Tényleg olcsóbban repül Orbán a Hungarian Air Force-szal?

Eddig 200 órát voltak a levegőben az új honvédségi gépek, s az idő bő tizedében kormányzati delegációt szállítottak. Az ígért megtakarítás egyelőre nem látszik - írja a Népszava.
Szabó Zsuzsanna, 2018. augusztus 11. szombat, 09:37

"Fejenként 215 ezer, illetve 140 ezer forintért repült Orbán Viktor miniszterelnök és kísérete a közelmúltban a Honvédelmi Minisztérium (HM) által nemrégiben beszerzett Airbus A319-es gépen, előbb Tel Avivba, majd Montenegróba - tudta meg a Népszava.

A tárca a közérdekű adatkérésére adott válaszában azt nem részletezte, hogy ezt az összeget pontosan miként számolták ki, milyen tételeket vettek alapul, és azt sem, melyik utazás mennyibe került összesen.

Annyi azonban kiderült: a fogadkozások ellenére egyelőre nem lettek olcsóbbak a kormányzati repülések. Lázár János volt kancelláriaminiszter egy tavalyi Kormányinfón még úgy látta: ha a kormány venne saját gépet, akkor sokkal olcsóbban jönne ki, mintha bérelnének vagy repülőjegyet vennének. Csakhogy a HM által most közölt 215 és 140 ezer forintos fejenkénti ár egyáltalán nem olcsó - véli a lap. Ezt azzal indokolja, hogy ha most az utolsó percben szeretnénk jegyet venni, ami többnyire a legdrágább megoldás, úgy 63 ezer forinttól 136 ezer forintig terjedő jegyárakat találtunk.

Montenegró fővárosába, Podgoricába pedig 124 ezer és 216 ezer forint közötti összeget kell kifizetnünk, ha hirtelen támad kedvünk odarepülni. És a különbség még nagyobb is lehet, mert azt a tárca nem árulta el, hogy a megadott fejenkénti árat miként kalkulálták: abban minden kiadás - így többek között az esetleges reptéri díjak, a személyzet bére és az amortizáció is - benne, vagy pedig csak az üzemanyagköltséget számolták el?

A lap emellett arról is ír, hogy a két Airbus hazai üzembeállítása óta mindössze 200 órát repült, mivel a pilótáikat éppen ki- és átképzik. Ugyanakkor ebből öt alkalommal 23 órában szállítottak állami vezetőket, "kiképzési repülés keretében" - tudta meg a Honvédelmi Minisztériumtól a lap.

Bár a szaktárca válaszában továbbra is fenntartja, hogy a gépek csapatszállítási célokat szolgálnak, az is kiderül, hogy az vezetők utaztatását nem a HM kiképzési keretéből finanszírozzák - írja a Népszava.

HOZZÁSZÓLÁSOK