Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Most pénteken számos bolt és webshop készül black friday akciókkal, amelynek szokása az Egyesült Államokból ered, ahol hagyományosan a hálaadást követő pénteken árengedményekkel várják a karácsonyra rástartoló vásárlókat.

Az akció itthon is egyre népszerűbb, amit jól mutat, hogy a CIB Bank által kibocsátott bankkártyákkal a tavalyi black friday napján 66 százalékkal többet költöttek a bank ügyfelei, mint egy átlagos novemberi napon. Az akciókat kihasználó emberek emellett 2017-ben a szokásosnál nagyobb értékben is vásároltak: a tavalyi fekete pénteken mért átlagos kosárérték 22 százalékkal magasabb volt az év egészére vetített átlagnál.

Az adatokból az látszik, hogy míg a szupermarketeknél folytatják le a legtöbb bankkártyás fizetést a legtöbb napon, a fekete pénteken ehelyett a szórakoztató elektronikát értékesítő kereskedők és az utazási irodák a legnagyobb nyertesek. Előbbiek esetében az átlagos kosárérték 32 430 forint volt az átlag novemberi napokon, míg Black Friday napján ez 51 189 forintra emelkedett, ami arra enged következtetni, hogy a bank ügyfelei a nagyobb értékű berendezések megvásárlását erre a napra időzítik. Az utazási irodáknál a kimagasló megugrás a vásárlások darabszámában volt: a napi átlag 4,5-szörösére emelkedett fekete pénteken. Eközben az ékszerüzletek majdnem megháromszorozták a forgalmukat, és az átlagos tranzakciós érték mellett jelentősen növekedett a vásárlások száma is.

A nemek közötti megoszlás a termékfajtáknál látszik: a nők a ruhaboltokban kétszer annyit költöttek, mint a férfiak, míg elektronikai termékeket a nők feleannyian vásároltak, mint a férfiak. Érdekesség, hogy a legalacsonyabb összeg, amit tavaly a fekete pénteken CIB-es bankkártyával fizettek, 1 forint volt egy sportboltban, míg a legnagyobb elérte a 2 millió forintot egy autókölcsönzőben. A legtöbb vásárlás a fővárosban volt, a második legtöbb Szegeden, a harmadik pedig Debrecenben.

Korszerint nem mondható, hogy a fiatalok ugranak az akciókra: an vásárló ügyfelek 28 százaléka 41 és 50 év közötti, 26 százaléka 31-40 év közötti, 14 százaléka pedig 21-30 év közötti, több ezer 71-80 év közötti bankkártyabirtokos is örömmel élt az akciós vásárlási lehetőséggel.

A novemberi Black Friday alkalmával a webáruházak számtalan akciós lehetőséget kínálnak vásárlóiknak. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelmi tanácsokkal állt elő, amelyek figyelembe vételével bosszúságoktól mentes lehet az akciós időszak - erről itt olvashat bővebben.