Idén a válaszadóknak kétötöde állította azt, hogy az elmúlt egy évben vásárolt hamis terméket - derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki közös felméréséből, amelyet július végén a Volt fesztiválon készítettek a látogatók körében.

A hamisítványok vásárlásának fő motivációja a kedvezőbb ár: a megkérdezettek 52 százaléka az alacsony ár miatt vásárolt hamis terméket; közülük a többség az eredeti terméket részesítette volna előnyben, ha az nem lett volna sokkal drágább a hamis árunál. A válaszadóknak ugyanakkor több mint egyharmada azért költött ilyen cikkekre, mert látszólag nem volt gond azok minőségével.

A kutatás kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is. A fiatalok többsége szerint az olcsóbb hamisítványok az eredeti termékek gyártóit károsítják meg a legjobban: a hamis terméket fogyasztók 73 százaléka, a nem vásárlók 57 százaléka vélekedik így.

Komoly aggodalomra ad okot a fiatalok információhiánya a hamis termékekkel kapcsolatban, ezért továbbra is fontosnak tartjuk tudatosítani a körükben, hogy a hamis árucikkek vásárlása nemcsak a gyártóknak és jogosultaknak okoznak jelentős károkat, hanem súlyos társadalmi és gazdasági hatásokkal - többek között munkahelyek megszűnésével - is járnak, és a gyengébb minőséggel ők is károsultak lesznek - mondta a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a HENT titkára.

A válaszadók több mint fele (53 százalék) az internetet, 21 százalékuk a piacot vagy utcai árusokat, 20 százalékuk egyéb hazai üzleteket, 15 százalékuk pedig a külföldi boltokat jelölte meg a hamis árucikk beszerzési helyének.