Újfajta csalással próbálják csőbe húzni az időseket - álorvosokkal és álszűrővizsgálatokkal

Bár lényegében eltűnt Magyarországról az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés a szigorú szabályozás miatt, azonban egyes cégek ingyenes szűrővizsgálat címén igyekeznek behálózni idős embereket, másokat pedig telefonon csalnak előfizetési csapdába - hívja fel a fogyasztóvédelmi felügyeletet is ellátó Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
Szabó Zsuzsanna, 2020. szeptember 18. péntek, 09:17
Fotó: Napi.hu

A 2015-ös törvénymódosítás hatására, a népegészségüggyel és rendőrséggel közös, folyamatos fogyasztóvédelmi ellenőrzések miatt jelentősen visszaszorult az árubemutatós értékesítés. Míg öt éve havonta átlagosan 43, idén már mindössze havi két megkeresést kapott a hatóság hasonló ügyekben. Az utazással és ebéddel egybekötött hagyományos termékbemutatók gyakorlatilag megszűntek Magyarországon, de az elmúlt években újfajta értékesítési módszerek és trükkök is megjelentek - figyelmeztet az ITM.

Az egyik újabb módszer, hogy a tisztességtelen vállalkozások ingyenes szűrővizsgálatot ajánlva rendszerint célzottan, telefonon keresik meg a nyugdíjasokat, akiket orvosi rendelőnek tűnő helyiségben fogadnak. A "vizsgálat" eredményeként, a súlyosabb szövődmények megelőzésére állítólag alkalmas termékeket tukmálnak az idősekre.

Az értékesítőknek semmiféle egészségügyi végzettségünk nincs, így képesítés híján érvényes diagnózist sem állíthatnak fel - mutat rá a minisztérium.

Mivel az álorvosok a vásárlók tényleges egészségi állapotát nem ismerik, az általuk ajánlott termékek szedése - például más, rendszeresen szedett gyógyszerrel együtt alkalmazva - akár veszélyes is lehet.

Étrendkiegészítőket is kínálnak telefonon

A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint elkezdett terjedni az elsősorban egészségmegőrzőnek mondott étrend-kiegészítők telefonos kínálása is. A megrendelést követően az első csomagot ingyenesen, mindössze a szállítási költség kifizetésére igényt tartva küldik meg. A későbbiekben a cég bizonyos időközönként, többnyire havonta automatikusan újraküldi a terméket, a vételár kiegyenlítéséhez csekket mellékelnek. Ha a befizetés elmarad, a vállalkozás egyszeri felszólítás után behajtócégen keresztül próbálja érvényesíteni követelését, egyéb költségeket, késedelmi kamatot is felszámítva.

Az előfizetési csapda elkerüléséhez fontos tudni, hogy a vásárlót az efféle esetekben is megilleti a 14 napos elállási jog.

Akár több milliós bírságot is kaphatnak ezek a cégek

A fogyasztóvédelmi hatóság árubemutatóval vagy telefonos értékesítéssel kapcsolatos jogszabálysértés esetén 15 ezer forinttól akár a nettó árbevétel 5 százalékáig terjedő bírságot is kiszabhat. Egy wellness eszközöket 700-800 ezer forintért áruló cégnek például 10 millió forintot kellett fizetnie, miután hamis leleteket állított ki, majd méregdrága, de igazoltan hatástalan eszközöket kínált eladásra.

Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára szerint az új értékesítési formákat kiemelten ellenőrzi a hatóság. Ugyanakkor arra kérik a fogyasztókat, hogy feltétlenül jelezzék a kormányhivataloknál, ha megtévesztő, visszaélésszerű gyakorlattal találkoznak.

HOZZÁSZÓLÁSOK