Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A magyar kormány megpróbálta visszaszerezni a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér üzemeltetési és vagyonkezelési jogát a külföldi tulajdonban lévő Budapest Airport Zrt.-től, de eddig nem járt sikerrel - derül ki a parlament gazdasági bizottságának június 20-i ülésének jegyzőkönyvéből. Az ülésen Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke beszélt arról, hogy a reptéren áldatlan állapotok uralkodnak, ezért az lenne a helyes, hogyha a magyar állam bármilyen formában vissza tudná szerezni.

"Sajnos hiába próbálkoztunk ezzel, ez nem megy. Viszont az áldatlan állapotok azok egészen elképesztőek" - fogalmazott Rogán. A politikus szerint az ősbűnt a Gyurcsány-kormány követte el, amely 2005-ben privatizálta a repteret. A privatizációs szerződést 2005 decemberében írták alá a brit BAA International Ltd.-vel a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatnyi tulajdoni hányadának eladásáról. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 75 évre kapta meg a repülőtér üzemeltetési jogát. A BAA a részvénycsomagért és a vagyonkezelési megállapodásért 464,5 milliárd forintot fizetett. A Budapest Airport Zrt. 55,4 százalékos tulajdonosa az Airport Holding Kft.-én keresztül jelenleg a német AviAlliance GmbH, amelyet időközben megvásárolt egy kanadai nyugdíjpénztár.

Rogán Antal szerint ez egy elhibázott privatizáció volt, rosszat tett Magyarországnak, a turizmusnak is, mert azóta a reptéren semmilyen érdemi fejlesztés nem történt. "Tehát ha megnézik, akkor a magyar reptér külföldi tulajdonba került, a magyar reptér messze nem fejleszt annyit, mint a versenytársak" - fogalmazott a a gazdasági bizottság júniusi ülésén a miniszterelnök kabinetfőnöke.

Ugyanakkor például 2011. márciusában volt a 24,4 milliárd forintba kerülő Sky Court utasterminál megnyitója Ferihegyen, ahol Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium akkori államtitkára megnyitó beszédében még azt hangsúlyozta, hogy mindenki büszke lehet az új terminálépületre. Tavaly szeptemberben pedig a 2B terminálhoz csatlakozó új utasmólót adták át, ez 8 milliárd forintba került.

Mindezekkel együtt az Airport Holding a vagyonkezelt eszközöket (a koncessziós jogon túl földterület, építmények) 2018. december 31-én 2,3 milliárd euró értéken tartotta nyilván a hvg.hu cikke szerint, ez körülbelül 735 milliárd forintnak felel meg. Legutóbb a Világgazdaság írt arról, hogy a kemény kormányzati fellépés hatására tárgyalóasztalhoz ültek a Liszt Ferenc repülőtér külföldi tulajdonosai, az üzemeltetési jogok értékesítése azonban nem téma. A cég emberei a szolgáltatások minőségének fejlesztése érdekében május óta dolgoznak közös munkacsoportban a kabinettel.