Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Stena Impero kizárt, hogy összeütközött volna egy iráni halászhajóval, majd a halászhajó vészjelzéseit figyelmen kívül hagyva folytatta útját, és ezért kellett feltartóztatni. Mordaunt szerint ez az iráni állítás nem felel meg a valóságnak - cáfolta a forradalmi gárda tegnapi kijelentéseit Penny Mordaunt a Sky News brit hírtelevíziónak nyilatkozva kijelentette, hogy a brit kormány ellenséges cselekedetnek tekinti a hajó lefoglalását.

A brit védelmi miniszter cáfolta azokat az értesüléseket is, amelyek szerint a brit királyi haditengerészet egyik fregattja, a Montrose alig tízpercnyire volt a helyszíntől, amikor az irániak elfoglalták a brit tartályhajót. A Montrose valójában egyórányira járt az incidens helyszínétől, és ezért nem tudott akcióba lépni a Stena Impero védelmében - mondta.

A Montrose a múlt héten sikerrel megakadályozta egy másik brit tartályhajó, a British Heritage elfoglalását.

Ezt a hajót is az iráni Forradalmi Gárda őrnaszádjai próbálták megállítani a Hormuzi-szorosban, a Montrose azonban a tartályhajó és a naszádok közé állt és távozásra szólította fel az iráni hajókat, amelyek vissza is vonultak.

A brit védelmi minisztérium a minap a legmagasabb, "kritikus" szintre emelte a brit kereskedelmi hajózás fenyegetettségére vonatkozó, az iráni partokhoz közeli térségre érvényes figyelmeztetését, szombaton pedig arra intette a brit kereskedelmi hajókat, hogy egyelőre maradjanak távol a Hormuzi-szorostól.

A térség felé tart egy újabb brit hadihajó, a Duncan nevű romboló, hogy erősítse a brit védelmi kapacitást a stratégiai fontosságú hajózási útvonalon.

Szombaton a brit külügyminisztériumba kérették Irán londoni nagykövetségének ügyvivőjét, hogy adjon magyarázatot a Stena Impero elfoglalására.

Ezzel egy időben ismét összehívták a brit kormány különleges helyzetekben ülésező tanácskozó testületét (COBRA), amely péntek éjjel kétszer is ülésezett.

Jeremy Hunt brit külügyminiszter szombat délután telefonon beszélt Mohamed Dzsavád Zaríf iráni külügyminiszterrel.

Twitter-bejegyzésében Hunt közölte: a telefonbeszélgetésben kifejezésre juttatta "rendkívüli csalódottságát", mivel Zaríf egy hete még arról biztosította őt, hogy Irán a térségi feszültség enyhítésében érdekelt, ám most ezzel éppen ellentétes magatartást tanúsít.

Hunt szerint a megoldás érdekében nem szavakra, hanem tettekre van szükség. Hozzátette: a brit kereskedelmi hajózást meg kell védeni és "meg is védjük".

A brit külügyminiszter a péntek éjjeli COBRA-értekezlet után úgy nyilatkozott, hogy London elképzelései között nem szerepelnek "katonai opciók", a brit kormány diplomáciai megoldásban gondolkodik. Hozzátette: ha a szabad hajózás elé korlátok emelkednek a térségben, annak Irán lenne a legnagyobb vesztese, ezért Irán érdeke a helyzet mielőbbi megoldása.

A Stena Impero tulajdonosa, a londoni központú, de Svédországban bejegyzett Stena Bulk és a hajótér kereskedelmi hasznosításáért felelős cég, a Northern Marine Management szombaton Londonban kiadott közös tájékoztatása szerint a tartályhajó nincs a személyzet ellenőrzése alatt, és továbbra sem lehet kapcsolatba lépni vele.

A tájékoztatás szerint a Stena Impero maradéktalanul eleget tett minden hajózási és egyéb nemzetközi előírásnak.

Erik Hanell, a Stena Bulk elnök-vezérigazgatója megerősítette, hogy a hajón 23 fős személyzet tartózkodik. A legénység tagjai között indiai, orosz, lett és fülöp-szigeteki állampolgárok vannak.

Hanell közölte, hogy személyi sérülésről nem érkeztek jelentések, és a cég szoros kapcsolatban áll a brit és a svéd kormánnyal a helyzet megoldása érdekében.