A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) jóváhagyta a GYSEV Zrt. fejlesztési stratégiáját, amelynek központi eleme öt nyugat-dunántúli vasúti vonalszakasz vagyonkezelésbe vétele - közölte a NFM. A döntéssel a vasúttársaság 214 kilométernyi pályaszakaszt vehet át a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával együtt 2011 végéig a MÁV Zrt.-től. A GYSEV az új elemekkel bővülő hálózatán versenyképes észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki.

Az átadás-átvételben érintett pályahálózat tulajdonosa továbbra is a magyar állam marad, és a pályahálózatra fordított beruházások is állami tulajdonába kerülnek.

A tervek szerint az idén decemberi menetrendváltástól a GYSEV látja el a személyszállítási közszolgáltatási teljesítmények területileg arányos részét is a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Kőszeg, a Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszokon. A döntés tehát lehetővé teszi a Körmend és Zalalövő között 2009 decembere óta szünetelő személyforgalom újraindítását a szakasz felújítását követően - közölte a szaktárca. A GYSEV saját járműveivel gondoskodhat a közszolgáltatás ellátásáról, a MÁV a felszabaduló mozdonyokat és személykocsikat másutt hasznosíthatja.

A minisztériumi jóváhagyás meghatározott feltételek teljesüléséhez köti az átadás-átvételhez adott támogatást. Így például a GYSEV személyszállítási és pályaműködtetési tevékenységéhez igényelt költségtérítésnek az elengedhetetlen korrekción túl igazodnia kell a költségvetés 2012-2015 közötti makropályájában rögzített számokhoz. A folyamat eredményeként a GYSEV menedzsmentje, adminisztratív állománya és személyi költségei indokolatlan mértékben nem bővülhetnek. Szombathely állomás átadását úgy kell megoldani, hogy az ne akadályozza a MÁV regionális központi tevékenységét.

A magyar állam 65,6 százalékban tulajdonos a GySEV-ben.