Egyelőre a hallgatás jellemzi a kormányzatot a GSM-R ügyében, így aztán egyelőre nem tudni, hogy mikor jelenhet meg a vasúti közlekedés biztonsága szempontjából is fontos technológia újabb pályázata. Jóllehet a beruházásnak már jó ideje van projektgazdája, nem ismert, hogy a Kopint-Datorg mit tett eddig.

A tervek szerint összesen 3064 kilométer hosszon, a nemzetközi tranzitvonalakon és a keresztező vasútvonalakon épül ki a GSM-R rádiókommunikációs rendszer. A projekt befejezése legkorábban 2013 végére várható, s ez bekapcsolja a magyar vasúthálózatot a nemzetközi közlekedési hálózatba. A forgalomirányítást könnyítő beruházással a magyar hálózaton közlekedő vasutak átlagsebessége emelkedik, az utazási idő rövidül, valamint a fejlesztett szakaszokon jelentős mértékben javul a közlekedésbiztonság. A beruházás értékét korábban 50-60 milliárd forintra becsülték, aminek meghatározó részét az Európai Unió állná.

Az állam egy korábbi eredménytelen pályázat után vágna bele a GSM-R projektbe, amit az előző tenderen − az utolsó körben − versenyben maradt cégek várnak leginkább. A Kapsch osztrák információtechnológiai cég pályázni fog a MÁV Zrt. által kiírandó mobil rádiókommunikációs rendszer (GSM-R) szállítására,a társaság ugrásra készen áll, s várják az ismételt ajánlattételi felhívást − mondta a Napi Gazdaságnak Fülöp István, a Kapsch Kft. ügyvezető igazgatója, aki hozzátette: Magyarországon szükség van a GSM-R-re, részben azért, mert az európai vasúttársaságok − köztük a MÁV is − aláírta a technológia bevezetéséről szóló kötelezettségvállalást. A bevezetés mellett szól az is, hogy a korábbi közbeszerzés során az unió 85 százalékos támogatási intenzitást biztosított,s ez a projekt a 2007−2013-as költségvetési ciklusban szerepelt. Fülöp szerint nem lenne jó kicsúszni ebből az idősávból, mert ki tudja, hogy a beruházás bekerülhet-e a következő költségvetési ciklusba.

A Kapsch már korábban is esélyes volt a pályázaton, amit növelt, hogy az osztrák anyacég, a Kapsch CarrierCom másfél éve felvásárolta az amerikai Nortel Carrrier Network részeit, s ezzel a Kapsch a GSM, valamint GSM-R (vagyis a vasúti célokra használt GSM) szegmens globális szereplőjévé lépett elő, így teljes kompetenciával − tehát immár nemcsak rendszerintegrátorként, hanem gyártói képességgel −  felvértezve várja a MÁV tenderfelhívását − mondta a cégtulajdonos.

A visszavont tenderre  a Kapsch@Nortel konzorcium mellett a Nokia Siemens Networks Kft. jelentkezett a pályázatra.
Ha nem kezdődik el időben a GSM-R beruházás, Magyarország hosszú távon komoly logisztikai üzleti lehetőségektől eshet el, s a nemzetközi áruforgalom jelentős csökkenésével kell számolnia − hangsúlyozta Ésik Róbert. A Nokia Siemens Networks ügyvezető igazgatója azt is elmondta: elkötelezettek, hogy erős helyi tudásbázisukat, hazai és nemzetközi tapasztalataikat és technológiai felkészültségüket a küszöbönálló GMS-R projektben kamatoztassák, és a magyar kis- és középvállalkozások bevonásával hozzájáruljanak a magyar gazdaság fellendítéséhez.
A Nokia Siemens Networks − mely közel 900 munkatársat foglalkoztat Magyarországon − budapesti k+f központja új részeként 2010-ben globális kompetencia-központot hozott létre a vasúti kommunikációs megoldások fejlesztésére. A Nokia Siemens Networks GSM-R megoldását magyar mérnökök fejlesztik, így a helyi igények teljes mértékben figyelembe vehetők. A nemzetközi koordinátori és tanácsadói szereppel is felruházott tudásközpontban a 100 GSM-R kutató-fejlesztő kolléga mellett egy több mint 20 főből álló tapasztalt projektcsapat is rendelkezésre áll, amely GSM-R projekteket támogat Brazíliától Törökországig. A Nokia Siemens Networks egyike azon két gyártónak, melyek érvényes interoperabilitási teszteket folytattak.

Ésik szerint az Európai Unió által kötelezővé tett interoperábilis vasútbiztonsági és kommunikációs szabvány, a GSM-R megoldás nemcsak a biztonságot növeli, hanem kényelmes és élménygazdag utazást is biztosít a vonaton utazók számára. Ezenfelül a szállítmányozás és forgalomirányítás területén is időt, munkaerőt és pénzt takarít meg.

Diószegi József