A hétfői Napi Gazdaság "Ellátási lánc" mellékletének cikke

Több határidő is lejárt a május 3-án kelt, Orbán Viktor miniszterelnök által szignált, a használatarányos útdíjfizetési rendszer hazai bevezetése kapcsán született kormányhatározatban megjelölt terminusok közül. Továbbra sincs meg például a szaktárca díjpolitikai előterjesztése, aminek alapján előre lehetne lépni a belföldi fuvarozók által kért kompenzációk ügyében − hívta fel a figyelmet Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. A fuvarozók még februárban eljuttatták 12 pontos javaslatcsomagjukat a kormány részére, amit az egyesület elnöke nemrégiben további versenyképesség-javító elképzelésekkel toldott meg. A javaslatok elsősorban az adózási kérdéseket érintik, vagyis a fuvarozók alapvetően azt szeretnék, ha más adónemeknél kompenzálnák őket az útdíj jelentette többletköltségek miatt. Úgy vélik, a díjbevételekből jutnia kellene a gyorsforgalmi úthálózat menti parkolóhelyek kialakítására, de segítséget szorgalmaznak a forgóeszköz-finanszírozás terén is. Erre azért van szükség, mert míg az útdíjat valószínűleg 15−30 napos fizetési határidővel kellene rendezniük az úthasználóknak, addig a fuvardíjakhoz jellemzően csak 60−90 nap alatt jutnak hozzá.

Nem csak az NFM-mel kell egyezkedni

A bevezetés aktuális feladataihoz illeszkedve változó intenzitású, de folyamatos a párbeszéd a fuvarozói érdek-képviseleti szervezetekkel − közölte megkeresésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A szaktárca szerint a kormány egyértelművé tette, hogy élni kíván az Eurovignette irányelvben biztosított lehetőséggel, amely szerint a díjszedő a teljes útdíj legfeljebb 13 százalékáig díjkedvezményt nyújthat a gyakori úthasználóknak. A díjpolitika kedvező irányú módosításaként tervezett a B2 autóbusz jármű-kategória bevezetése is − tették hozzá. Az európai uniós gyakorlat alapján akár közvetlen állami hozzájárulás is biztosítható kizárólag belföldi piacon dolgozó közúti fuvarozók (elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozások) számára a többletköltségek okozta versenyhátrány kiegyenlítéséhez, csökkentéséhez. Az érdekképviseletek által javasolt további kompenzációs igények (főként adó- és illetékfizetési kötelezettségek mérséklése) ugyanakkor a költségvetés bevételi oldalának érintettsége miatt a tárca hatáskörén túlmutató egyeztetések tárgyát képezik − hangsúlyozta a minisztérium. Ami a díjpolitika várva várt kialakítását illeti, az NFM közlése szerint a végleges formát az útdíjtörvény második félévben tervezett megjelenése után kiadható miniszteri rendelet rögzíti majd.

A kormányrendelet május 30-ai határidővel írta elő a szakminiszterek számára, hogy intézkedjenek a díjszedési rendszer beszerzéséhez, a díjszedési szolgáltatás finanszírozásához szükséges 214,5 milliárdos forrás, illetve kötelezettségvállalás biztosításáról. Az NFM tájékoztatása szerint folyamatban van a rendszer bevezetéséhez szükséges forrás biztosítása, így a szükséges hitel közbeszerzési eljárásának előkészítése, a hitel felvételét biztosító kormányhatározat kidolgozása. A kormányzat vizsgálja azt is, hogy az uniós források igénybevételével csökkenthetőek-e a bevezetés terhei. Hozzátették: az útdíj előkészítésének költségeit az e-matricás rendszerben befolyó díjbevételek fedezik, az elérhető bevételek vizsgálata pedig azt jelzi, hogy 2014-ben biztosítható lesz a 150 milliárd forintos többletbevétel a rendszer működési költségeinek levonása után is.

Egyeztetnek az EU-val

Rövidnek bizonyult az útdíjak integrált ellenőrzési és díjszedési rendszerének kiépítéséhez szükséges eszközök beszerzésével és működtetésével kapcsolatos gyorsított közbeszerzési eljárások megindítására szabott május 30-ai határidő. Az NFM tájékoztatása szerint a kiépítésre irányuló közbeszerzési eljárást az ÁAK Zrt. írja majd ki a gazdasági, műszaki szakértő kiválasztása, a közbeszerzési dokumentáció elkészítése után. Az Országgyűlés a közúti közlekedési törvény nemrégiben elfogadott módosításával megadta a feljogosítást a díjszedésre. A feladatok részleteire vonatkozó utasításokat az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. tulajdonosi határozatban, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ miniszteri megbízólevélben megkapta. A Nemzeti Közlekedési Hatóság ellenőrzési feladatokra szóló kijelöléséről az útdíjtörvény és annak végrehajtási szabályai rendelkeznek majd. Az útdíjszedési rendszer szervezeti-finanszírozási modellje, illetve a szabályozási koncepciója kapcsán az EU-megfelelőségi vizsgálatok folyamatban vannak.