Új állásokat hozna az áfacsökkentés

A turisztikai mutatók többsége a 2007-es szint közelében áll Magyarországon, a legnagyobb problémát az alacsony marketingkeretek, illetve az uniós szinten magas áfakulcs jelenti − mondta a Napi Gazdaságnak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnöke, aki szerint a kisebb áfa ezen a területen már rövid távon komoly eredményeket hozhat.
Nagy László Nándor, 2013. január 7. hétfő, 19:13

A Napi gazdaság hétfői számának cikke

− Érdekes kettősség figyelhető meg a hazai turizmusban. A számok kedvezőek, ennek ellenére nyoma sincs az optimizmusnak. Miben látja ennek okát?

Igaz ugyan, hogy a vendégéjszakák száma több mint 9 százalékkal nőtt az elmúlt évben, a legtöbb turisztikai mutató azonban alig haladja meg a 2007-es szintet. A vendégek száma sem elegendő, mint ahogy változatlanul nagyon komoly gond, hogy alacsony az egy főre jutó turisztikai költés. Az átlagárak szempontjából a budapesti szállodapiac a prágai átlagárak 85, a bécsi áraknak pedig nagyjából 65 százalékán áll ez pedig aligha lehet elég egy olyan szakma feltámasztására, ahol 2011-ben a szállodaüzemeltető cégek 40, míg az éttermeket üzemeltetők 70 százaléka veszteséges volt, és e számok vélhetően tovább nőttek tavaly. Ahhoz, hogy a tetejéről a talpára állítsuk a piramist, a következő két évben évi mintegy 15-20 százalékos vendégéjszaka-bővülésre lenne szükség. Erre azonban a Magyar Turizmus Zrt., a régiók és városok, valamint a vállalkozások szerény marketingkeretei mellett aligha lesz lehetőség. Más országokhoz hasonlóan jó lenne erre EU-s forrásokat is találni. Ha nem növekszik eléggé a kereslet, lehetetlen az átlagár-növekedés; a remélt forgalomnövekedés megvalósulása amelynek potenciálja megvan alapvetően javítana nemcsak a turisztikai vállalkozók helyzetén, hanem jelentős plusz GDP-t és sok munkahelyet hozna az országnak. Örülünk annak, hogy legújabb elképzeléseiben már az NGM is a jelentős növekedés mellett teszi le a voksot, persze ehhez eszközök is kellenek.

Niklai Ákos

Mennyiben okolható a jelenlegi helyzetért az, hogy a nemzeti légitársaság kiesése miatt csökkent az üzleti utazók aránya?

Több kritikát kaptam, amikor múlt tavasszal komoly aggodalmamat fejeztem ki amiatt, hogy a Malév kiesése milyen hatásokkal jár majd a beutaztatói piacra ezt azóta a szállodák és az utazási irodák is megerősítették. A Malév értéke nem csupán a forgalom volt, puszta jelenlétével is segítette a turizmusmarketinget, hogy a promóciós erejéről és egyéb támogatásairól, együttműködéséről ne is beszéljünk. A kieső utasszámot ugyan többé-kevésbé lefedik a fapados légitársaságok által hozott vendégek, az általuk megtestesített kereslet azonban bár nagyon fontos szegmens az alacsonyabb árú szállásokat keresi. Részben ez is oka lehet annak, hogy a magasabb kategóriás házak kénytelenek áraikat lejjebb nyomni; örök szabály, hogy az üres szoba kerül a legtöbbe. Attól azonban mindenkit óva intenék, hogy lenézze a fapados szegmenst, hiszen ebből a zömében fiatal utazórétegből kerül majd ki a jövő magasabb színvonalú szolgáltatásokat is megfizetni tudó ügyfele.

Egyes vélemények szerint ugyanakkor a szakma is okolható azért, hogy bécsi háromcsillagos áron akár ötcsillagos szobát is kaphat az utazó itthon.

