A 94 négyzetkilométeres záhonyi vasúti átrakókörzet éves vasúti áruforgalma az elmúlt 25 évben csaknem ötödére, 18 millió tonnáról 2015-re 3,5 millió tonnára csökkent, az ukrán válság miatt pedig fokozatosan mérséklődik.

Az eddig eredményesen gazdálkodó leányvállalat még a válság előtti tendenciára alapozva 2,5 millió tonna import áru kezelésére optimalizálta erőforrásait, alakította ki a jelenlegi 400 fős munkavállalói létszámát. Ugyanakkor a vállalat a tavalyi bázishoz viszonyítva jelentős, 15-30 százalékos forgalomkiesésre számít, ami további munkáltatási nehézségeket okozhat.

A szakképzett munkaerő foglalkoztatása érdekében a Záhony-Port június 1-jétől csökkentett munkaidőt vezetett be, valamint a MÁV egyes tagvállalatai is a Záhony-Porttal végeztetik el többek között a karbantartási, informatikai tesztelői, alkalmazásüzemeltetői és adatrögzítési munkákat. A MÁV Zrt., a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsával és az RZD Orosz Államvasutakkal közös munkacsoportja a transzszibériai fővonal és az ahhoz kapcsolódó európai - így a záhonyi - közlekedési folyosók árufuvarozási hatékonyságának növelésén dolgozik.

A cég MÁV úgy véli, a térség gazdasági nehézségeit a Záhonyon keresztül beérkező árualap hiánya okozza, erre megoldás lehet többek között a keleti irányból vasúton érkező árutulajdonos társaságokkal való stratégiai megállapodások kötése, a tehergépjármű-forgalom vasútra terelésének ösztönzése, valamint egy ellenőrzési típusú vámszabadterület engedélyezése, amely Záhony versenyképességét támogatná.