Vége lehet a nyomvályús utaknak

Megújul az útügyi műszaki szabályozás, megteremtődnek a gumibitumen alkalmazását és az automatizált járművek hazai kifejlesztését támogató jogi keretek; a készülő miniszteri rendeletek közigazgatási egyeztetése és társadalmi véleményeztetése a közeljövőben megkezdődhet - adta hírül a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).
MTI, 2016. december 16. péntek, 14:44

A tárca szerint az útügyi műszaki szabályozás szakmai követelmény- és fogalomrendszere jelentős változásokon ment át az elmúlt években, így szükségessé vált a teljes közúti szabályozás felülvizsgálata, amely idén májusban kezdődött, és az év végére befejeződött. Az áttekintés eredményeként a meglévő jogszabályok, egyéb előírások aktualizálásán túl a szabályozás egyszerűsítésére, új rendelkezések megalkotására is átfogó javaslat készült.

Az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkársága egyedi kérelmek alapján eddig is lehetővé tette a gumibitumen alkalmazását. A komplex útfelújítási programban idén elvégzett munkák során a kivitelezők csaknem 39 ezer tonna gumibitumenes aszfaltkeveréket építettek be. Az országos közúthálózaton a legtöbb gyakorlati tapasztalat Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén és Jász-Nagykun-Szolnok megyében gyűlt össze, az érintett útszakaszokon forgalom által okozott nyomvályúsodás, egyéb deformáció nem mutatható ki. Az előkészített miniszteri rendelet a korszerű, költséghatékony technológia további térnyerését alapozza meg - hangsúlyozta közleményében az NFM.

A visegrádi országok képviselői novemberben szándéknyilatkozatot írtak alá a Nemzetgazdasági Minisztérium által szervezett regionális digitális konferencián (Regional Digital Summit) Budapesten. A dokumentum a magas szinten vagy teljesen automatizált járművek és járműtechnológiák szabad forgalmú közúti közlekedésének megteremtése felé tett első lépésként értékelhető. A szándéknyilatkozat szakmai előkészítése mellett a fejlesztési tárca egy jogszabálytervezet is megalkotott, amelynek célja, hogy a tervezők, gyártók kiváló vezetési jellemzőkkel rendelkező automatizált járműveket fejlesszenek ki, amelyek valamennyi úthasználó számára magas fokú biztonságot garantálnak.

A közlekedéspolitikáért felelős államtitkárság befejezte a pilóta nélküli légi járművek repülésére vonatkozó jogszabálytervezet szakmai előkészítését is. A tervezet a német mintát követve tesz javaslatot a szabályozásra, amely méret alapján kategóriákba sorolja a drónokat, általános jelleggel meghatározza használatuk alapvető feltételeit, az egyes kategóriákhoz kapcsolódva pedig további részletes szabályokat tartalmaz - közölte az NFM.

Az előkészített szabálymódosítások az érintett területeken új lendületet adhatnak a közlekedés fejlesztésének, és Magyarország lépést tarthat az ágazat globális folyamataival, trendjeivel is - mondta Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

HOZZÁSZÓLÁSOK