A VDSzSz október 18-án már kilátásba helyezte a sztrájkot. Egyebek mellett azt nehezményezik, hogy a MÁV vezetése a döntés meghozatala előtt nem tájékoztatta a szakszervezetet, és nem kérte ki véleményét a tervezett intézkedéssel kapcsolatban - jelentette az MTI. A Mozdonyvezetők Szakszervezete csütörtökön reggel tartott kétórás figyelmeztető sztrájkot, részben a szárnyvonalak bezárása miatt. Gaskó István, a VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint a reggel 6 és 8 óra között meghirdetett munkabeszüntetésük csak a kezdet, sztrájkjukat addig folytatják, amíg az nem vezet eredményre. Az elnök arra számít, hogy a munkavállalók jelentős része mellett a bezárások által érintett térségekből is sokan csatlakoznak a figyelmeztető sztrájkhoz. Gaskó István "ormótlannak" nevezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szándékát, amely szavai szerint szakmailag megalapozatlan módon a márciusi 19 szárnyvonal után most 38 vasúti vonal "halálra ítélésére" irányul. Simon Dezső, a VSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a GKM döntésével a szárnyvonalak által érintett térségben, illetve a vasúti háttériparban dolgozók közül több ezer munkahelyét szünteti meg. A döntés koncepciótlanságára utalva elmondta, hogy a mostani szárnyvonal-bezárások között is szerepelnek olyanok, amelyeken nemrég még felújítások, fejlesztések zajlottak. Példaként a zalalövői vasúti vonalat említette, ahol tavaly 250 millió forint értékben történt rekonstrukció. A tavasszal bezártak között a Kunszentmiklós-Tas szakaszon 2,5 milliárd forint értékben felüljáró épült, csak úgy mint az Orosháza-Szentes szakaszon. Gaskó István felháborítónak nevezte, hogy a tavasszal bezárt vonalakon a tömegközlekedés helyettesítésére "parancsszóra" felvonult Volán járatok ritkultak, néhol minimálisra apadtak. Simon Dezső hiányolta, hogy a GKM eddig nem hozott nyilvánosságra adatokat a tavaszi szárnybezárásokkal megspórolt költségvetési forrásokról. Szerinte mindez azt jelzi, hogy a szárnyvonalak eddigi bezárása nem megtakarítást eredményezett, hanem ráfizetéssel járt. Gaskó István cinikusnak és kisstílűnek tartja azt a kormányzati ultimátumot, amely szerint a szárnyvonalak fenntartásáról az érintett önkormányzatok december 9-ig dönthetnek, hogy képesek-e saját maguk üzemeltetni őket. Világosan látható, hogy a jelenlegi költségvetési helyzetben egyik önkormányzat sem képes felvállalni a feladatot, a kormányzat csak a felelősséget kívánja rájuk hárítani - közölte Gaskó István. Simon Dezső kitért arra, hogy a szakszervezetek sincsenek a vasúti reform ellen, de annak fejlesztésekben kellene testet ölteniük, nem pedig szolgáltatások szűkítésében. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) továbbra sem látja értelmét a vasutas érdekvédelmi szervezetek sztrájkfenyegetéseinek, hiszen a tiltakozók teljességgel megalapozatlanul hivatkoznak a tárca vélt vonalmegszüntetési szándékaira - áll a minisztérium közleményében. A minisztérium a héten tette közzé a kisforgalmú vasútvonalak felmérése nyomán készített tanulmányát, amely szakmai vizsgálat eredménye alapján 38 vasútvonal esetében nem tartja indokoltnak, hogy azokat az országos hálózat keretében tartsa. Az egyeztetési folyamat ezzel még nem ért véget, döntés mindezidáig nem született. A javaslat esetleges elfogadása sem jelenti e vonalak felszámolását, mivel azok az Európában jellemző üzemeltetési modellnek megfelelően térségi kezelésbe kerülve működhetnek tovább. A vonalak térségi vasútvonallá átminősítését az érintett önkormányzatok kezdeményezhetik. A minisztérium kész arra, hogy közszolgáltatási szerződést kössön a térségi és elővárosi vasútvonalak üzemeltetőjével - hangsúlyozza a dokumentum. A tárca közleménye hozzáteszi: a 2008. évi menetrend előkészítése és szolgáltatás-kínálat kialakítása során a GKM a Regionális Közlekedésszervező Irodák segítségével folyamatosan egyeztetett a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és önkormányzatokkal. A tárca a tiltakozó szakszervezetek mindegyikének lehetőséget biztosított arra, hogy a társadalmi egyeztetés során álláspontját kifejtse. A visszatérő és indokolatlan sztrájkmegmozdulások nem csupán azért károsak, mert megnehezítik az utasok életét, komoly fennakadásokat okoznak a forgalomban, és megalapozatlan indokaikkal félrevezetik a közvéleményt, hanem azért is, mert az érdemi, szakmai párbeszéd elől veszik el a teret, gátat szabnak a minisztériumi javaslat felelős és hatékony megvitatásának - fogalmaz a GKM.