A médiatanács kiszórt még néhány büntetést utolsó ülésén

A médiatanács ez évi utolsó ülésén a közönség érdekeinek védelmét és az átlátható piaci viszonyok teljesülését szem előtt tartva számos médiatörvényi előírás megsértése kapcsán hozott határozatot - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az MTI-vel hétfőn.
MTI, 2014. december 22. hétfő, 17:33
Fotó: Napi.hu

Idei utolsó ülésén a médiatanács döntött arról, hogy hatósági eljárásokat indít az M1 november 8-ai Híradójában elhangzott, egy államadósság-osztályzatról szóló hírhez fűzött műsorvezetői kommentárral kapcsolatban a Magyar Televízió nonprofit Zrt-vel szemben, a médiatörvény ugyanis rögzíti a politikai hírekhez fűzött hírolvasói vélemény tilalmát. A konkrét esetben a híradó műsorvezetője utalást tett egyes online hírportálokra, amelyek szerinte nem megfelelően számolnak be bizonyos eseményekről - emlékeztetett a közlemény.

A médiatanács ezen túlmenően burkolt reklám miatt összesen 160 ezer forint bírságot szabott ki a TV2 médiaszolgáltatójára a Mokka című műsor két adása miatt, ahol egy idősotthon, illetve egy hotel által támogatott műsorrészben kizárólag a szponzorcég szolgáltatását mutatták be.

A testület bírságokat szabott ki amiatt, hogy a hatósági ellenőrzések során több alkalommal is regisztrálták a reklámok megengedett hangerejének túllépését. Az ATV jogsértései miatt 180 ezer forint, az RTL Klub szabályszegései miatt 120 ezer forint, a TV2-n a vizsgálatban észlelt túl hangos reklámjai miatt 700 ezer forint megfizetésére kötelezte a médiatanács a médiaszolgáltatókat.

Akadálymentesítés

A közlemény kitér arra is, hogy a testület legutóbbi ülésén elfogadta a 2014 második negyedévében sugárzott tévéműsorokat a hallási fogyatékkal élők számára történő akadálymentesítéssel kapcsolatban vizsgáló jelentést, amely megállapította, hogy a televíziók a törvény által előírt feliratozást vagy jeltolmácsolást a korábbi gyakorlat szerint végezték, az ilyen módon a hallássérültek számára hozzáférhető műsoridő mennyisége nőtt, de a feliratozások minőségében nem történt lényegi előrelépés.

A testület elfogadta azt a jelentést is, amely hat televízióban a 2014. harmadik negyedévében közreadott műsortámogatási gyakorlatot elemezte. Ebből többek között kiderült, hogy 201 műsorban 595 cég támogatói szpotját sugározták összesen 2810 percben.

Frekvenciapályázatok

A közlemény rögzíti: új formai szabályokat tartalmazó felhívások jelentek meg az NMHH Médiatanácsának honlapján és hirdetményi úton a 116 ezer fős vételkörzetű Nyíregyháza 100,5 MHz körzeti rádiós frekvencia közösségi jellegű hasznosítására. Szintén lehet pályázni 60 ezer fős vételkörzetű Szekszárd 102,5 MHz-re és a 30 ezer fős vételkörzetű Orosháza 88,6 MHz frekvenciára. Az ajánlatokat az első két felhívásra a megjelentetéstől számított 45. napon, az orosházira a 32. napon lehet majd benyújtani.

Mint írták, az új pályázati felhívások a pályázók számára az eddigi gyakorlathoz képest lényegesen egyszerűsített formai követelményeket írnak elő. Ezek közül lényeges, hogy csak egy eredeti papíralapú példányban kell benyújtaniuk pályázatukat, elektronikus másolatok nélkül, amelyet a beadáskor közjegyző lát el oldalszámozással, valamint a pályázat benyújtásának időpontjára előzetesen lehet majd bejelentkezni. Az egyszerűsített követelményeknek és ügymenetnek köszönhetően könnyebben teljesíthetőek a formai feltételek, és így a médiatanács várakozásai szerint kevesebb pályázat esetében kényszerül majd a formai érvénytelenség megállapítására.

HOZZÁSZÓLÁSOK