Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A külgazdaságra lassan egyfajta csodafegyverként kezdenek tekinteni a gazdasági szereplők - mondta Hidvéghi Balázs, az NGM helyettes államtitkára az 50. közgazdász vándorgyűlés második napján, Egerben. Szavaiból kiderült, nem kizárt, hogy túlzottan optimistának bizonyulnak a kabinet által 2020-ra kitűzött külgazdasági célok, amelyek a főbb mutatók megduplázását tűzték ki célul. (A számokról lásd a keretes írást.)

A célokat ugyanis még 2010-ben kezdték meghatározni azzal a feltételezéssel, hogy nem alakul ki újra Európában 2008-ashoz hasonló, az eurózóna meg tud birkózni az adósságválsággal, a legnagyobb külkereskedelmi partnereink gazdasága pedig növekedésbe tud váltani. Ezen előfeltevések többségéről látszik, hogy nem teljesül, de azon dolgozunk, hogy tudjuk tartani a terveket - fogalmazott Hidvéghi.

A külgazdasági stratégiáról szólva elmondta, hogy keleti nyitás nem jelenti a nyugati piacok feladását - azok megtartása a cél. A keleti nyitásba belefér a Távol-Kelet éppúgy, mint - körbeérve a földgömbön - a latin-amerikai piacok, de a régiós együttműködés is. Utóbbi fontosságának alátámasztására az államtitkár elmondta: 2004-től az EU12-országok aránya az exportunkban 12-ről 21 százalékra nőtt, miközben az Európán kívüli piacok súlya 8,5 százalékról 12,5-re emelkedett, ezen belül pedig Ázsiáé 4,5 százalékról 7,5-re hízott. A hangsúlyváltással várható, hogy módosul a külgazdasági szakdiplomata-hálózat fókusza is: jelenleg 91-ből 61-en még Európában dolgoznak.

Hidvéghi beszélt a felállítandó kereskedőházakról is. A budapesti központot még az idén ősszel megalapíthatják, a működést első körben költségvetési forrásból finanszírozzák, de a terv az, hogy önfenntartóvá váljon a rendszer. Az államtitkár szerint érdemes megvizsgálni többféle működési modellt is - köztük a saját számlás tevékenység végzését, illetve a bizományosi értékesítést -, ám az alkalmazandó megoldás relációfüggő is lesz. Először olyan célországokra fognak koncentrálni, ahol már van magyar vállalati jelenlét, vagyis ahol már van mire építeni.