A régi receptek nem működnek a lízingpiacon sem

Bár több európai gazdaságban gyenge teljesítmény, stagnálás vagy negatív teljesítmény várható, a lízingpiac 10 százalékos növekedésben van. A szektornak a jövőben olyan kihívásokkal kell megküzdenie, mint például a digitalizáció és a robotizáció – derült ki a Magyar Lízingszövetség szakmai rendezvényén.
Napi.hu, 2016. november 11. péntek, 19:56

Az európai lízingpiac növekedésben van, az átlagos növekedés 10 százalékos, persze vannak jobban és gyengébben teljesítő országok. Sok európai országban gyengék a növekedési mutatók és kilátások. Stagnálásra és negatív GDP-növekedésre is van példa, mindezzel párhuzamosan a lízingpiac azonban növekedést mutat.

A válság előtti - 2007-es szintet - még nem érte el az európai lízingpiac, de a folyamatos növekedés miatt egyre közelebb kerül ahhoz. Talán már 2017-ben, de legkésőbb 2018-re minden ország eléri a válság előtti szintet - mondta Leon Dhaene, a Leaseurope igazgatója a Magyar Lízingszövetség szakmai napján. Véleménye szerint Magyarország annyiban kivételes helyzetben van európai szinten, hogy a GDP növekedésben van, és a lízingpiacon a kihelyezett összeg 19 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.

A régi receptek nem működnek

Az európai kkv-k egyre nagyobb részt képviselnek a teljes lízingpiacon Leon Dhaene szerint. A Leaseurope kutatását idézve azt mondta, hogy azok a kkv-k, amelyek lízingfinanszírozást preferálják, gyorsabban fejlődnek és hamarabb válnak nyereségessé.

A tradicionális receptek ma már nem vagy nem feltétlenül működnek, új üzleti modellek jönnek létre, ez pedig a finanszírozásra, a lízingpiacra is hatással lesz. Példaként hozta fel, hogy ma a fiatalok használni szeretnének egy-egy eszközt, nem pedig tulajdonolni. Az üzleti életben pedig látható trend, hogy a drága korszerű gépeket a cégek sem szeretnék feltétlenül megvásárolni, csak használni, ez pedig a lízingpiac számára növekedési potenciált jelent. Kihívást jelent az európai lízingcégek számára a robotizáció is. Emellett egyre komolyabb a verseny a piacon, ráadásul számolni kell azzal, hogy új szereplők jelenhetnek meg a piacon. Ilyenek például a digitális értékesítési csatornákat használó fintech cégek.

A 25 százalékos növekedés a cél

A magyar lízingpiac stabil emelkedésben van. Az idei első háromnegyed évben a finanszírozott összeg 19 százalékkal nőtt éves szinten. Jó lenne, ha az év egészében, azaz a negyedik negyedéves teljesítménnyel együtt ennél tempósabb, 20 százalékos növekedést érhetne el a piac - mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke (képünkön.)

A lízingpiacon belül a személyautó- és kisteherautó-finanszírozás, valamint a flottafinanszírozás a teljes kihelyezés felét fedi le. A gépeken belül a legfontosabb az agrárgépek lízingje a szektor szereplői számára. Az MNB hitelprogramja keretében 88 milliárd forintot helyeztek ki az első háromnegyed évben. Ezen belül a mezőgazdasági célú finanszírozás 80 százalékot tett ki: a lízingpiaci növekedésben fontos szerepe volt, a finanszírozott összeg 25 százalékát adta. A jegybanki programhoz köthető lízingkonstrukciókon belül súlyt képviselt az agrárcélú finanszírozás.

HOZZÁSZÓLÁSOK