Vége a nyugdíjasok ingyenes utazásának? Másként dönthet a kormány

Lekerült a napirendről a közösségi közlekedés szociális támogatású menetdíjainak átalakítása - írja a Magyar Hírlap. A jelek szerint a kormány a választások előtt tehát nem kívánja az ingyen ebédet megfizettetni, pedig korábban készült rá forgatókönyv.
NAPI, 2013. március 11. hétfő, 07:49
Fotó: Napi.hu

A kormány továbbra sem változtatná meg alapjaiban a közlekedési kedvezményrendszert, bár 2010-ben még átfogó reformot készített elő ezen a területen. Erre a Nemzetközi Valutaalappal kötendő megállapodás késztette volna leginkább a kabinetet, de úgy tűnik, ez végül elmarad - olvasható a Magyar Hírlapban.

A lap hétfői számában azt írta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból származó információik szerint szakmai koncepció továbbra is készül a kedvezményrendszer átalakításáról, de az nem valószínű, hogy az idén ebből intézkedés is lesz.

A lap felidézi, hogy a kormány eredetileg azzal a céllal fogott bele a kedvezményrendszer átalakításába, hogy csökkenjen a költségvetés kiadása, és lehetőség szerint emelkedjen a közlekedési társaságok bevétele. Jelenleg ugyanis mintegy negyvenféle, szociális alapon nyújtott kedvezményt lehet igénybe venni a helyközi közlekedésben. Ebből adódóan a helyi utaztatást biztosító hazai közlekedési társaságoknál 15-20 százalékra tehető azok aránya, akik teljes árú jegyet váltanak.

Tavaly ősszel Fónagy János, az NFM államtitkára, közösségi közlekedési kormánybiztos lapunknak azt nyilatkozta, hogy több forgatókönyvet is készítettek, de a végső döntés minden bizonnyal politikai lesz. Ha lesz EU−IMF-megállapodás, és a vállalt feltételek között szerepel majd a kedvezményrendszer felülvizsgálata, akkor azt el kell végezni - fogalmazott akkor a kormánybiztos. Fónagy hangsúlyozta: az elfogadható irány, hogy a társadalom legkevésbé tehetős csoportjait, a kisnyugdíjasokat, a diákokat, tartós fogyatékkal élőket, nagycsaládokat ne terheljük meg. Ugyanakkor elvi jelentősége lehet annak jelzése, hogy nincsen ingyen ebéd, azaz valamennyit fizetni kell a szolgáltatások igénybevételéért. Sok bevételt ettől nem lehet várni, a közlekedési társaságok helyzetét alapjaiban nem befolyásolná, de így is néhány tízmilliárd forintról lehet szó - fogalmazott akkor az államtitkár, aki szerint a regisztrációs jegyhez hasonló megoldások a szolgáltatók elszámoltathatóságát is javítják, hiszen ezekkel pontosan lehet látni, hányan veszik igénybe kedvezményesen a szolgáltatásokat.

A kormánybiztos az egyik, az egyik, hangsúlyozottan munkaanyagként létező szcenárióról szólva elmondta, hogy a 65 év felettiek ingyenes utazási lehetősége csak a csúcsidőn kívüli napszakokban maradna meg. E forgatókönyv egyik alváltozata szerint ugyanakkor az érintettek vásárolhatnának olyan bérletet, például havi 1-1,5 ezer forintért, amellyel viszont már bármely napszakban közlekedhetnének.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

laci_52, 2013.03.12 11:41

@rigolya: Erre az a megoldás, hogy akinek ma van munkája, gondol a nyugdíjas éveire és valamilyen formában takarékoskodik. Ez egyébként is ajánlott, mert manapság könnyebben válik munkanélkülivé bárki, mint régebben.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.03.12 08:23

@laci_52: ÉÉÉsss? 20-25 év múlva a nyugdíjas örülne ha olyan körülmények között élne, mint a mai. Mivel még az államnak sincs fogalma, hogy miből fogja akkor majd a nyugdíját fizetni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2013.03.12 01:08

@rotaryfun: Igen, lakása már van, de az évtizedek alatt a család lelakta és már fel kellene újítani(nincs rá pár millió!), gyereke márpedig van, ráadásul nyögi a devizahitelt, ezért segíteni kell neki, a ruhája neki is kopik és szakadozik, a kaján és a rezsin kívül szeretne végre egy kicsit néha kikapcsolódni is, a pénz meg csak addig elég úgy-ahogy, ameddig mindketten élnek, mert utána a rezsi meg a kaja többe kerül, mint a nyugdíja. Autózgatni csak addig tud, ameddig telik benzinre és az orvos hajlandó meghosszabbítani a jogosítványát, nem beszélve arról, hogy ha kirohad alóla az autó, nem tud már másikat venni.

Nem beszéltem még az ötféle betegségre szedett tízféle gyógyszerről, ami havonta rossz esetben tízezrekbe kerül, mert a támogatások folyamatosan csökkennek.

Majd te is szembesülsz ezekkel a gondokkal, ha nyugdíjba mész, de amit írtál, abból arra következtetek, hogy ez még neked messze van.

Még egyszer leírom: én nem vagyok nyugdíjas, csak körülnéztem a környezetemben, annak alapján írtam le mindezt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2013.03.11 20:22

@laci_52: Igen a nyugdíjas réteg él a legkönnyebben! Lakása már van, gyereke már nincs, a szekrényei tele ruhákkal, a kaján és a rezsin kívül nem kell költsön semmire, a pénz meg jön, több mint amennyit a volt kollégája keres most. Nézd csak meg a hétvégeken több nyugger autózgat mint gyerekes család. Akkor miről beszélsz? Sorba kell állni a fürdőbeutalóért és dugni is egy kis pénzt a doki zsebébe ? Ez aztán tényleg nagy baj!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2013.03.11 16:17

@nyuggerbarat: Kivánom,soha ne légy nyugdíjas.
Amikor privatizáltak,nagy cégeknél részvényeket osztogattak,adták boldog-boldogtalanak azt amit a nyugdíjasok felépítettek,létrehoztak.Nos,akkor kaptak a nyugdíjasok egy kis kedvezményt,ingyen utazhattak.Akkoriban igazából még senkinek nem volt magas nyugdíja.Szóval jó volt,helyes volt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html