Újabb metró épülhet Budapesten?

Vagy felújítják, vagy lecserélik, vagy részben lecserélik a hármas metró szerelvényeit a Budapesti Közlekedési Központ tervei szerint. Ennek költsége − attól függően, mennyi lesz a csere és a vásárlás − 30−60 milliárd forint lehet.
Diószegi József, 2011. május 13. péntek, 10:41

Azt követően, hogy néhány évvel ezelőtt felújították az M2-es metró állomásait, peronjait, most a M3-as metró rekonstrukciójának előkészítésén dolgozik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Az előkészítendő beruházás része lesz a vonal korszerűsítésén kívül a kéreg  alatti állomások akadálymentesítése, a mélyépítésű állomások esetében  (a Nyugati és a Klinikák között) pedig állomásonként megnézik a liftek beépítésének lehetőségét. A BKK a vonal meghosszabbítását is vizsgálja Káposztásmegyerig. Ez szerepelt a nagyjából 30 évvel ezelőtt eredeti tervekben is.

A járművek esetében több lehetőséget vesznek szemügyre: egyrészt a járműpark  rekonstrukcióját, másrészt részleges, harmadrészt teljes cseréjét. Mivel  az M3-as metró járművei még nem érték el a selejtezési életkort, az  értéknövelő felújítás jó megoldás lehet, ha a megtérülési számítások ezt  kedvezőbbnek hozzák ki, mint új vonatok beszerzését. A részleges cserét  az indokolhatja, hogy a vonal járművei nem egyidősek és nem is egy  típushoz tartoznak.  A régi − EV3 típusú − vonatok cseréje indokolt lehet akkor is, ha a 81-717-es sorozatú (fekete orrú) vonatok tovább  üzemelnek.

A beruházás költségigényét csak az előkészítés során lehet majd meghatározni. Az azonban biztos, hogy a járműpark felújításának és cseréjének forrásigénye 30 és 60 milliárd forint közötti lesz (függően a felújítás és új beszerzés arányától). Az infrastruktúra felújítási költsége a 2-es vonal felújításának költsége alapján szintén tízmilliárdos nagyságrendűre tehető. Az előkészítési projektek célja, hogy a beruházások indításáról a főváros az új vonalaknál a pontos tulajdonviszonyok, műszaki tartalom, költségterv alapján dönthessen majd.

Bár az esetleges fejlesztés még odébb van, az új Széchenyi tervben van mód úgynevezett előkészítési projektek benyújtására, melyek a 2014−2020 közötti uniós finanszírozási időszak nagyprojektjeinek előkészítésére vehetők igénybe. A BKK szerint a budapesti kötött pályás fejlesztések előkészítését meg kell kezdeni, mivel a rendelkezésre álló 2-3 év szükséges ahhoz, hogy a 2014 után megnyíló új forrásokat Budapest felkészülten, előkészített projektekkel tudja lehívni, és ne járjon úgy, mint 2007-ben, amikor előkészített projekt híján nem volt képes új projekteket indítani.

GPS-alapú lesz a BKV utastájékoztatása
Rövidesen − a HÉV kivételével − minden földfelszínen közlekedő BKV-járat gps-szel felszerelt fedélzeti berendezést kap, amely folyamatosan beküldi a jármű aktuális földrajzi pozícióját az ugyancsak újonnan kialakítandó forgalomirányító központba − tudtuk meg a BKV-tól. A forgalomirányító központ munkatársai a járművek valós helyzete és a menetrendi előírások közötti esetleges eltérések, valamint a járművezetőktől és a mobil forgalomirányító munkatársaktól kapott közlekedési információk alapján irányítják majd a járművek forgalmát, ami azok optimálisabb kihasználását, így gazdaságosabb közlekedését eredményezi.

Ezzel együtt lehetővé válik az utasok pontosabb informálása (például az egyes járatok várható érkezésének időpontjáról) is, ezeket a forgalmas közlekedési csomópontokon elhelyezett információs táblák mutatják majd. A fejlesztés alatt álló rendszer működéséhez feltétlenül szükséges, hogy a forgalomban részt vevő járművek és a forgalomirányító központ között mobil adatátviteli kapcsolat épüljön ki, ami szükségessé teszi egy mobiltelefon-társaság szolgáltatásának igénybevételét.

Ezért a BKV mobil távközlési szolgáltatás biztosítására közbeszerzési pályázatot írt ki legalább 2500, havi 40 GByte adatforgalmat biztosító előfizetés beszerzésére. Ezúttal tehát nem egy új vagy éppen egy régi BKV-s kör jutna mobiltelefon-szolgáltatáshoz: ezek a sim-kártyák járművekbe és megállókba kerülnek, nem telefonokba. A részvételi szakasz eredményhirdetése május 27-én lesz, a bírálat során a legalacsonyabb összeg alapján döntenek majd. Azt viszont nem tudni, hogy a BKV mennyit szán erre, és hogy mi lesz ennek a forrása. A közlekedési társaság kérdésünkre azt mondta, hogy a cég uniós támogatással fejleszti forgalomirányítási és ahhoz kapcsolódóan utastájékoztatási rendszerét. A felhívásból az is kiderül, hogy az ajánlatkérő az ellenszolgáltatás halasztott fizetésében kíván megállapodni.

HOZZÁSZÓLÁSOK