Jelentős számú hiányosságot tárt fel a jegybank a Generali Biztosítónál, amelyet kötelező ellenőrzésnek vetett alá. A 2014. szeptember 29.-től 2018. április 23.-ig terjedő időszakot érintő vizsgálat eredményei viszont nem érintik a biztosító megbízható működését.

Az MNB ugyanakkor jogsértésként azonosította, hogy a Generali Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási termékeivel, csoportos hitelfedezeti biztosításaival, illetve termékértékesítési tevékenységével összefüggő belső szabályozási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási és ellenőrzési rendszerei nem feleltek meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak. A biztosító a vizsgált kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékeinél nem tett maradéktalanul eleget többek között az üzembentartó és a kötvénynyilvántartó szerv felé fennálló értesítési kötelezettségének, s a következő biztosítási időszak várható díjairól sem tájékoztatott megfelelően - írja a jegybank a közleményében.

A biztosító több szerződése esetében is rossz, hatályukat vesztett jogszabályokra volt hivatkozás. Erre példák a kgfb szerződések: ezek is elavult törvényi rendelkezésekre hivatkoztak, az életbiztosítások esetében pedig a szerződési feltételek nem megfelelően tartalmazták a kifizetéshez szükséges dokumentumokra, a felszámított díjakra, és a várakozási időre vonatkozó rendelkezéseket. Nagyobb számú - jellemzően az egyértelműség követelményét sértő - hiányosság merült fel a csoportos hitelfedezeti biztosítási és a lakossági vagyonbiztosítási (casco, lakásbiztosítási) szerződési feltételek tartalmi elemeinél.

A vizsgálat megállapította azt is, hogy a Generali Biztosító a kgfb, casco, lakás- és társasház biztosításainál nem kellően egyértelműen és részletesen készítette el a díjkalkulációkat. De hiányosságok voltak a biztosító adatszolgáltatásával, belső szabályozásával kapcsolatban, valamint a biztosítástechnikai tartalékokat, tőkeszükségletet érintő számítások területén, illetve az élet- és nem-életbiztosítási szerződéseihez kapcsolódó ügyféltájékoztatási tevékenysége körében is. Így például a kgfb szerződéseknél több esetben nem vagy nem megfelelő tartalommal küldött felszólító levelet a díjhátralékos ügyfeleknek, illetve tájékoztató levelet a károsultaknak.

A Generali Biztosító a lakossági vagyonbiztosításainál emellett már az ajánlattétel során a biztosítás létrejöttének megtévesztő látszatát keltette a fogyasztókban. Mindezt úgy, hogy egy "kötvény" elnevezést tartalmazó dokumentum használt. Több életbiztosítási szerződést érintően megtévesztően tájékoztatott a biztosítás visszavásárlásával kapcsolatban. Az MNB hiányosságokat állapított meg a biztosító pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos feladatai körében, illetve a tényleges tulajdonosok rögzítését érintően.

A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 62,5 millió forint felügyeleti és 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Generali Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre.