Idén decemberben az üzleti szférán belül a lényegében stagnáló szolgáltatási várakozások kivételével minden ágazat optimistább lett az előző hónaphoz képest.

Az ipari bizalmi index emelkedése november után decemberben is folytatódott, de nyári csúcsát nem érte el. A javulásban a rendelésállomány - ezen belül az export - kedvező megítélése játszotta a fő szerepet, de kedvezőbb lett az elmúlt időszak termelésének megítélése is. A termelési kilátásokról és a készletekről alkotott vélemény viszont romlott.

Az építőipari bizalmi index decemberben 15 havi csúcsára került. A magasépítő cégek kilátásai nem változtak, a mélyépítőké kedvezőbbé váltak, de az előbbiek így is sokkal optimistábbak. Novemberhez képest az előző háromhavi termelés megítélése változatlan maradt, a rendelésállomány minősítése viszont javult.

A kereskedelmi bizalmi index érezhetően emelkedett. Az eladási pozíció megítélése kis mértékben romlott, míg a készleteké és a rendelésállományé jelentősen javult. A szolgáltatói bizalmi index decemberben lényegében stagnált (hibahatáron belül csökkent) az előző hónaphoz képest. Az előző időszak forgalmának és az üzletmenetnek a megítélése ugyan kissé javult, de a forgalmi kilátásoké határozottan romlott.

Az áremelési szándék minden ágazatban markánsabb lett, különösen a kereskedelemben és az építőiparban, de ez utóbbiak között is még kétharmados többségben vannak a változatlan árra számítók. A fogyasztók inflációs várakozása viszont kissé gyengült. Minden ágazatban és a lakosság körében is folytatódott a magyar gazdaság helyzetének egyre kedvezőbb megítélése.

Indexek az utóbbi fél évben
HónapÜzleti bizalomFogyasztói bizalomKonjunktúra
2016. VII.5,6-16,10,0
VIII.1,2-18,6-3,9
IX.1,7-18,5-3,6
X.1,0-20,3-4,5
XI.2,8-16,5-2,2
XII.3,7-14,1-0,9
Forrás: GKI

A GKI fogyasztói bizalmi index decemberben novemberi emelkedésnél kevésbé, de tovább nőtt, s utoljára 2006 tavaszán volt ennél magasabban. A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét kedvezőbbnek, várható megtakarítási képességét viszont rosszabbnak látta, mint novemberben. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek következő egy évi vásárlási lehetőségét javulónak érzékelték.

A foglalkoztatási tervek, az építőipar kivételével minden ágazatban erősödtek, s csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme.