A rendőrök vadásznak a nem fizető úthasználókra

A legmagasabb lehetséges összeget kell majd fizetni a teherautók után az utak használatáért az új elektronikus útdíj rendszer júliusi életbe lépése után, az ORFK-nak pedig autókat kell vásárolnia, hogy minél kevesebb legyen a bliccelő.
Diószegi József, 2013. április 28. vasárnap, 09:11
Fotó: Napi.hu

Plusz berendezéseket és autókat vásárol az Országos Rendőr Főkapitányság (ORFK) az elektronikus útdíjrendszer június 1-jei bevezetése miatt - tudta meg a Napi Gazdaság Online. Információink szerint arról még nincs döntés, hogy az "kiegészítő" ellenőrzéshez mennyi autóra illetve eszközre lesz szükség, így arról sem született még határozat, hogy erre mennyit kap az ORFK a büdzséből. A járművekre azért lesz szükség, mert a korábbi elképzelésekhez képest megváltozott a díjfizetés ellenőrzésének módja is. Arról már korábban tájékoztatta lapunkat a fejlesztési tárca, hogy a az ellenőrzés folyamatait a Belügyminisztériummal egyetértésben úgy alakítják ki, hogy abban az ORFK is részt vesz. Úgy tudjuk, hogy a rendőrség fogadkozik is, hogy egyetlen külföldi sem távozik majd fizetés nélkül, a bevételi tervekhez (ami évi plusz 150 milliárd forintról szól ) kell is a szigorú ellenőrzés.

Az ellenőrzési rendszert, a jelenleg is meglévő elemek felhasználásával alakítják ki, vagyis feltételezhetően marad a matricás rendszer, esetleg annak egy árnyaltabb vagy bonyolultabb változata, ahol azt is fel kell tüntetni a vásárláskor, hogy milyen úti célra akarja használni az autós, s ezt egy kamarás rendszerrel ellenőrzik. Amennyiben a jármű "letér" az eredetileg tervezett, vagyis a vásárláskor jelzett útvonalról - s ha eközben a rendőrség elkapja - akkor megbírságolják. A korábban tervezett "nyomkövetésre " képes rendszer - amelynél a műholdas kapcsolattal rendelkező fedélzeti egység ellenőrzi a jármű útvonalát és aminek alapján a díjat megfizeti az autós - lekerült a napirendről, egyelőre.

Az úthasználati-jogosultságot a jelenlegi értékesítési hálózaton keresztül lehet majd megvásárolni. Informátorunk szerint a magyar megoldás a németországi, alkalomszerűen használók számára kifejlesztettre emlékezet majd, azzal az eltéréssel, hogy Magyarországon ez lesz az általánosan alkalmazandó. A bevételre pedig szükség is lesz, hisz a rendszer üzemeltetése 20 milliárd forintba kerülhet évente. Az eredeti elképzelés is ilyen összeggel számot, e téren tehát nincs változás, ahogyan az alkalmazott díjtételekben sem,  vagyis az uniós előírások szerinti maximális díjtételekkel indul a rendszer, a teljes tervezett úthálózaton, vagyis a 6300 kilométer hosszan.

A tervezett rendszer meg fog felelni az európai útdíjrendszerek átjárhatóságáról szóló irányelvnek - ezt informátorunk is megállapította, s ezzel megerősítette a fejlesztési tárca lapunknak tett korábbi kijelentését.

Úgy tudjuk, hogy a technikai előkészítés mellett a jogalkotás terén is beindul a nagyüzem. Pár héten belül a parlament elé kerül az útdíjtörvény, amit a bevezetés előtt harminc nappal ki kell hirdetni, ezért tehát még májusban tárgyalni fogja a javaslatot az országgyűlés,

s ha minden az ütemtervek szerint halad, márpedig úgy tűnik, hogy a kormányzat ebben eltökélt, úgy július 1-től életbe lép az új elektronikus útdíj rendszer.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

obsi, 2013.04.28 20:49

@joekiss:

A magyar autós nem mer a hatalmas pénzbírságok miatt szabálytalankodni.
A külföldi meg azt csinál amit akar.
Ezért nem is készül statisztika róluk, mert "lincshangulat" lenne.
Azért durva, hogy minimum 60%-ot kizárólag a románok követik el...a többiekről nem is beszélve.
A rendőrséget azért kellett legutóbb beperelni bíróságon, mert nem volt hajlandó leközölni azt a statisztikai adatot, hogy melyik típusú gépjárműveket lopják a leggyakrabban és hol.
Perem kerületekben a suzukit (nincs bekamerázva a terület - főleg nagy parkolók - és alkatrésznek lopják).

