Melyik autó tartja legjobban az értékét? - Mutatjuk a számokat

Egy 4 millió forintos új kisautóból 5 év alatt 2 milliós autó lesz, míg egy 20 milliós felső-középkategóriásból 8,34 milliós. Az értékvesztést nézve a kisautók és a SUV-ok állnak jól, a nagy- és felső-középkategória rosszabbul.
Csernátony Csaba, 2018. augusztus 30. csütörtök, 07:09
Fotó: AFP

Nagyon lendületesen bővül a magyarországi újautó-piac, az év első hét hónapjában a Datahouse statisztikái szerint közel 83 ezer új személyautó került forgalomba, ez éves összevetésben 29 százalékos pluszt jelent, 2016 első hét hónapjához képest pedig több mint 53 százalékos emelkedésnek felel meg.

A magánszemélyek és a cégek vásárlásai egyaránt hozzájárultak a növekedéshez. A cégekhez képest azonban a magánszemélyeknél máshogy jelentkeznek a fenntartási költségek, amelyeken belül az értékvesztés jelenti az egyik legjelentősebb tételt. Ez úgy is felfogható, hogy az autóhasználatért és a megbízhatóságért kell kifizetni előre az adott összeget.

Az értékvesztés nagyban függ a márkától, a megbízhatóságtól, a piaci kereslettől, az éves futásteljesítménytől, valamint attól, hogy a szóban forgó autó melyik kategóriába tartozik. A pontos amortizációs adatokat az Autovista Magyarország Eurotax-adatbázisa tartja nyilván.

Az új- és használtautó-eladásokat nyilvántartó Datahouse 11 kateógóriába sorolja az új autókat:

  • minik
  • kisautók
  • alsó-középkategóriájú modellek
  • felső-középkategóriájú modellek
  • sportautók
  • nagyautók
  • egyterűek
  • luxusautók
  • terepjárók, SUV-ok
  • minibuszok
  • egyéb modellek

 

A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza az Eurotaxtól elkérte az egyéb kategória kivételével az összes osztályba tartozók autók átlagos értékvesztését 5 és 7 évre, évi 15 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén.


Az adatok szerint a terepjárók, SUV-ok és a kisautók tartják a legjobban az értéküket 5 évre vetítve. Az új áruk kevesebb mint felét veszítik el. Mindez számokban úgy néz ki, hogy egy 4 millió forintos kisautó öt év múlva várhatóan alig több mint 2 millió forintot érhet, egy 8 millió forintos terepjáró vagy SUV 4,06 milliót.

A többi autókategóriában gyorsabb az értékvesztés, ötéves időtávon az egyterűek és a felső-középkategóriába sorolt autóknál a legjelentősebb: előbbiek az újkori ár 42,3, illetve 41,7 százalékát érhetik. Ez azt jelenti, hogy egy újonnan 10 millióért vett egyterű 5 év múlva - 75 ezer kilométerrel a háta mögött - 4,23 milliót érhet. Egy 20 millió forintos felső-középkategóriás autó pedig 8,34 milliót.


Kicsit másképp néz ki a hétéves értékvesztés (15 ezer km/év) lefutása a különböző kategóriákban az Eurotax-adatok szerint. A SUV-ok és a kisautók tartják legjobban az árukat, újkori áruk 41,2, illetve 40,9 százalékra csökken hét év és 105 ezer kilométer után.

Ebben az összevetésben a luxusautók értéke csökken a legnagyobb mértékben: az eredeti ár 32,5 százalékát érik ekkor. Azaz egy újonnan 25 millió forintos luxusautó alig több mint 8 millió forintért kelhet el, vagyis 16-17 millió forinttal megy lejjebb az értéke.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Suzywong, 2018.08.31 13:01

tehát luxusautót érdemes 3-4 évesen venni, mert ekkor már sokkal olcsóbb , ugyanakkor még műszakilag kitünő.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2018.08.31 00:06

@laci_52: "Márpedig lehet, hogy emberünk nem szarrágó, hanem egy okos üzletember, aki nem vesz 6 millióért autót, hanem csak 3-ért és a különbözetet visszaforgatja a cégébe"

Ha a cegnek szuksege van arra a plusz 3 milla tokere, akkor a te draga baratod megsem olyan jo uzletember. Vehetne mondjuk 1 millaert is, es akkor 5 -ot forgathat vissza 3 helyett. Ha ezen mulik, akkor 3 milla is sok autora.