A magyar árak soha nem voltak egy színvonalon az osztrákkal, nem beszélve a színvonal, az attrakciók, az imázs, a szemlélet, a tisztaság, a minőség és a marketingkeretek különbségeiről. Van felelősségünk, de csak kisebb részben lehet ezért a szállodákat okolni. Nem magyar sajátosság, hogy az utazó interneten foglal, az ilyen oldalak azonban komoly veszélyt is hordoznak: komolyan meg tudják nyomni a vendégszámot, ám a transzparens, összehasonlítható árazás miatt a vevő gyakran oda megy, ahol olcsóbb szolgáltatást talál. Problémákat vet fel az utóbbi időben felkapott kuponozás is: az Európai Szállodák és Éttermek Szövetsége, a HOTREC amelynek szintén vezetőségi tagja vagyok a közelmúltban állásfoglalásban hívta fel a figyelmet, hogy ez csak akkor lehet rentábilis megoldás, ha marketingerejével korlátozott mértékben élnek, megszabják, milyen időpontokban, a kapacitások mekkora mértékéig és persze milyen árszinten lehet élni a kedvezménnyel. Magyarországon ugyanakkor most, amikor az iparág egésze a túlélésért küzd, az árverseny még komolyabb lehet a spirálból, megint hangsúlyozom, akkor lehet kitörni, ha nő a kereslet.

Budapesten ez még csak-csak teljesíthető, ám vidéken még nehezebb a keresletnövekedést megteremteni...

Az utazási szokások változásával, az élet és a közlekedés felgyorsulásával lerövidült az egy-egy útra szánt idő, 24 éjszakás tartózkodás esetén pedig az először Magyarországra jövő vendég gyakran nem szeret eltávolodni Budapesttől. Vannak ugyanakkor jó példák arra, hogy kiemelt vidéki turisztikai attrakcióknál a hazai gyógy- és wellness-turizmus ide sorolható van mód arra, hogy a szolgáltatás megtalálja a vendégkörét belföldön és külföldön egyaránt. Az elmúlt évtizedekben a vidéki szállodai beruházások terén túlfejlesztés történt, olyan kapacitások jöttek létre, amelyekre sohasem volt valós kereslet és újat sem tudtak generálni. A megoldás az erősebb marketing- és promóciós tevékenység lehet, ezért is látom komoly gondnak, hogy az önkormányzatok sok helyen nem állnak ki a turizmus mellett, nem forgatják vissza turisztikai marketingre az e célra begyűjtetett adókat. Budapesten a reptér forgalma ugyan még elfedi a valóságot, de tény, a főváros az idegenforgalmi adóból az elmúlt 2 évben lényegében nem költött turisztikai marketingre. Ausztriában csak Bécs önálló vagyis a nemzetitől független marketingkerete meghaladja egész Magyarországét, nem csoda tehát a jelentős hátrány a turizmus teljesítményében.

Mégis miként lehet kitörni ebből a körből?

Valami talán elindult. A kormány más válságban lévő, nemzetgazdaságilag fontos iparágak mellett a szálloda- és vendéglátó-ipari cégeknél is vállalta, hogy fél évig átveszi a minimálbér-emelés többletterheit. A turizmus direkt és indirekt hatásával a GDP mintegy 9 százalékát adja most is, emellett több mint 300 ezer (multiplikátorokkal 500 ezer) munkahellyel a szektor a teljes hazai foglalkoztatottság közel 8 százalékát biztosítja Ausztriában ez az arány 14-15 százalék körüli. A vállalkozásokat a növekvő energiaköltségek és az eszkalálódó helyi adók is nyomják, a legnagyobb gondot azonban évek óta a magas áfa okozza, amely súlyosan rontja a versenyképességet. A szálláshely-szolgáltatás itthon 18, a vendéglátás pedig 27 százalékos kulccsal adózik, ez 1215 százalékponttal magasabb az uniós átlagnál. Ráadásul a kisebb áfa ezen a területen már rövid távon komoly eredményeket hozhat: Németországban 3 éve 19-ről 7 százalékra csökkentették a szállásadás áfakulcsát, és bár az adóbevétel csökkent, a turisztikai cégek azóta több mint 800 millió euró fejlesztést hajtottak végre és 15 ezer új munkahelyet hoztak létre. Csak utóbbi évi 300 millió euró többlet-járulékbevételt indukált. Horvátországban idén csökkentették 10 százalékra az áfát, aligha lehet véletlen, hogy osztrák turisztikai szakemberek egyebek mellett a horvátokkal "riogatják" az épp adóemelést fontolgató kormányzatot. Ha egy ilyen bejáratott "brand", mint Ausztria, fél a magas adó okozta utasszámcsökkenéstől, mit mondjunk mi?

