 10:31

Nemigen tudom akceptálni az Autóklub óvatos álláspontját, miszerint a sztrádákat ritkán használok kára segít fenntartani a matricás rendszert. Szerintem a kormány - az egyszeri használatra szóló engedélyek nemlététől vagy meglététől függetlenül - akkor vezeti be a kilométer arányos útdíjat amikor kedve tartja, tehát leginkább az esetben, amikor többlet bevételt akar realizálni az útdíjakból.
Ez az időpont pedig legkésőbb '21-től, az EU-s támogatások drasztikus csökkenésével egyidejűleg, nagy valószínűséggel eljön.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html