A magyarok többsége interneten szerzi be az ajándékokat, a hagyományos bolti vásárlás népszerűsége átlagosan 10 százalékponttal csökkent - derült ki a Cofidis Hitel Monitor kutatásából.

Szűkül az ajándékozottak köre, leginkább a családtagokra, illetve a vásárlási helyszínek közül kiestek a vásárok. Ezzel együtt az ajándékokra szánt pénzösszeg átlagosan közel ötezer forinttal kevesebb, mint tavaly. Így megtört az évek óta tartó növekvő trend.

Bár a megkérdezettek többsége (76 százaléka) elfogadja, sőt közülük sokan helyes döntésnek is tartják a személyes közös ünneplésről való lemondást, nehezen élik meg a korlátozásokat. A válaszadók közel 60 százaléka ugyanakkor nem halasztaná későbbre az ünneplést, a szokatlan körülmények ellenére sem.

Az internetes vásárlás során még mindig a házhoz szállítás a legnépszerűbb. A vásárlók túlnyomó többsége az olcsóbb szállítást választja, és csak minimális plusz összeget hajlandó fizetni a gyorsabb szállítási módokért. Népszerű a boltban történő személyes átvétel is.

A járvány elején még inkább egészségvédelmi okokból, a vásárlások számának és időtartamának csökkentése céljából választották ezt a vásárlási módot. Az utóbbi időben azonban egyre inkább a normál kiszállítás alternatívájaként veszik igénybe, mert olcsóbb és gyorsabb annál - derül ki az amerikai Deloitte által az idei karácsonyi ünnepekre publikált kiskereskedelmi felmérésből.

Az ár-érték arány idén különösen fontossá vált a magyar vásárlók számára, részben a gazdasági bizonytalanság miatt. 2020 novemberében ugyanis az előző év azonos hónapjához képest 64 ezer fővel (1,4 százalékkal) csökkent a foglalkoztatottak száma, valamint 96,5 ezer egyéni vállalkozás szüneteltette a tevékenységét - derül ki a KSH Heti Monitor adataiból.