Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Első látásra a járványhelyzet világszerte váratlanul érintette a kiskereskedelemben érintett cégeket, elsősorban a boltláncokat. A pánikvásárlásokkal, az extrém mennyiségek beszerzésével nem mindig tudtak lépést tartani. Pedig a Tesco már jóval korábban készült egy ilyen extrém időszakra.

A brit boltlánc már négy évvel ezelőtt elpróbálta a katasztrófahelyzetet: a szimulált gyakorlat során pedig azzal számoltak, hogy a cég Welwyn Garden City-ben működő központja teljesen leáll. Akkor ezt a gyakorlatot sokan nevetségesnek és extrémnek tartották - mondta Dave Lewis, a Tesco vezérigazgatója a Guardian brit lapnak.

Nevetséges, extrém? Nem annyira

A járvány azonban felülírta a normális munkarendet: az elmúlt másfél hónapban a Tesco Hertfordshire megyében található bázisán a szokásos 6500 munkavállaló helyett kevesebb mint harmincan dolgoztak, ebből az egyik a vezérigazgató.

Az "ítéletnapi" gyakorlatnak köszönhetően a Tesco dolgozóinak már volt forgatókönyvük arra, hogy mit kell tenni extrém helyzetben. Januárban azon dolgoztak, hogy a nem élelmiszereket ne befolyásolja a kínai járvány kitörése, a hónap végére pedig egy válságkezelő csoport napi üléseket tartott.

Azóta az üzletekben is számos változás történt, a járvány kitörése óta a vásárlókat arra kérik, hogy tartsák meg a szükséges távolságot, a dolgozók pedig védőfelszerelésben végzik a munkájukat. Ahogy a Buksza - a Napi.hu szerkesztőségi blogja -  már korábban megírta március végétől a magyarországi Tesco is, amelyek célja a vásárlók és munkatársak egészségének védelme, valamint annak biztosítása, hogy az áruházakban mindenki megtarthassa a biztonságos fizikai távolságot másoktól.

Karácsonyi forgalom több napon keresztül

Lewis szerint az élelmiszeripar mára összeszedte magát a pánikvásárlás okozta sokkhatás után, ekkor ugyanis a vezérigazgató szerint az emberek öt napig minden egyes nap annyit vásároltak mint a karácsonyi időszak legforgalmasabb napján.

Ez a nap általában december 23-ra esik, amire az áruház készül. A vírus miatt azonban öt ilyen napjuk volt, és semmi esély nem volt a felkészülésre. Bizonyos termékkategóriákban 7 hét forgalmát bonyolították öt vagy hat nap alatt.

Máshogy lesz

Ma már néhány kivételtől eltekintve nincs hiány a termékekből, de a Tesco első embere szerint a vásárlási szokások drámaian megváltoztak.

A nagy hétvégi bevásárlási rohamok helyett folyamatos a vevők áramlása a hét közben. Az eddigi 3-4 üzlet meglátogatása helyett a többség ritkán megy több mint egy boltba, azaz igyekeznek egy helyen letudni a vásárlást, és heti egyszer, a hét valamelyik napján feltölteni a kamrát. A május 3-át megelőző héten a tranzakciók száma ugyan 48 százalékkal csökkent de a kosárméret (egy vásárlás átlagos értéke) több mint a duplájára nőtt, ami azt mutatja, hogy az emberek többsége hetente egyszer vásárol.

Sokkal többen

A legdrasztikusabb változás a brit piacon - csakúgy, mint Magyarországon - az online vásárlásban történt: a Tesco majdnem megduplázta a házhoz szállításai és személyes átvételi időpontjainak számát hat hét alatt. A cégnél az online rendelések 90 százalékát egyébként kézzel szedik össze a boltokban. Ennek érdekében 350 bolt nyitva tartását változtatták meg, ezekben csak napközben lehet vásárolni az eddigi 0-24 órás nyitva tartás helyett. A cég továbbá felvett 4 ezer új sofőrt, és 12 ezer áru-összekészítőt, továbbá 400 új teherautó is munkába állt.

Lewis elmondása szerint hiába döntögetnek rekordokat - az egyik héten például 10 millió termékre érkezett online rendelés egyetlen nap alatt -, még mindig vannak olyanok, akik nem tudnak szállítási időpontot foglalni maguknak. Bár a brit és a magyar piac az eltérő méretek miatt nehezen összemérhető, a nagy-britanniai Tescóhoz egy hét alatt beérkező 10 millió megrendelés nagyságrendjét mutatja, hogy a magyar Tescóhoz hat év alatt futott be 20 millió rendelés

A kijárási korlátozások nagy-britanniai bevezetése előtt a brit lánc közel volt hozzá, hogy befejezze az első, robotok által vezérelt elosztóközpontjának építését, ez a későbbiekben még jobban felpörgetheti az online rendelések kiszolgálását.

Nem tudnak minden igényt kielégíteni

Azt persze nem lehet tudni, hogy a járvány lecsengése után az emberek továbbra is ilyen mértékben vásárolnak majd online. Lewis szerint a kapacitások növelésével a Tesco a brit kormány kérésnek megfelelően segíteni tudott abban, hogy az 400 ezer ember, akik a járvány által leginkább veszélyeztetettek, élelmiszerhez jussanak, de soha nem lesz elég kiszállítási időpont, az összes felmerülő igényt nem tudják kielégíteni.

Véleménye szerint ugyanis ha iparági szinten a kapacitások meg is háromszorozódnak - ami elég nehéz feladat ennyire rövid idő alatt -, akkor is a piac 80 százalékának fizikai üzletekben kell vásárolnia. Emiatt kell a boltokat a lehető legbiztonságosabbá tenni.

Itthon is egyre nagyobb az igény

Az online rendelési igényekre válaszolva a magyar Tesco is lépett: ahogy a Napi.hu korábban is írta, a boltlánc a megugró kereslet miatt határozott időre felvett 170 munkatársat, akik jellemzően más szektorokból érkeztek a boltlánchoz. Emellett összefogott a magyar piacon több évtizede a jégkockákat többek között éttermeknek, kocsmáknak kisteherautókkal kiszállító Ice Cube Hungaryvel.

Nemcsak az online kiszállítási időpontok bővülnek, de egyre több helyre is szállítanak: májustól három újabb nagyvárosban - Tatabányán, Miskolcon és Szombathelyen - és vonzáskörzetében, összesen 96 településen érhető el a Tesco házhoz szállítása. A magyar lánc még 2013-ban indította el az online boltját és a házhoz szállítást, először Budapesten, majd jöttek az újabb városok, többek között Székesfehérvár, Győr, Szeged és Pécsen. Most már összesen több mint 200 település szerepel a tescós térképen.

Mit vásárolnak járványhelyzet nélkül?

Az online Tescóhoz a 2013-as rajttól tavaly őszig terjedő időszakban 20 millió megrendelés érkezett 500 ezer címről és összesen 150 millió terméket szállított ki a boltlánc. A csomagokat szállító kisteherautók pedig 10 millió kilométert futottak hat év alatt.

Ebben az időszakban az ásványvíz volt a legnépszerűbb termék. A ranglistán a második helyet a tejek szerezték meg, főként 1,5 és 2,8 százalékos zsírtartalmú tejeket rendeltek az online boltból a magyar vásárlók. A harmadik helyen a csirkemell állt, a negyediken pedig a banán. Egy-egy vásárló a hatéves időszakban átlagosan 22-25 ezer forintért rendelt, a legdrágább csomagokat pedig Budapestre szállítja a cég.