A korábbi gyakorlattal ellentétben idén ügyfelei családi állapotát, anyagi helyzetét, iskolai végzettségét is firtatja egy-két biztosító, s a válaszok alapján pluszdíjjal büntet, vagy éppen kedvezménnyel jutalmaz a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) tarifa megállapításakor - derül ki a díjhirdetés kapcsán közzétett részletekből. "A háztartás átlagkeresete" kedvezményre jogosult például a Genertelnél az olyan ügyfél, aki megválaszolja a szinte személyeskedésig menő kérdéseket - hívja fel a figyelmet erre az újdonságra Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója. Ebben a kategóriában az kapja a legkisebb díjkedvezményt, akinek a háztartásában az egy főre jutó átlagkereset 90 és 150 ezer forint között, vagy azon felül van. Valamivel jobban járnak, vagyis az átlagosnál alacsonyabb díjra számíthatnak azok, akiknél a családtagok jövedelme nettó 60 ezer forint alatti, és az, akinek ennél több ugyan, de nem haladja meg a havi 90 ezret.

Ugyanez a cég az iskolai végzettség alapján is differenciálja a tarifát: pótdíjazza a legfeljebb 8 osztályt végzetteket és a szakmunkásokat, s díjelőnyhöz juttatja a diplomásokat. A családi állapot is befolyásolja a díjat: a 18 éven aluli gyereküket egyedül nevelő szülők jelentős előnyt élveznek a szinglikkel szemben. Rosszul járhatnak viszont azok - legalábbis a kötelező tarifájuk besorolásakor -, akik kapcsolatban élnek ugyan, de nincs gyerekük.

A CLB szakértője felhívja a figyelmet a tavalyi kampány egyik legnépszerűbb kedvezményével járó szolgáltatással, az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos tapasztalatra. Kiderült ugyanis, hogy ez az egyébként dicséretes, papírkímélő környezetvédelmi megoldás nem minden korosztály számára alkalmas. Az e-ügyintézés során ugyanis gyakorlatilag megszűnik, de legalábbis minimálisra csökken az élő kapcsolat a biztosítóval, szélsőséges esetben még a kárrendezés is internetes levelezéssel zajlik. Az idősebbek és a netet kevésbé ismerők jelentős része nem tudja flottul használni a számítógépet, hiányzik nekik a segítség ahhoz, hogy eligazodjanak a biztosítási ügyintézés elektronikus útvesztőiben. Hiába a díjkedvezmény, ha az ügyfelek nem tudnak élni e korszerű módszer előnyeivel, s ha nem lesznek elégedettek a szolgáltatással - figyelmeztet Németh, aki szerint a bizonytalan számítógép használók inkább fizessenek egy kicsivel többet a hagyományos, papíralapú módszerért, de érezzék biztonságban magukat. A CLB azonban a gyakorlott internetezőket biztatja, hogy minél többen válasszák ezt az elektronikus kedvezményt.

A Wáberer biztosító Bónuszőr szolgáltatást ad kiegészítőként új ügyfeleinek. Ez a konstrukció a járműtulajdonosok bónuszaira "vigyáz", ami azt jelenti, hogy ha valaki kölcsönadja az autóját valakinek, aki balesetet okoz, akkor az eset következményei nem érintik a tulajdonos bónuszát. Ez elsősorban a céges autók esetében előnyös konstrukció, de olyan családoknak is praktikus, amelyek tagjai közösen használják az egyetlen autójukat. Abban az esetben, ha nem a forgalmiban szereplő tulajdonos, például családfő okoz balesetet, akkor legalább az ő bónusza érintetlen marad. A Bónuszőr konstrukció kgfb-díjat is jelentősen csökkenti, s ez a baleseti adó mértékét is lejjebb viszi.