Véget érhet az autósok megkopasztása? Javaslatot tett a GVH

Az autósok szempontjából kedvező, adócsökkentést és díjcsökkentést is tartalmazó javaslatot készített a GVH a magyarországi autópiac megváltoztatására.
Csernátony Csaba, 2017. május 10. szerda, 12:55
Fotó: Napi.hu

Bár a magyar autópiacon nincs olyan piaci probléma, amely versenyfelügyeleti eljáráson keresztül megoldható lenne, számos olyan versenyviszonyokat érintő kedvezőtlen piaci tényező akad, amelyeken érdemes lenne változtatni - derül ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) terjedelmes autópiaci elemzéséből.

Áfaprobléma

Gondot jelent a teljes autópiac számára például a magas, 27 százalékos áfakulcs. Részben azért, mert a céges vásárlásoknál előfordul, hogy az új autót külföldön regisztrálják, a magyarországi cég pedig bérleti megállapodáson alapuló operatív lízinggel - tartós bérlettel - használja azt. Ezt a gyakorlatot erősíti a magas áfa.

Leegyszerűsítve a magyarországi magas áfakulcs az adókerülés, a fekete- és szürkegazdaság irányába tereli a piaci  szereplőket. A drágább új autók vásárlóinak pedig jobban megéri a környező országokban megvásárolni az új autókat, és egy külföldi cégen keresztül visszalízingelni azokat.

Mi lehetne tenni?

A Gazdasági Versenyhivatal elemzése több javaslatot is megfogalmaz, amelyek segítségével kedvező irányba változhatna a magyar autópiac, beleértve az kereskedők, márkaszervizek, független szervizek és az autóbiztosítások szegmensét. A fontosabb javaslatok között szerepel:

  • Érdemes lenne csökkenteni az új autókra vonatkozó forgalomba helyezési költségeit (regisztrációs adó, illeték stb.), emellett mérsékelni lehetne az üzemben tartási kiadásokat.
  • A környezetvédelmi besorolás szerinti megkülönböztetés (differenciálás) az új és környezetbarátabb autók vásárlását ösztönözné.
  • A régebbi autók fiatalabbra, azaz korszerűbbre cserélését segítené elő a fiatalabb autók behozatalát költségessé tevő többletterhek (különösen a regisztrációsadó-szabályozás) újragondolása. Ez a lépés hozzájárulhatna a magyar autópark elöregedésének megállításához.
  • A GVH-s szakértők szerint a drága eredetiségvizsgálati rendszert is módosítani lehetne olyan irányba, ami díjcsökkentést hozna.
  • Az elemzés szerint az autóbiztosítási díjak (kötelező felelősségbiztosítás és casco) emelkedett az utóbbi időszakban. Erről a GVH tájékoztatta a nemzetgazdasági tárcát, egyben azt javasolják a GVH-s szakemberek, hogy érdemes lenne a kötelező esetében visszahozni a kampányidőszakot. A kampányidőszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot biztosíthat a fogyasztók számára, az által várhatóan növelné a fogyasztók éberségét. A koncentrált váltási időszak hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez.

A kereskedőkről, forgalmazókról, márka- és független szervizek piacáról és az autóbiztosításokkal bővebben foglalkozó teljes, 60 oldalas GVH-elemzést itt olvashatja el.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

napiszar, 2017.05.11 06:32

@fazakasl: az eredetiségvizsgálattal nem az a baj hogy pénzbe kerül, hanem az, hogy tulajdonképpen semmit sem ér. http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2016/10/14/hasznaltauto-vasarlas_7_millios_veszteseggel/
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fazakasl, 2017.05.11 06:17

A regisztrációs adónak elnevezett népnyúzó megoldást maga Kovács László elvtárs (mszp), EU adóügyi biztos találta ki a magyar emberek megnyomorítása, és az EU-nak való "minden áron való megfelelési kényszere" hatására -
az EU-ba lépésünk okán automatikusan megszűnő behozatali vámok ellentételezése-ként! Sikerült is neki, még az összeg-érték is csaknem hasonló maradt, mint előtte volt a vám értéke.
Az eretiségvizsgálat pedig egy másik tipusú népnyúzás!
Valamkor csak az állam forgalmazhatott új autókat (Merkur), s azokat megbízható helyről is vették. Nekem a Skoda S105-ösömet például eladásakor eredetvizsgáztatni kellett, holott még megvoltak az EREDETI (a vásárlásakor kapott) számláim! - De az nem jó - mondták, majd 14 ezerért megvizsgálták azt, amit maguk a papírok már bizonyítottak.
Az autót a Merkur (magyar állam) az akkor még csehszlovák Mlada Boleslavi Skoda autógyártól vette!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html