A sok nehézség mellett egyértelműen pozitív a mérlege a Széchenyi pihenő kártyának (Szép) − véli Niklai Ákos. Az eredetileg rekreációs kártyaként elképzelt megoldás komoly sikert hozott, a feltöltött összeg 2012-ben meghaladta az üdülési csekk csúcsévének volumenét. A költések 60 százaléka a vendéglátás terén csapódott le, de nem elsősorban turisztikai, hanem munkahelyi, közösségi célú vendéglátásban − Niklai szerint a rendeletalkotónak bizonyosan más arányok lehettek a fejében. A szakember jó hírnek tartja, hogy a meleg étkezés a megemelt keretösszegű Erzsébet utalvány felhasználási keretében maradt, így ugyanis havi 12−15 napi ebédet tudnak finanszírozni belőle a dolgozók.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

homer11, 2013.01.08 08:32

@VoIe: a szektásokat agymosásnak vetik alá. a nélkül mégis ki támogatná a szektát, nem lenne egy fideszes se. az agymosás súlyos következményekkel van az értelmi képességeikre, szélkakaskánt forognak abba az irányba, amerre a szektavezér az épp aktuális elképzeléseknek megfelelően befordítja őket.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

homer11, 2013.01.08 08:29

@lomb: látod, az agymosás nem tett jót az értelmi képességeidnek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

homer11, 2013.01.08 08:28

@lomb: szektás, megvolt a ma reggeli rákosi-rákosi? vagy az új verziót, a viktor-viktor megy manapság? :)

szektás, addig is, újra, emészd, mert még rengetegszer a pofádba fogom tolni: "a szekta szó olyan... társadalmi csoportra utal, mely törvénybe ütköző, illetve a társadalom egy jelentős részének számára szélsőségesen destruktív nézeteket vall, illetve ilyen cselekedetekre hív fel, vagy pedig a társadalom által ?konstruktívnak? minősített elveik ellenére az illető kisközösség tagjai (különösen vezetőik) mégis destruktív gyakorlatot folytatnak."

szóval ha a szektavezér arra szólít fel téged, hogy népszavazz le mondjuk egy gyöngyösi gumiabroncsgyár létrehozását, akkor te, mint hithű szektás mész, és leszavazod. ti, szektások, a gazdaság rombolói, már csak ilyenek vagytok.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.01.08 07:18

@lomb: Az, hogy nincs tisztában a versenypiac mibenlétével, már nem lehet indok a h.lyeségekre, amit írogat!

Tanuljon egy kis közgazdaságtan és reklámpszichológiát! Ajánlom a szimplán letölthető könyveket!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

VoIe, 2013.01.08 00:44

@lomb: Velemenyed szerint akkor a Fidesz korabbi afa csokkentesi javaslata orbitalis baromsag volt, es hazudtak az embereknek amikor azt nyilatkoztak hogy ezzel az intezkedessel csokkenne az alapveto elelmiszerek ara. Legalabb ezt is tisztaztuk :)

Ideznem a fideszt:

"az ÁFA csökkentésével az alapvető élelmiszerárak, a harmadik pedig szintén ÁFA-csökkentéssel a távfűtés árának csökkenése.

Ha a Fidesz javaslata megvalósul, akkor 40 litert lehet megspórolni az olcsóbb benzinnel, azaz 15 Forinttal lehetne csökkenteni literenként az üzemanyag árát. Az alapvető élelmiszerek tekintetében (kenyér, tojás, tejtermékek, liszt, rizs, cukor, krumpli, zöldségek, hús stb.) a termék árától függően a csökkenés elérheti a 130 forintot is (pl. a sertéscomb esetében), míg a tej 27 Ft-tal lehet olcsóbb. A harmadikként felhozott példa szerint egy 68 négyzetméteres, átlagos lakótelepi lakás februári, 36.136 Ft-os távhő számlája több mint 4.500 Forinttal lehetne kevesebb.

Mindezek úgy valósulhatnak meg, ha az üzemanyag, az élelmiszerek és a távfűtés 20 százalékos ÁFÁ-ját 5 százalékra csökkenti a kormány - mutatott rá Varga Mihály."
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html