A Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa keddi eseti ülésén véglegesítette a jegybank növekedési hitelprogramjának részleteit - mondta Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke kedden.

A jegybankelnök egyben arról tájékoztatott, hogy "heteken belül" döntés születhet a kéthetes MNB-kötvény betétté alakításáról.

Matolcsy György közölte azt is, hogy a bankokkal való egyeztetések következtében döntés született arról, hogy a kis- és középvállalatoknak nyújtandó kedvezményes hitelt a kereskedelmi bankok legfeljebb 2,5 százalék kamatmarzs plusz garanciadíj mellett folyósíthatnák. A jegybanki növekedési hitelprogram keretében a kis- és közepes vállalatok 3 millió és 3 milliárd forint közötti összegre pályázhatnak - mondta Matolcsy.

Nincs új a nap alatt - a garanciadíjjal a kezdetektől számoltak

Érdekes, hogy a jegybanelnök a bankok kérésére programba emelt tételként számolt be a 0,5 százalékos garanciadíj-ról, hiszen április 4-én ő maga számolt be arról, hogy akár 0,5 százalékos garanciadíj-mérték is kapcsolódhat a programhoz. Az akkori elképzelésre reagálva Gyuris Dániel, a Magyar Bankszövetség alelnöke elmondta, hogy a hazai kkv-szektor átlagos kockázati kamatfelára 3,5-4 százalék között mozog. Ezért úgy vélte, hogy a folyósítási költségeket 2 százalékos szinten maximálni csak a legjobb minősítésű adósok esetében képzelhető el. Alternatívaként a külső garanciarendszer bevonását említette, ám szakértők már ekkor megjegyezték, hogy a hitelprogram "teljes" garanciatámogatása uniós engedélyezést tehet szükségessé.

Pár nappal később Palotai Dániel, az MNB monetáris politikájáért felelős ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott a Napi Gazdaságnak: tudják, hogy a félszázalékos garanciadíjjal szemben a piacon működő intézmények ennek a három-négyszeresével dolgoznak, s így a magas garanciadíj tönkrevághatja a kedvező hitelkamatot, ám jelezte: ők nem feltétlenül a meglévő garanciaintézményekre gondoltak, adott esetben új garanciaszervezet piacra lépését is elfogadják, ha számára vonzó a támogatási modell.mivel a hitelbírálat.

Egyelőre nem megoldható az, hogy a Garantiqa-Hitelgarancia Zrt. 0,5 százalékos díj mellett nyújtson garanciát - ismerte el Búza Éva, a szervezet üzleti vezérigazgató-helyettese a Joint Venture Szövetség múlt heti rendezvényén. A garanciaszervezet mai számításai szerint ugyanakkor lenne mód az MNB programjának támogatására abban az esetben, ha az állam (az NGM) kész lenne a Széchenyi kártyaprogramban megszokott megoldáshoz hasonló és mértékben azzal megegyező, 0,75 százalékos garanciadíj-támogatást nyújtani a termékhez. Ebben az esetben az átlagos 2 százalékos garanciadíj a Garantiqa küszöbönálló tőkeemelése és a garanciadíj-támogatás révén a vezérigazgató-helyettes szerint valóban az MNB által várt 0,5 százalékos szintre csökkenhetne.
Az MNB elnök mostani bejelentése tehát újat nem hozott a piacra, s a konstrukció lényegében csak akkor életképes, ha az NGM (és a kormány) mellé tud állni a garanciadíj-támogatással.

Hozzátette, a teljes program 2014 első felére is áthúzódva 0,7 százalékponttal is javíthatja a GDP-t. A kedvezményes hitelek fedezetéül a jegybank által a kereskedelmi bankoknak nyújtott hitel maximális futamideje 10 év lehet.

A kisbankokat részesítik előnyben

A kisbankokat részesítik előnyben a kkv-knak szánt kedvezményes hitelkeretet biztosító jegybanki hitelprogramban - jelentette be Nagy Márton, az MNB ügyvezető igazgatója kedden sajtótájékoztatón.

Kifejtette: a keretösszeg allokálásánál az úgynevezett kártyaelosztásos technikát alkalmazzák annak érdekében, hogy ne a jelenlegi piaci struktúrát betonozza be a jegybank. Hozzátette: a kkv-k a hitelállományuk legalább 5 százalékával pályázhatnak, és lehetőségük lesz mind az új hitelek, mind a devizahitelkiváltás esetében bankváltásra.

Az MNB Növekedési Hitelprogramja a monetáris politika szerves részét képezi. A program keretében a jegybank a monetáris eszköztár segítségével likviditást nyújt a bankoknak, annak érdekében, hogy a kis- és középvállalkozások hitelezésében megfigyelt zavarokat enyhítse. Mivel Magyarországon nincs fejlett kötvénypiac ezért más jegybankoktól eltérően az MNB nem eszközvásárlási program indításával, hanem a bankrendszeren keresztül támogatja a kis- és középvállalkozások hitelezését, mely a hosszú távú gazdasági növekedésnek alapvető feltétele.

Júniusban indul a hitelprogram

Növekedési Hitelprogram három pillérből áll. Az első pillér keretében az MNB három hónapon keresztül (június 1-től augusztus 30-ig), 250 milliárd forint keretösszeggel, fedezet biztosítása mellett refinanszírozási hitelt nyújt a monetáris politikai partnerkör tagjai számára. A jegybank a refinanszírozási hitel nyújtásához fedezetként - a kis- és középvállalkozásoknak a Növekedési Hitelprogram keretében nyújtott hiteleket is elfogadja. A refinanszírozási hitel kamata a teljes futamidőre 0 százalék, a marzsa 2,5 százalék.

A program második pillérének keretében az MNB kis- és középvállalkozások fennálló devizahiteleinek forinthitellé alakításához biztosít refinanszírozási hitelt. A finanszírozási hitel jellemzői és igénybevételének feltételei megegyeznek a program első pillére esetében ismertetettekkel.

Forintkötvények felé terelnék az ÁKK-t

A Növekedési Hitel Program harmadik pillérének célja a magyar gazdaság bruttó külső adósságának, illetve az MNB kéthetes kötvényállományának csökkentése. Az MNB a devizatartalék terhére devizacsere ügyletekkel segítheti a hitelintézetek rövid külső devizaforrásainak leépülését, melynek eredményeként a kéthetes kötvény állománya szintén csökken.

Az államadósság finanszírozásának eltolódása a forint alapú finanszírozás irányába - amiről az Államadósság Kezelő Központ dönthet - szintén támogathatja kéthetes kötvényállomány csökkenését. Az elmúlt időszakban mind a forint hozamokban, mind a devizakötvény-hozamokban érezhető csökkenés következett be, és ezzel párhuzamosan a forint és a deviza állampapírok közötti hozamkülönbözet is mérséklődött. Ennek következtében az állam finanszírozásában a korábbiakhoz képest erősen felértékelődött a forint alapú forrásbevonás lehetősége, amely a Növekedési Hitelprogram harmadik pillér céljaival összhangban szintén csökkentheti a fölös forintlikviditást és a kéthetes kötvény állományát.