Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A Napi Gazdaság újságírója Csehországban járt, ahol bemutatták az egyik lehetséges Albatrosz-utódot, az L-159 Alcát.

Sejtelmes novemberi tájban autózunk Csehországban, célunk a Prágától nyolcvan kilométerre fekvő caslavi repülőtér, a cseh légierő egyik legfontosabb - vagy éppenséggel a legfontosabb - bázisa. Caslavban szolgál a cseh légierő 14 Gripenje, ezek közül kettő állandó készenlétben. A svéd gyártású griffmadarak mellett ott állomásoznak még a cseh légierő L-159-es Alca (Advanced Light Combat Aircraft) típusú gépei, amelyek a magyar pilóták által is használt kiképzőgépek, az L-39-es Albatroszok két generációval későbbi utódai. Ma még a caslavi az egyetlen légi bázis, ahol együtt szolgálnak a Gripenek és a cseh Aero Vodochody által gyártott kiképző- és könnyű harci gépek, de könnyen lehetséges, hogy a kecskeméti légi bázis is ilyen reptér lesz.

Kevés a gyakorlási lehetőség

Magyarországon a Honvédelmi Minisztérium (HM) feladta magának a leckét, amelynek az egyik - legvalószínűbbnek látszó - megoldása a cseh sugárhajtású gépek - Alcák - rendszerbe állítása lehet. Szekeres Imre honvédelmi miniszter idén augusztusban hivatalosan is bejelentette, hogy a jelenleg szolgálatban álló és az ország légterének védelmét ellátó MiG-29-es vadászgépek kivonása 2009 végére befejeződik. Ugyanekkor állítják le az L-39-es gyakorló-felderítő gépek repülését is, így a magyar légierőnek 2010 januárjától a 14 Gripennel kell megoldania összes feladatát.

Az orosz harci gépek és a cseh L-39-esek kivonásától Szekeres évi másfél-két milliárd forint megtakarítást remél, az így felszabaduló forrásokat arra fordítanák, hogy a biztonságos repüléshez szükséges óraszámot biztosítsák a magyar vadászpilótáknak. Szekeres szerint az egyik opció további Gripenek vásárlása vagy bérlése lehet, vagy még szóba jöhet a Gripeneknél jóval olcsóbban üzemeltethető cseh L-159-esek vásárlása a cseh légierőtől. A 14 Gripenből két gépet a magyar kormány fölajánlott a NATO-nak, e kettő állandó készültségben lesz Kecskeméten, így tartaléknak és kiképzési célokra tíz repülő marad, ennyi önmagában kevés a feladatok ellátására.

A HM-nél nem kívánták elárulni, hogy az elmúlt hónapokban miként haladnak a tárgyalások a pilóták kiképzési lehetőségeiről, csak annyit mondtak: a jövő évre ez még biztosított, a 2010-től esedékes kiképzésre - gépvásárlásra - a tárca időben benyújtja előterjesztését a kormánynak. Mivel bármilyen megoldás nyélbe ütése hónapokat igényel, a gépek pedig csak alig egy évig állnak rendszerben, a kormánynak a pénzügyi válság kellős közepén kell meghoznia a döntést - vagy kockáztatja azt, hogy a drága pénzen kiképzett pilótákat kényszerűségből nyugdíjazzák.

Egy éven belül szállíthatóak

Az L-159-esek tervezése 1993-ban kezdődött az Aero Vodochodynál, a cél egy olyan NATO-kompatibilis, hangsebesség alatt repülő kiképző- és könnyű harci gép kialakítása volt, kizárólag nyugati technológia alkalmazásával, amely képes együttműködni olyan NATO harci gépekkel, mint az F-16-os, F/A-18-as vagy a Gripen - magyarázta a caslavi légi bázis konferenciatermében Martin Mamula, az Aero Vodochody projektmenedzsere. Az L-159-es az előd változatokhoz képest teljesen digitalizált repülőgép lett, sugárhajtóműve - amely 936 kilométeres maximális sebességgel képes repíteni a gépet - a korábbi változatok orosz típusai helyett amerikai, Honeywell-gyártmányú.

