Még 2017 őszén, amit végül levettek a napirendről, 100 forint fölé tolták volna, volt tiltakozás. Ez a mostani új javaslat még nagyobb ugrást okozna. Valóban ennyire haszontalan lenne a reklámújság? - teszi fel a kérdést a kereskedelmi szakportál.

A papíralapú reklámhordozók után 10 milliárd forintot közelítő nagyságrendű bevétel folyik be a költségvetésbe. Ha semmi sem változna, csak a termékdíj nőne a tervek szerint, akkor ez a bevétel 30 milliárd forint fölé kúszna.

Csakhogy ha ezek az újságok nem léteznének, eléggé nehéz lenne a vásárlóknak tájékozódniuk arról, mi mennyibe kerül az üzletekben. Járhatnának boltról-boltra, fogyna a benzin is, hiszen amúgy is sokan járnak autóval bevásárolni és sokkal több idő menne el a vásárlásra - fogalmazott a Blokkk.com.

Jelenleg csak a drágulás biztos januártól. Kérdéses a mérték, hiszen a boltosok, szolgáltatók jobban megnézik majd, mit reklámozzanak így. Megszűnni vélhetően nem fognak az áruházi újságok, de az áruk az ott lesz a nyugtán, persze nem külön soron, hanem a megvásárolt portéka árában, sok más költséggel együtt. Mindezt pedig észreveszi majd a vásárló.

Egy ekkora változtatás átalakítja majd az áruházi gyakorlatot is. Az új szabályok szerint például a magasabb termékdíjat akkor kell majd fizetni, ha a nyomtatott kiadvány nyomtatható felületének több mint fele tartalmaz reklámot  - ma csak nyomtatott felület van a szövegben. Innét pedig , csak kalkuláció kérdése, hogy megéri-e egy áruházi magazint biggyeszteni a reklámok mellé mindenféle érdekességgel (például a CBA-nak van saját magazinja, de a Tesco honlapja is sok magazinos tartalmat kínál, nem csak puszta reklámot).

Végül pedig lehet, hogy olcsóbb lesz üresen hagyni a reklámújság felét - a kiadvány pedig lesz majd a csomagolásra az úgyszintén várhatóan nagyot dráguló műanyag zacskók helyett.

Emellett számolni lehet azzal is, hogy vékonyabbak lesznek a reklámújságok, miközben a reklámok mérete kisebb lesz.

További lehetőséget jelent a nem reklámhordozónak minősülő papírzacskókon reklámozni vagy éppen a neten hirdetni.

Fotó forrása: Kummer János / Napi.