Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az Allianz Hungária Biztosítót felhatalmazta a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (MAL) Zrt. annak nyilvánosságra hozatalára, hogy a MAL az Allianz-cal kötött 2010-re érvényes vagyon és felelősségbiztosítási szerződést - közölte a biztosító szerdán az MTI-vel.

Tolnay Lajos, a MAL elnöke a hírügynökség kérdésére viszont nem közölte, hogy milyen összegre szól a felelősségbiztosítás, de kilátásba helyezte, hogy azt a közeljövőben nyilvánosságra hozza a cég.

Közben a cég - amely már a hét végén újraindítaná a termelést - közölte, hogy az ajkai vörösiszap-tároló gátjának átszakadását követően a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. a terület hatósági felszabadítása után 24 órán belül a védőgát 90 százalékát elkészítette.


A közlemény hangsúlyozza, hogy a vezetőség "minden energiáját az üzemi területén történt példátlan természeti katasztrófa kárainak elhárítására, a környezet veszélyeztetésének megszüntetésére fordítja.

A cég tájékoztatása szerint folyamatos az egyeztetés az illetékes hatóságokkal, védelmi szervekkel, azok döntéseit a MAL azonnal végrehajtja. A társaság az érintett településekre vezényelte a dolgozóit az illetékes katasztrófa-elhárítás, illetve polgármesteri hivatalok igényei szerint a károk azonnali elhárítása érdekében.

A MAL közölte azt is, hogy felkérte az illetékes biztosító társaságot, Allianz Hungária Biztosítót, hogy mielőbb nyújtson segítséget a kár felmérésében.

A közlemény emlékeztet arra, hogy a Védelmi Bizottság által meghatározott összesen 30 millió forint gyorssegélyt, a bizottság döntést hozó ülését követően 24 órán belül a MAL Kolontár, Devecser és Somlóvásárhely önkormányzatának rendelkezésére bocsátotta. A cég vállalta a katasztrófa során elhunytak temetési költségeit, kifejezve egyben részvétét az elhunytak hozzátartozóinak és egyben hangsúlyozta, hogy minden, a katasztrófa-elhárítás és kárenyhítés érdekében megtett intézkedéséről azonnal tájékoztatja az illetékes szerveket.

A közleményben a társaság cáfolja, hogy tulajdonosai között offshore cég lenne. A MAL 100 százalékban magyar tulajdonban van - szögezte le a vállalat.


A biztosítók gyorssegélyt ajánlottak

Több biztosító annak ellenére kezdte meg a kárfelmérést, és egyesek gyorssegélyt is biztosítanak az iszapömlésben kárt szenvedett ügyfeleiknek, hogy a lakásbiztosítások túlnyomó része nem terjed ki ilyen esetekre. Szakértők szerint a károkért a MAL-nak kell helyt állnia, illetve a MAL felelősségbiztosítójának. Az első becslések szerint tízmilliárd forint nagyságrendű kár keletkezett.


A Groupama Garancia Biztosító, az Allianz, az Union Biztosító és az Aegon Magyarország is gyorsított kárfelmérést és készpénzes támogatást ígértek ügyfeleiknek. A pénzintézetek egyarán 150-150 ezer forintot ajánlottak gyorssegélyként. A biztosítók tájékoztatásai szerint a kárszakértők azonnal megkezdik a károk felmérést, amint a katasztrófavédelem szakemberei ezt engedélyezik. Az Allianz emellett azt is közölte, hogy a társaság tízmillió forinttal támogatja azt a társadalmi gyűjtést, amely a 1752-es Nemzeti Segélyvonalon keresztül folyik a katasztrófa károsultjai és az áldozatok családjai számára.


Emellett a Mol is beállt a segítő cégek sorába, a magyar olajipari vállalat közleménye szerint millió forint értékű üzemanyaggal támogatja az október 4-én Veszprém megyében bekövetkezett súlyos vegyi katasztrófa mentésében dolgozó szervezeteket.


Az öt millió forint értékű üzemanyagkártyát október 6-án adta át Horváth Dori Jenő, a Mol kiskereskedelmi értékesítési igazgatója Kivágó Tamásnak, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság dandártábornokának a bakonygyepesi Mol kúton, 10 kilométerre a katasztrófa sújtotta Devecsertől.


Nem bújhatnak ki a biztosítók a felelősség alól!


Még zajlik a károk felmérése az iszapkatasztrófa következtében, de a biztosítók máris a biztosítási kötelezettségük teljesítése alóli mentéségeket keresik, miközben a szolidaritás és együttműködés látszatát keltik - fejezte ki rosszallását közleményben a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ)


A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) ajánlásában kérte tagszervezeteit, hogy szolidarítsanak a károsultakkal, amelyre a biztosítótársaságok bizonyos segítségeket fel is ajánlottak a károsultaknak. „Tették mindezt akkor, amikor a több milliárdos kár bekövetkezésének okát senki nem bizonyította, így azt sem, hogy „ipari jellegű katasztrófa" történt, mint azt a MABISZ állítja" - olvasható a közleményben.


A FEOSZ viszont úgy látja, hogy a biztosítók ez alapján másra kívánják hárítani a kárviselés terheit, miközben lakásbiztosítási, és egyéb - például mezőgazdasági biztosítási - szerződéseikben elemi kár, vagy természeti kár esetén fennáll a felelősségük. Azaz a jelenlegi a természeti katasztrófa esetén a fogyasztók joggal várhatják el, hogy ne csak „szolidaritási alapként" segítse őket az adott biztosító társaság - jelezte a fogyasztóvédelmi szövetség.


A FEOSZ tagszervezete, az INDRA Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos Érdekvédő Egyesülete ezért a károsultaknak káruk és igényük haladéktalan bejelentését javasolja a biztosítók figyelmét pedig arra hívja fel, hogy szerződéseik alapján járjanak el és ne igyekezzenek kibújni a felelősség alól, vállalva ezzel akár az esetleges jogi procedúrát is.