A nap, amikor a magyarok elkezdik szórni a pénzt

66 százalékkal többet költöttek a CIB Bank ügyfelei a tavalyi fekete pénteken, mint egy átlagos novemberi napon. A tavalyi akció legnagyobb nyertesei a szórakoztató elektronikai cikkeket áruló kereskedők és az utazási irodák voltak, de sokkal többen vásároltak ékszert és repülőjegyet is, mint más napokon. Várhatóan nem lesz ez másként idén sem - írja közleményében a CIB Bank.
Szabó Dániel, 2018. november 21. szerda, 09:31
Fotó: Unsplash

Most pénteken számos bolt és webshop készül black friday akciókkal, amelynek szokása az Egyesült Államokból ered, ahol hagyományosan a hálaadást követő pénteken árengedményekkel várják a karácsonyra rástartoló vásárlókat.

Az akció itthon is egyre népszerűbb, amit jól mutat, hogy a CIB Bank által kibocsátott bankkártyákkal a tavalyi black friday napján 66 százalékkal többet költöttek a bank ügyfelei, mint egy átlagos novemberi napon. Az akciókat kihasználó emberek emellett 2017-ben a szokásosnál nagyobb értékben is vásároltak: a tavalyi fekete pénteken mért átlagos kosárérték 22 százalékkal magasabb volt az év egészére vetített átlagnál.

Az adatokból az látszik, hogy míg a szupermarketeknél folytatják le a legtöbb bankkártyás fizetést a legtöbb napon, a fekete pénteken ehelyett a szórakoztató elektronikát értékesítő kereskedők és az utazási irodák a legnagyobb nyertesek. Előbbiek esetében az átlagos kosárérték 32 430 forint volt az átlag novemberi napokon, míg Black Friday napján ez 51 189 forintra emelkedett, ami arra enged következtetni, hogy a bank ügyfelei a nagyobb értékű berendezések megvásárlását erre a napra időzítik. Az utazási irodáknál a kimagasló megugrás a vásárlások darabszámában volt: a napi átlag 4,5-szörösére emelkedett fekete pénteken. Eközben az ékszerüzletek majdnem megháromszorozták a forgalmukat, és az átlagos tranzakciós érték mellett jelentősen növekedett a vásárlások száma is.

A nemek közötti megoszlás a termékfajtáknál látszik: a nők a ruhaboltokban kétszer annyit költöttek, mint a férfiak, míg elektronikai termékeket a nők feleannyian vásároltak, mint a férfiak. Érdekesség, hogy a legalacsonyabb összeg, amit tavaly a fekete pénteken CIB-es bankkártyával fizettek, 1 forint volt egy sportboltban, míg a legnagyobb elérte a 2 millió forintot egy autókölcsönzőben. A legtöbb vásárlás a fővárosban volt, a második legtöbb Szegeden, a harmadik pedig Debrecenben.

Korszerint nem mondható, hogy a fiatalok ugranak az akciókra: an vásárló ügyfelek 28 százaléka 41 és 50 év közötti, 26 százaléka 31-40 év közötti, 14 százaléka pedig 21-30 év közötti, több ezer 71-80 év közötti bankkártyabirtokos is örömmel élt az akciós vásárlási lehetőséggel.

A novemberi Black Friday alkalmával a webáruházak számtalan akciós lehetőséget kínálnak vásárlóiknak. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelmi tanácsokkal állt elő, amelyek figyelembe vételével bosszúságoktól mentes lehet az akciós időszak - erről itt olvashat bővebben.

HOZZÁSZÓLÁSOK