A Napi Gazdaság keddi számának cikke

Lapunk tudomása szerint a festmény biztosítva volt, de a műtárgy témakörben legszélesebb szolgáltatást nyújtó Uniqa Biztosítónál − amely a három legjelentősebb hazai aukciósház összetett biztosítását is végzi − csak annyit közöltek, hogy pillanatnyilag teljes a hírzárlat. A festményért jutalékokkkal együtt 280 millió forintot fizettek annak idején, becslések szerint a biztosítási összege ma minimum 300 millió forint.

Az Uniqa szigorú műtárgy-biztosítási szabályzatot követ − tudtuk meg −, kitérve a zárakra, a mechanikus védelemre, a járőrszolgálathoz bekötött riasztóra, emellett ragaszkodik a műtárgyak pontos dokumentálásához. A gyakorlat az, hogy a rendőrségi nyomozás lezárultával kezdődik a biztosító vizsgálati szakasza, ami minimum több hónap.

A mostani rablás március 15-én, csütörtökön történt, a lopott festmények hétfő reggel kerültek fel a Kulturális Örökségvédelmi HIvatal (KÖH) ezzel foglalkozó honlapjára, de a sajtó csak péntek este csapott le a hírre. A hosszú ünnepek egyébként igen veszélyesek ebből a szempontból − derül ki a statisztikákból −, ilyenkor különösen sok a betörés. A rendőrség egyelőre nem nyilatkozik, csak találgatni lehet, hogy célirányosan dolgozott-e a betörő.

Mivel a villa egy műgyűjtő otthona, vihetett volna mást is, és a zsákmány összetétele is furcsa: magyar képeket vitt el, ezek értéke itthon a legnagyobb. A Csontváry ráadásul annyira ismert, hogy eladhatatlan, és a megrendelés sem túl életszerű: a filmekben látható milliárdosok, akik bunkerjükben nézegetik a múzeumból ellopott képeket, viszonylag kis számban fordulnak elő mifelénk. A többi festmény közül Szinyei Merse Pál Vadregényes tája is jelentős, 10 milliós értéket meghaladó alkotás, a két Mednyánszky ezekhez képest nem különösebben értékes.

A legrosszabb szcenárió, ha a betörő, rádöbbenve arra, hogy a feltűnően szép aranykeretben egy nem értékesíthető tárgyat lopott el, megsemmisíti a képet. Nem kizárható az sem, hogy − mint a hírek szerint gépkocsiknál is megesik olykor − a rablók felajánlják a "visszavásárlási lehetőséget" a tulajdonosnak. Ha pedig a képek azután kerülnek elő, hogy a tulajdonosnak fizetett a biztosító, akkor a gyakorlat szerint választhat: megtartja a biztosítási összeget, vagy visszaadja és inkább a műtárgyait kéri. A nemzetközi statisztikák alapján a tulajdonosok többnyire ragaszkodnak a műtárgyaikhoz.