"A Kádár-rendszerben egy dúsgazdag amerikai üzletembert felvittek a Rózsadomb legmenőbb részére és megmutatták neki a vadonatúj panorámás szuperkégliket. A reakció meglepő volt: "mi otthon ilyeneket nem építünk, inkább ennek a pénznek a feléből-harmadából szerzünk lakást(vagy bérlünk!) és a többi pénzt visszaforgatjuk a cégbe...."

Te minden meset besz@psz lacika? :DD
Amerika pont az a hely, ahol tomegevel vannak kastely meretu keglik. A dusgazdag uzletemberek pont ilyenekben laknak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2018.08.30 22:54

@atombandi: Márpedig lehet, hogy emberünk nem szarrágó, hanem egy okos üzletember, aki nem vesz 6 millióért autót, hanem csak 3-ért és a különbözetet visszaforgatja a cégébe, ahol az szépen gyarapszik.

A Kádár-rendszerben egy dúsgazdag amerikai üzletembert felvittek a Rózsadomb legmenőbb részére és megmutatták neki a vadonatúj panorámás szuperkégliket. A reakció meglepő volt: "mi otthon ilyeneket nem építünk, inkább ennek a pénznek a feléből-harmadából szerzünk lakást(vagy bérlünk!) és a többi pénzt visszaforgatjuk a cégbe. Egyébként is gondot okozhat az értékesítés, hiszen elképzelhető, hogy jövőre már 2000 kilométerrel odébb dolgozom!"

Ezt hívják úgy, hogy hosszú távra előre tekintő üzleti szemlélet. Nálunk ez nagyjából ismeretlen: valaki megcsíp egy jó bizniszt, bekaszálja a lóvét, utána pedig bedönti a cégét, hogy az adó javát ne kelljen megfizetnie.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2018.08.30 17:12

@laci_52:
aki a 4-5 eves auto aran alkudozgat, en azt nem gazdagnak hivom, hanem szarragonak. az auto egy hasznalati targy. a hasznalati targyakanak nemcsak ertekuk, hanem eszmei ertekuk is van. az, hogy te nem tudsz vagy akarsz penzt kolteni egy jo autora, az az igenyszintedrol is arulkodik. jo 10 evvel ezelott olvastam egy cikket a modern korrol, es abban volt egy olyan utalas, hogy kinek mi a fontos, epldakat is hoztak ra.

a tesco arufeltoltok koreben peldaul az atlagnal jobb mobiltelefonok lapultak a zsebukben. nekik az a megfizetheto kategoria, amivel mericskelhetik a farkuk hosszat egymashoz. masoknak a szamitogep konfiguracio, nezz meg egy ezzel kapcsolatos forumban milyen alairas contentek vannak. aztan ahogy egyre feljebb megyunk a letran mindig mas lesz a merce. es igen, van egy reteg, ahol mar az auto a statusszimbolum es a farokmeregetes terepe. tovabbra is azt mondom, hogy hasznalati targyrol beszelunk, a napfenyteto ugyanugy lehet ertekes, mint ertektelen, csak meg kell talalni hozza az adott igenyszinttel rendelkezo embert...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2018.08.30 16:07

@atombandi: Ismerek egy gazdag üzletembert, aki megengedhetné magának, hogy új autót vegyen, mégsem teszi, mondván: bukjon más az amortizáción. Mindig 3-4 éves jó állapotú járgányt vesz, keményen alkuszik, az új ár felénél nem ad többet érte, 4-5 év múlva cseréli, mielőtt a drága javítások jönnének. Lehet, hogy ezért gazdag?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html