Meghökkentő adatok: megbuktak a szupertraffipaxok?

A Századvég Politikai Iskola Alapítvány tanulmányt készített „Rendvédelem és Közbiztonság” címmel, amelyben a közúti közlekedésbiztonsággal kapcsolatos kérdésekre is kitért. A válaszadók úgy vélik: a gyorshajtás általános a magyar autósok között, akik jellemzően csak a traffipaxok környékén lassítanak.
K. Kiss Gergely, 2018. december 4. kedd, 14:11
Fotó: Napi.hu

"Ön szerint szükség lenne a közutak forgalmának fokozottabb felügyeletére (például több közúti ellenőrzés, sebességmérés) a közlekedésbiztonság javítása érdekében?" - szólt a Reprezentatív felmérésen alapuló kutatás egyik kérdése.

Fontos megállapítás, hogy szinte minden válaszadó valamilyen szinten szükségesnek tartotta a közúti ellenőrzések jelenleginél fokozottabb végrehajtását. A nők, valamint korcsoport szerint a 60 évnél idősebbek nagyobb arányban adtak ilyen választ, míg a 18-29 év közöttiek, illetve - munkaerő-piaci státusz alapján - a munkanélküliek és segélyből élők esetében lehetett alacsonyabb értékeket mérni. Érdekesség, hogy az iskolázottság szerint a nyolc osztály végzettséggel rendelkezők tartották a leginkább szükségesnek a fokozottabb ellenőrzést, míg a vagyoni helyzet alapján a legkevésbé tehetősek nagyobb arányban ellenezték a forgalom fokozottabb felügyeletét.

A 2-es kérdésnek más kérdésekkel való összevetése azt mutatta, hogy minél többször szembesült a megkérdezett gyorshajtással, annál inkább szükségét érezte a fokozott ellenőrzésnek. Akik azt tapasztalták, hogy a járművezetők direkt lassítanak a sebességmérő kamerák előtt, azok inkább támogatták a fokozottabb ellenőrzést.

"Ön szerint mennyire gyakori a megengedettnél nagyobb sebességgel való haladás (gyorshajtás) a magyar utakon?

A válaszadók véleménye szerint a gyorshajtás rendkívül elterjedt jelenség (szabályszegés) a hazai utakon. A megkérdezettek 60,7 százaléka adott "nagyon gyakori", míg 34,4 százaléka "inkább gyakori" választ, és csak 5 százalék alatti volt azok aránya, akik kevésbé tartják a gyorshajtást elterjedt jelenségnek.

A nők nagyobb arányban tapasztalták gyakorinak a sebességtúllépéseket, mint a férfiak. A kérdések ütköztetésénél azt lehetett tapasztalni, hogy minél többször utazott valaki személygépkocsival, annál súlyosabb problémának nevezte a gyorshajtást.

"Tapasztalta-e Ön valaha, hogy a gyorshajtók a fix automata sebességmérő kamerák előtt lassítanak, majd azt elhagyva ismét gyorsítani kezdenek?"

Ennél a kérdésnél a megkérdezettek döntő többsége, csaknem 88 százaléka adott "igen" választ, azaz tapasztalataik szerint a jelenség nagyon elterjedt (a nemek szerint a nők válaszoltak nagyobb arányban igen-nel). Az érintettek 46 százaléka a válaszolt úgy, hogy gyakran, 41,6 százalékuk pedig alkalmanként tapasztal ilyen járművezetői magatartást. A további vizsgálatoknál az látható, hogy az aktív dolgozók, a 29 év felettiek, és a magasabb végzettségűek az átlagosnál nagyobb arányban tapasztalják a fix kamerák előtt történő ideiglenes lassítást, míg a 18-29 év közöttiek kevésbé.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Borisz1106, 2018.12.05 15:46

@csel: Már megbocsáss, de a magán autóknál is ez a helyzet. Ha a rendőr nem állít meg csak a traffipax mér be, pénzbüntetést kapsz de büntetőpontot nem. Ha megállít a rendőr akkor büntetőpontot is kapsz tökmindegy milyen autóban ülsz és ki a tulajdonosa. Te vezettél - és ezt megállapították - emiatt az elkövetett szabálysértésért Te is felelsz!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csel, 2018.12.05 15:26

A gyorshajtásokat csak akkor lehet hatékonyan csökkenteni, ha a céges autókra is kiterjesztik a büntetőpont-rendszert. Addig, amíg csak a büntiket fizetik, és nem érzik annak a veszélyét, hogy újra kell vizsgázni, vagy ugrik a jogsi, addig bármennyi készüléket ki lehet pakolni bárhová.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

konrada, 2018.12.05 15:25

@abamisi49:
...hát például nézd meg az M3-Szerencs utcai kereszteződés statisztikáit évekre visszamenően.
...s az csak 1 a sok közül...

Mint írtam, az akasztófák működnek, lassítanak, és még így is bőven behozzák az árukat-fenntartásukat.
De az csak 1 eszközforma, a világot nem tudja megváltani, kell a többi is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

abamisi49, 2018.12.05 12:57

@konrada: NEM ez a kérdés! Hanem az, hogy elért-e valamilyen célt!
Mennyivel csökkent (csökkent?) a balesetek száma? Biztos, hogy csak a szabályok növelésével, szigorítással lehet eredményt elérni? Lehet, hogy ezek az újabbak és újabbak csak a flusztráltságot, a stresszelést növelik inkább, mint a közlekedés biztonságát?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2018.12.05 08:57

@konrada:
Mindenki tudja, hogy a dobozos, az úton keresztbe rendezett tartókra helyezett műszerek csak pár méterre talán 5m-re mérnek hitelesen. Akárhány km-el meg lehet őket közelíteni, azt ha alája érünk addig kell lecsökkenteni a sebességet normálisra
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html