A MÁV-START visszavonta a kettős üzemű villamos motorvonat tenderét

A június 22-i ajánlattételi határidő előtt a MÁV-START visszavonta az 50 kettős üzemű villamos motorvonat beszerzési tenderét.
Németh Géza, 2020. június 24. szerda, 18:45
Fotó: Napi.hu

A felhívással induló tárgyalásos tender visszavonását az ajánlatkérő MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben.

A közbeszerzés célja húsz darab 200 személyes és harminc darab 150 ülőhelyes kettős üzemű villamos motorvonat vásárlása volt. Ezek a járművek villamos felsővezetékről és akkumulátorról is működnek. Az egy ülőhelyre eső egységárat - mindkét típusnál - 600 euróban határozta meg a MÁV-START.

A közbeszerzési törvény lehetővé teszi, hogy az ajánlatkérő az ajánlattételi határidő előtt visszavonja a kiírást. Ebben az esetben az ajánlattételi határidő június 22. volt.

A MÁV-START május 11-én tette közzé a honlapján, hogy 50, zéró emissziós, kettős üzemű villamos motorvonatra írt ki közbeszerzést. A tervek szerint az 50 jármű fokozatos ütemezéssel érkezne: 2023-2024-ben húsz 200 ülőhelyes, 2024-2029 között pedig további harminc 150 ülőhelyes motorvonat beszerzése történik meg.

A MÁV-START elkötelezett a rendkívül költséges és környezetszennyező dízelvontatás érdemi hányadának kiváltására zéró emissziós villamos motorvonatokkal. A kettős üzemű motorvonatok beszerzésével a járműállomány környezetvédelmi hatékonyságának jelentős javítása érhető el, az energiahatékonyság növelésével országos szinten is érzékelhető mértékben csökkenthető a jelenlegi emisszió szintje. A számítások alapján jelentős, éves szinten összesen 3,6 milliárd (járművenként átlagosan 73 millió) forint közvetlen költségmegtakarításra is számítani lehet.

A közlemény idézi Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója nyilatkozatát: "A kettős üzemű motorvonatok alkalmazási helye erősen függ attól, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. villamosítási tervei hogyan valósulnak meg. Amíg a Balaton északi partján futó vonal csak Balatonfüredig van villamosítva, az első ütemben beszerezni kívánt 20 jármű fele a 29-es vonalon közlekedne.

A másik kezdőprojekt a Budapest-Lajosmizsei vonal lehetne. Itt komplex rekonstrukció történhetne, több ütemre tagolt villamosítással, azaz már akkor korszerű hibrid járművek közlekedhetnének ott, amikor még csak a pálya egy szakaszán lenne felsővezeték. A további terveinkben a Győr-Szombathely, a Miskolc-Ózd, az Esztergom-Komárom, a Győr-Keszthely-Kaposvár-Pécs és a Szolnok-Hatvan-Somoskőújfalu vonalak szerepelnek."

HOZZÁSZÓLÁSOK