A piac negyedét fölözné le az új mobilcég

Idővel 20-25 százalékos piaci részesedése lehet az új, állami tulajdonban lévő mobiltelefon társaságnak, amelyről nem sokat lehet tudni.
Diószegi József, 2012. augusztus 6. hétfő, 15:26
Fotó: Napi.hu

Az állami mobilcég, az MPVI Zrt. vezetői arra számítanak, hogy öt-hat év múlva 20-25 százalékos lehet a piaci részesedésük - ez a cég piaci lehetőségeit vizsgáló megvalósíthatósági tanulmányban szerepel - írta az Index. A dokumentum tavaly novemberében készült, még azelőtt, hogy a Magyar Posta Zrt., a Magyar Villamos Művek (MVM) és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. alkotta konzorcium elindult volna a negyedik mobilfrekvenciára kiírt tenderen. A tanulmány azt vizsgálta, hogy az államnak miért érheti meg belépni a mobilpiacra, illetve milyen üzleti modell alapján működne az állami mobilcég. A dokumentumot az MVM csak az adatvédelmi hatóság beavatkozása után volt hajlandó kiadni az Indexnek, de csak részben, egy olyan változatát bocsátottak rendelkezésre, amelyből minden fontosabb információt kihúztak.

A tanulmány készítői szerint a rendelkezésre álló erőforrások már középtávon (5-6 év alatt) is jelentősen befolyásolják a piaci részesedést, "hosszabb távon pedig az várható, hogy a szolgáltatók a rendelkezésre álló frekvencia arányában részesedhetnek a piacról".

A netben és az okostelefonban bíznak

A terjeszkedési lehetőségeket az új mobilcég vezetői az internetszolgáltatásban és az okostelefonokban látják. A várható költségekről annyi derül ki, hogy a legnagyobb kiadásokat a frekvenciahasználati díj kifizetése, a bázisállomások, a számlázási rendszer kiépítése, illetve a különböző értékesítési pontok kialakítása jelentik. A költségeket viszont csökkentheti, hogy az MVM és a Posta épületei alkalmasak lehetnek a rádióállomások, bázisállomások kialakítására. Az MVM szakemberei a tanulmány szerint vizsgálják, hogyan lehetne a villamos művek tulajdonában lévő távvezeték-oszlopok egy részén rádiós bázisállomásokat elhelyezni. A Posta hálózata pedig a későbbi ügyfelek elérésében, a számlalevelek elküldésében lehet hasznos a cég számára.

A tanulmány szerint a mobilcég üzleti terve 2012 és 2026 között éves bontásban tartalmazza a várható pénzügyi eredményeket. Az üzleti modell három lehetőséget (alap-, optimista, illetve pesszimista esetet) is számba vesz - ezeket az ügyfélszám, az árszínvonal, a piaci növekedés alapján állították össze. A tanulmány a várható kockázatok között számol többek között az okostelefonok terjedésének csökkenésével, a gazdasági recesszióval, a piacon lévő szolgáltatók versenyfokozó lépéseivel, illetve a közbeszerzési szabályozás változásával. Mivel ezeket a fejezeteket üzleti titokként kezeli az MVM, ezekről semmilyen konkrétumot nem tudott meg az Index.

HOZZÁSZÓLÁSOK