A lényeg azonban mégsem a belváros, hanem az agglomerációs autós áradat megfékezése. Ráadásul egyelőre nem is az autók számának csökkentése a reális cél, csupán a növekedés megállítása. Az elmúlt 10 évben - miközben megépült a négyes metró, megújult a kettes vonal, nagyon sok új villamos, busz és troli állt forgalomba - az autók száma 36 százalékkal nőtt a Budapesten és a környékén. Ha igaznak bizonyulnak az előrejelzések, akkor az elkövetkező évtizedben Debrecennyi ember költözik a fővárosban és az agglomerációba. Ha ehhez a mindenki megveszi az első és a második autót, akkor Budapest közlekedhetetlenné válik - mondta a beruházásról Vitézy a lapnak.

Szerinte ennek a trendnek a megfordítására alkalmas az új Duna-híd, valamint a budapesti agglomerációs vasútfejlesztési stratégia.

QP | Quality Placement

"Ha minden HÉV és vasúti vonalat felújítanánk és óránként legalább 4 vonat jönne be Budapestre, akkor a 80 százalék elérhető. A bővülés másik nagy akadálya a fejpályaudvarok kapacitáshiánya. Ezért van szükség a város alatti vasúti alagút és a körvasút megépítésére. A stratégia egy húsz éves időtávban határoz meg célokat és mindegyik esetében kapcsol hozzá valamilyen intézkedést" - mondta el az utóbbiról, valamint kitért a Déli körvasút fejlesztésére is: ami csökkenthetné a városi vonatforgalmat. A projekt 2026-27-re készülhet el, utána pedig jöhet a Duna alatti alagútépítés, ami legkorábban 2030-as évek elején kezdődhet meg.

"A következő kormányzati ciklusban születhet döntés a tervek megrendeléséről, ami önmagában is több milliárd forintos feladvány lesz. Ezek alapján dőlhet el a megvalósítás 2025 és 2028 között, amit a következő uniós pénzügyi ciklus forrásaiból finanszírozhat az ország 2028 és 2035 között. Ha lesz rá még akkor politikai akarat" - tette hozzá a földalatti vasúti vonal kapcsán.

Arra a kérdésre, hogy nem aránytalan-e, hogy a fővárosnak járó Európai Uniós források 80 százalékát a kormány saját maga akarja szétosztani, és az elővárosi közlekedésre költenének 1200 milliárdot, a főváros meg összesen kapna 5 milliárdot azt mondta, "azt számonkérni a kormányon, hogy miért nem az önkormányzat dönt arról, hogy a közlekedési nagy projektekre mennyi forrás jut, tévút. Erről mindig is az aktuális kormányok döntöttek".