Ön szerint mit hozna, ha kiderülne, hogy a kik okozzák a legtöbb a szabálysértést és ebből mennyit is fizetnek be?...
...unió ellenes?...nem! Magyarország ellenes!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

joekiss, 2013.04.28 18:13

@obsi:
Nem tudom az igazságot, abban meg gondolom Ön is biztos volt, hogy nem fogok rendőrök után szaladgálni, hogy megtudjam. Egy biztos, a közvéleményben mindig nagyobb visszhangot vált ki, ha egy külföldi okoz balesetet, ez nem csak nálunk van így. Ausztriában a 89-es határnyitás után a magyaroknak volt ilyen hírük, ez azóta változott, hogy tőlünk keletebbről és délebbről már sokkal többen utaznak Ausztrián keresztül. Attól kezdve a magyarok helyett külföldieket mondanak.
Abban telesen egyetértek, hogy egy külföldi ugyanúgy fizessen büntetést, mint egy magyar. Az EU (ezért is) próbálja elérni, hogy a büntetéseket más országokban is be lehessen hajtani. Gyanítom, hogy ez megint az EU-ellenesek malmára hajtja a vizet. Pedig szerintem akár egy EU-s egységes nyilvántartás sem lenne rossz arról, hogy egy állampolgár más országokban milyen közlekedési szabálysértést vagy bűncselekményt követett el. Lehet, hogy jelenleg a hazájában patyolat tiszta a pedigréje, a más országokban elkövetett tettei miatt meg már háromszor is elvehették volna a jogosítványát.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

obsi, 2013.04.28 17:34

@joekiss:

Kérdezzen meg egy autópálya rendőrt.
Főleg délen...ott még rosszabb a statisztika.
Maguk a pályán dolgozó rendőrök kérték a főnökeiktől a változtatásokat.
Válasz: ki fizeti a POS terminál tranzakciós díját?...
Tehát egy 30000 ft-os büntetésnél 900 ft-ról megy a "vita".
Az uniós külföldi állampolgárok nyugodtan gázolgassanak, randalírozzanak, nem fizessenek parkolási díjat, szabálytalankodjanak büntetlenül. Tudja sok politikusunknak külföldi rendszámú az autója...és nem a regisztrációs adó miatt.

Ezért nincs statisztika.
Talán egyszer a TASZ ezért is pert indít nem csak a magyarok ellen.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

joekiss, 2013.04.28 16:46

@obsi:
Tehát nincs statisztika a balesetet okozó külföldiekről. Akkor a 60% csak "hasalás"? :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

joekiss, 2013.04.28 16:34

Tehát, ha jól értettem, akkor végül mégsem lesz elektronikus útdíj rendszer, csak a jelenlegi matricásat teszik általánossá. Akkor ennek a bevezetése nem biztos, hogy olcsóbb lesz, ráadásul a bevezetési és fenntartási költségeiből egy jelentős rész a rendőrségnél jelenik meg (járművek, ellenőrző eszközök beszerzése, működtetése, pótlása; rendőrök felvétele, bér, stb. költségei; folyamatos hozzáférés a matricanyilvántartással, stb.). Minden olyan, a határon át Magyarországra vezető közúton matricavételt kell biztosítani 24 órás működéssel, ahol a 3,5 t-nál nagyobb tehergépkocsik közlekedhetnek.
Nekem sokkal bonyolultabbnak tűnik, mint az eredetileg tervezett, és ebben úttörők leszünk a világon. Kérdés, hogy a bliccelőket milyen arányban szűrik ki, és az abba befektetendő pénz mennyiben térül meg. Gondolom, ezt a rendőrök mobil kamerákkal végzik majd. Ehhez megyénként kellene legalább 3-5 autó, autónként 2 rendőrrel, 3 váltásban, az autópályákra meg továbbiak, ha az ellenőrzést hatékonyan akarják végezni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html