Már a külföldieknek is drágák lettek a hazai szállások

Bár a kormány szerint a turizmus az aranykorát éli, júliusban rég jött ilyen kevés külföldi turista Magyarországra. A szállodák így is kaszáltak.
Vég Márton, 2019. szeptember 13. péntek, 11:55
Fotó: Napi.hu / Vég Márton

Még keresik az okát annak a turisztikai szakemberek, hogy a KSH adatai szerint júliusban a külföldi vendégek száma 2,4, a vendégéjszakáké 5,4 százalékkal csökkent, de ezúttal a belföldi vendégek is kevesebbet időztek a hazai szálláshelyeken, mit egy évvel ezelőtt. "Talán túl drágák lettek a hazai szállások" - találgatott az egyik budapesti szállodaigazgató a Napi.hu kérdésére. Ezt támasztja alá, hogy a kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele a kevesebb vendég ellenére is 4,7 százalékkal emelkedett júliusban, és 300 milliárd forint bruttó árbevételt értek el.

Az időjárásra nem lehet fogni a visszaesést, mert kánikula volt. Hogy átfogóbb lehet a probléma, azt jól mutatja, hogy szinte valamennyi legnagyobb küldőországból kevesebben jöttek Magyarországra. Európából összesen 1,5 millió vendégéjszakát regisztráltak, ennél még 2016-ban is többet aludtak nálunk. Főleg a németek, a csehek, a lengyelek és az angolok maradtak itt rövidebb ideig, de az összesített külföldi (tehát az amerikai, ázsiai és afrikai vendégeket is számítva) szám is csökkent: az 1,8 millió vendégéjszakánál 2017 és 2018 júliusában is több volt.

Ami pedig még kellemetlenebb, hogy Budapest kivételével gyakorlatilag az összes turisztikai régióba kevesebb vendégéjszakát regisztráltak a szálláshelyek. A Balatonnál konkrétan legutóbb 2015 júliusában voltak ilyen keveset külföldről: idén júliusban csak 425 ezer éjszakát, tavaly ez 483 ezer volt. Pedig marketingre igazán nem sajnálja a pénzt a kormány.

A Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. tavaly májusban alapított kommunikációs vállalkozása, a Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség Nonprofit Zrt. (TMÜ) nevében bonyolított le újabb, ezúttal nettó hatmilliárd forint keretösszegű közbeszerzési eljárást a Nemzeti Kommunikációs Hivatal. A TMÜ az eljárás eredményeként a turisztikai márkaépítési tevékenysége keretében évi hat külföldi és három belföldi kampányának komplex kommunikációs ügynökségi feladatait bízta budapesti székhelyű vállalkozásra, a Mediator Group Reklámügynökség Kft.-re.

A júliusi rossz adatok ellenére a Magyar Turisztikai Ügynökség optimista. "A magyar turizmus aranykorát éli, soha ennyi turista és soha ennyi turisztikai fejlesztés nem volt még az országban, mint ma" - jelentette ki Guller Zoltán, az ügynökség vezérigazgatója szerdán Nagykanizsán. Szerinte elérhető a cél, miszerint Magyarország 2030-ra Közép-Európa vezető turisztikai térségévé váljon. Azt pedig a szállodaipar szereplői jelentetté be: hiába csökken 2020 januártól a szálláshelyek áfája, ettől a szobák nem lesznek olcsóbbak.

HOZZÁSZÓLÁSOK