Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A lapnak nyilatkozott Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke, aki szerint nem lenne célszerű drasztikusan változtatni a szabályozáson. A technológiai megközelítés helyett elsősorban a környezetvédelmi, emis­sziós megfontolásokat kell szem előtt tartani, és a változás miatt kiesőket méltányosan kellene kezelni.

A szabályozó a tisztán elektromos hajtású járművek mellett a plug-in hibrideknek is megadta a zöld rendszámot, de csak egy paraméter alapján: a jármű legalább 25 kilométert legyen képes megtenni tisztán elektromos hajtással. Ez átmeneti megoldásnak jó, viszont gondot okoz az, hogy az átlagos károsanyag-kibocsátás maximuma nincs meghatározva - magyarázta Ungár János.

A jelenleg hatályos szabályozás miatt fordulhat elő az, hogy

akár 300-400 lóerős benzin- vagy dízelmotorral ellátott plug-in hibrid járművek tulajdonosai is kapnak indirekt támogatást. Holott ezek autók átlagos károsanyag-kibocsátása jóval magasabb lehet, mint a kis méretű motorral felszerelt hagyományos autóké, vagyis sérül a környezetvédelem elve.

Ungár is jogosnak tartja azt a felvetést, amely megkérdőjelezi az ilyen, környezetre káros modellek tulajdonosainak támogatását. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy

a társadalmi kritika nem ebből a szempontból indul ki, hanem abból, hogy az adott autó milyen nagy és milyen drága.

Nem gondolom, hogy érdemes volna egy alapvetően környezetvédelmi kérdésből szociális kérdést csinálni. Hiszen erről az aspektusról határozottan kijelenthető, hogy mindig is lesznek olyanok, akik nagy és drága autóval közlekednek.

Akinek van negyvenmilliója egy autóra, az indirekt támogatástól függetlenül ennyit fog költeni a járművére. Miért ne ösztönöznénk arra, hogy a lehető legkisebb kibocsátású jármű mellett döntsön?

- érvelt a szakértő.

A direkt támogatásról (vagyis a beszerzéshez igényelhető vissza nem térítendő állami támogatásról) pedig hangsúlyozta: egyetért azzal, hogy húszmillió forintos ár felett nincs hozzájárulás, de semmiképpen sem lenne célravezető fűnyíróelv alapján elvenni a zöld rendszámot az összes plug-in hibridtől.

Egy ilyen lépéssel elveszne az a kör, amelynek tagjai nyitottak a környezetkímélő technológiákra és invesztálnának a zöldebb közlekedésbe.