Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
jegyét most.
Az ellenőrzött beruházásoknál - a 2006-ban és 2007-ben befejezett autópálya beruházásokhoz hasonlóan - a gazdaságossági szempontok nem kaptak prioritást - írja az ÁSZ. Az ellenőrzések során évről-évre, visszatérően hiányolják a számvevők, hogy az autópálya építések megkezdése előtt nincs olyan előzetes költségbecslés, árkalkuláció, amely részletes egységár elemzésen alapszik.
Az autópálya beruházásokat gazdaságossági, hatékonysági, eredményességi mutatók alapján a NIF Zrt. nem értékelte, ilyen elvárást a gazdasági tárca sem írt elő.
Az ellenőrzés során meghatározott hatékonysági mutató (átlagos napi forgalom/1 km-re jutó kivitelezési ráfordítás) alapján az M0 autópálya keleti szektor volt a leghatékonyabb fejlesztés, a legalacsonyabb hatékonyságú pedig az M0 északi szektor (északi Duna-híd). A mutató arra világít rá, hogy az északi Duna híd beruházás hosszú távú hasznosulását a forgalmi kapcsolatának bővítése, azaz az M0-ás körgyűrű teljes kiépülése biztosíthatja. A jelentés megállapítja: a Budapest környéki szakaszoknál az önkormányzatok erőteljes zsarolási potenciállal bírtak, hiszen (lásd: M0 Észak, M0 Kelet, M6) az érintett önkormányzatok az építési engedélyekhez való hozzájárulásuk kiadásánál több mint tízmilliárd forintos többletkiadásokat okozó fejlesztési igényeket támasztottak.