Új Malévról álmodik a kormány?

Két évvel a Malév csődje után a közlekedésért is felelős miniszter úgy látja, "kiemelkedő nemzetgazdasági érdek, hogy Budapest központtal, kiterjedt hálózattal rendelkező erős, versenyképes nemzeti hálózati légitársaság működjön".
Napi.hu, 2014. március 15. szombat, 09:01
Fotó: Napi.hu

A Malév 2012 februárjában elején szüntette be működését, miután az Európai Bizottság a magyar céget a korábbi állami támogatások visszafizetésre kötelezte. Bár korábban léteztek tervek a Malév menedzselt csődjére - a svájci nemzeti légitársaság Swissair/Swiss példájára hivatkozva -, magyar kormány mégis elengedte az állami céget. A csőd után a szakmában élt a remény egy új nemzeti légitársaság felállításban, ám a Malév repülési jogainak (Moszkva, Kijev, Tel Aviv) értékesítésével ezek is okafogyottá váltak -  a Malév három legértékesebb repülési jogát a WizzAir nyerte el. A légicéget ma már világszerte magyar low-cost légitársaságként ismerik, a Wizz a kormány keleti nyitás programjával együtt mozdulva kvázi nemzeti légitársasággá lépett elő.

Ennek fényében talán meglepő, hogy két évvel a Malév csődje után Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter - egy képviselői kérdésre írásban válaszolva - úgy vélekedett, hogy a fapados cégek mellett "kiemelkedő nemzetgazdasági érdek, hogy Budapest központtal, kiterjedt hálózattal rendelkező erős, versenyképes nemzeti hálózati légitársaság működjön".

A bő hatoldalas levéből kiderül, hogy a miniszter álláspontja szerint a nemzeti légitársaság Európa minden országában - az adott ország szempontjából - mint munkahelyteremtő és munkahelyfenntartó, valamint komoly adópotenciállal bíró gazdasági szereplő jelenik meg. Az idegenforgalmi iparág stratégiailag fontos katalizátora, amelyen keresztül az állam befolyásolhatja turisztikai ágazatot, közvetve pedig az egész ország üzleti élet. Fontos szereplő mindezek mellett a külkapcsolatok tekintetében, geopolitikai, illetve nemzetpolitikai szempontból egyaránt. A piaci szempontokon kívül egyéb nemzetgazdasági, esetleg biztonsági érdekek érvényesítése kizárólag a nemzeti légitársaság várható - olvasható Némethné válaszában

A nemzeti hálózati légitársaságban rejlő gazdasági potenciál jelenleg nincs megfelelően kihasználva, ahogy az ország, illetve a főváros más szereplőivel együttműködésben rejlő szinergiák sem - ismerte el a miniszter. Arról azonban nincs szó a válaszban, hogy mindezért a kormány milyen lépéseket tervez tenni, ha egyáltalán vannak ilyen tervei a kabinetnek.

A miniszter állításaival nehéz vitatkozni, hiszen Magyarország versenyképességének sem tett jót a Malév-csőd - igaz, korábban az államháztartást csúfította az időről-időre jelentkező támogatási igény. Abban ugyanis, hogy Magyarország a World Economic Forum (WEF) 2013-as versenyképességi listáján a 148 ország közül 3 helyet rontva a 63. helyre került, sok egyéb tényező mellett - amelyekről részletesen itt olvashat - a nemzeti légitársaság bukása is közrejátszott. Míg ugyanis 2011-ben még a 66 helyen állt hazánk a légiközlekedési infrastruktúra minősége terén, addig 2012-ben a 91., 2013-ban pedig a 101. helyre esett vissza.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Balt, 2014.03.17 13:20

@csillagos66: Alkalmasint nézz körül bizonyos Apró Piroska meg Költő Magdolna et.nők környékén...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ZalanIvan, 2014.03.15 21:49

Mi a túrónak? Hiányzik a pénzszivattyú? Tuti bukta, de hát tudják ezt ők is. Viszont nagy pénzeket ott lehet eltüntetni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Marv, 2014.03.15 19:31

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bogyu, 2014.03.15 17:37

Istenem, hogy ezek mekkora barmulákok!
Bármihez nyúlnak, az szarannyá válik a kezükben. Az össze ilyen üzletük arra jó, hogy az alakuló új cégek semmire sem használható tanulmányokat, meg jogi tanácsadást rendeljenek hrribilis pénzekért, közpénzből - természetesen kizárólag megbízható cégektől (szörfözni tudás előny).
Egyszer ezeket az ügyeket csak számon kell kérni majd valaki(ke)n. Nem csoda, hogy egy baleket, egy pofozógépet ültettek a miniszteri székbe.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csoda-szar-vas, 2014.03.15 15:53

A nemzet örökös titkárnője kibüfizte simicska álmát.
mennyi "kommunikációs" feladat és mennyi lopható lé.
Akarjátok? Akkor válasszátok meg őket.
Nemzeti fideszt!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html