Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A kártyatársaság kimutatása szerint vásárlási szokásaink a hét többi napján is megváltoztak. Az eddigi adatok alapján elmondható, hogy a csütörtök lett az egyik új bevásárló nap.

A MasterCard a vasárnapi boltbezárás bevezetését megelőző két hónap napi bankkártyás tranzakcióinak számát és értékét hasonlította össze az azt követő két hónap adataival.

A kártyatársaság számai azt mutatják, hogy vasárnaponként felére csökkent a bankkártyás vásárlások száma - összegüket tekintve pedig 52 százalékra. Jóllehet a törvény bevezetése előtt is a vasárnap volt az egyik leggyengébb nap vásárlási szempontból, az új szabályozásnak betudhatóan e napon negyedannyi kártyás művelet zajlik, mint a hét legnagyobb forgalmú napján, azaz szombaton.

Ami a többi napot illeti: a bankkártyás vásárlások száma átlagosan 11, értéke pedig átlagosan 20 százalékkal nőtt a hét további hat napján. A MasterCard statisztikái alapján a vásárlók átütemezik a heti bevásárlást más napokra.

A tranzakciók száma legnagyobb mértékben a csütörtökün emelkedett (+19 százalék), de jelentősen nőtt a szerdai (+13 százalék) és a szombati (+12 százalék) kártyás vásárlások száma is. Míg korábban a péntek volt a legnépszerűbb vásárlási nap Magyarországon, mostanra megközelítőleg ugyanannyi művelet megy végbe csütörtökön is, mint pénteken vagy szombaton. Így elmondható, hogy a csütörtöki nap is elsődleges bevásárlási nap lett a héten.

A vasárnapi zárva tartás nem vetette vissza a kártyás fizetések népszerűségének növekedését. A MasterCard adatai szerint az új szabályozás bevezetését követően ugyanolyan ütemben nőtt a bankkártyás vásárlások száma (+5 százalék) és értéke (+12 százalék) a vizsgált négy hónap alatt, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban.

Számunkra fontos tény, hogy a vasárnapi zárva tartás nem volt negatív befolyással az elektronikus fizetések népszerűségének növekedésére, és egyre többen választják a plasztikot a korszerűtlen készpénz helyett - mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

A netes kereskedelmet is átszabta

A MasterCard elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos statisztikái szerint a vasárnapi zárva tartás az internetes vásárlási szokásokra is hatással volt. A törvény hatálybalépése előtt szombaton és vasárnap történt a legkevesebb vásárlás az interneten - csaknem azonos mennyiségű tranzakció ment végbe a két hétvégi napon.

Az új törvény bevezetését követően ugyanakkor a hétvégi internetes vásárlási szokások egyértelműen megváltoztak. Szombati napokon több mint 20 százalékkal esett vissza az online bankkártyás tranzakciók száma (értéke pedig 24 százalékkal). Ennek egyik oka lehet, hogy sokan éppen e napon mennek el otthonról vásárolni, és kevesebbet vannak a számítógép előtt.

Ezzel szemben vasárnap a hét napjai közül a legnagyobb mértékben (+6 százalék) nőtt az online tranzakciók száma, összértéke pedig 2 százalékkal. A növekedés ellenére egy vasárnapi kártyás vásárlás átlagértéke 4 százalékkal csökkent, ami azt jelenti, hogy március 15-e óta a kártyabirtokosok több, de átlagban kisebb értékű internetes rendelést kezdeményeznek vasárnapi napokon.