A cseh légierő végül 72 Alcát rendelt a prágai gyártól, ám a NATO-csatlakozás után - az enyhülő katonai fenyegetettségnek köszönhetően - csak 24 gépet tartottak rendszerben. Így negyvenhárom alig néhány tucat órát repült, vagyis ennyi eladható együléses L-159-es Alcával rendelkezik a cseh honvédelmi tárca. Nem titok, hogy ezek megvásárlásáról már régóta folytat tárgyalásokat a magyar és a cseh honvédelmi minisztérium. Amennyiben a magyar fél a vásárlás vagy bérlés mellett dönt, úgy a cseh gyártó egy éven belül tudja szállítani az együléses Alcákat, illetve a kétüléses gyakorlógépeket, ám ezek szállítási ideje négy hónappal hosszabb, ugyanis azokat is az együléses változatból alakítanák át - mondta Mamula.

A cseh légierőnél bevált Gripen és az L-159-es párosítása - ezt már a vendéglátó Petr Tománek alezredes, a caslavi 212. taktikai repülőszázad parancsnoka mondta. Az alezredes százada üzemelteti a cseh légierő 24 rendszerben lévő L-159-esét, húsz együléses Alcát, illetve a négy kétüléses kiképzőgépet. A reptér túlsó felére települt a 211-es repülőszázad, ők repülnek a 14 Gripennel. Az egység 2001 óta használja az L-159-eseket, kettős feladattal: egyrészt huszonnégy órás készültségben állnak a cseh légtér védelmére, másrészt haladó harci kiképzést kapnak a leendő Gripen-pilóták. Az L-159-es nagy előnye ugyanis, hogy az azzal tökéletesen repülő pilóta bármikor készen áll arra, hogy átüljön a Gripenbe és azon rövid időn belül befejezze a kiképzést, s teljes értékű vadászpilótává válhat. Jelenleg tíz pilótánk is képes arra, hogy - ha szükség lenne rá - átlépjen a Gripen-századhoz, vagyis nem vagyunk kiszolgáltatva külföldi kiképzéseknek - utal kimondatlanul az alezredes a magyar kiképzési rendszerre. (A magyar pilóták kiképzése az alapoktól a harcképességig Kanadában folyik és idehaza vagy Svédországban kapják/kapták meg a Gripen-típuskiképzést.)

Ilyen egy negyedik generációs vadászgép

Az L-159-es vezetését, navigációs rendszereit tekintve megegyezik egy negyedik generációs vadászgéppel. Így alapfelszereltsége a radar - amelynek tudása közelíti a F-16-osok és a Gripenekek radarjának képességeit -, a multifunkciós monitorkijelzők a pilótafülkében, a kormányra és a gázkarra integrált kezelőszervek vagy a repülési információkat a pilótakabin homlokfalára vetítő head-up display. A gép a hét külső felfüggesztési pontján képes légi és földi célokra indítható rakéták és bombák hordozására, így azok indításának gyakorlására is alkalmas, vagyis ugyanazt a "kottát" végig lehet játszani rajta, mint Gripeneken - mondta Tománek. Ugyanakkor nem elég ezeket a gépeket rendszerben tartani, állandóan használni is kell őket, hogy pilóták képben maradjanak. A század nem szűkölködik repülési idővel, ugyanis egy évben 2600 órát repülnek, így van olyan pilóta a században, aki évi 150 órát repül - ez nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően jó kiképzettséget jelent. Az L-159-esek századában minden hétköznap kiképzés folyik, látogatásunk időpontjában is a nappali váltásban hat gép repült, távozásunkkor pedig már készült az másik öt pilóta az éjszakai kiképzésre, miután a műszakiak felkészítették a gépeket.

Folyamatban lévő hadiipari beszerzésről lévén szó az árról egyik fél sem beszél. Az üzlet a két minisztérium között köttetne, ám a gyártó számára üzletet jelentene a gépek beüzemelése, a tartalék alkatrészek eladása, a bevetéstervezési, kiértékelést segítő informatikai rendszerek, a szimulátor szállítása. De a nagy dobás a cseh cég számára az lenne, ha a hazai légierőn kívül egy másik NATO-tagállam is rendszerbe állítaná a gépeket, ami talán meghozná más érdeklődök kedvét is a repülőgéphez. Az Aerót és a Gripent gyártó Saab-csoport együttműködési megállapodást is kötött, melynek értelmében a jövőben a két cég egy csomagban igyekszik gépeit értékesíteni.