Idén az első negyedévben az ágazat értékesítése mindössze 91 milliárd forintot tett ki, ami 29,6 százalékkal alacsonyabb 2008 első három hónapjáénál. A csökkenésen belül a belföldi eladás esett vissza jelentősen, mintegy 34,4 százalékkal, de az export is 27,3 százalékkal csökkent a tavalyi első negyedévhez képest. Széman György, a Magyar Építőanyag-ipari Szövetség (MÉASZ) ügyvezetője szerint az elkövetkező hónapokban tovább romolhat a helyzet, ha az építési ágazat válságát kezelő kormányzati intézkedéscsomag késlekedik. A hazai forgalom-visszaesés ugyanis - ami a falazóanyagok esetében már eddig megközelítette a 80 százalékot - tovább erősödhet. Hasonlóan vélekedik Dudás Judit, a Magyar Téglás Szövetség ügyvezető titkára, aki elmondta: 2008 harmadik negyedévétől a téli időszakban megszokottnál már komolyabb forgalomcsökkenés volt érezhető a téglaágazatban. Év végére a forgalom az előző évinek mindössze 80-90 százalékát érte el. A tégla- és kerámiacserép-gyárak közül többet végleg bezártak, a felhalmozódott készletek miatt pedig - az általában szokásos 1-3 hónap helyett - szinte minden téglagyár 7-9 hónapra állt le. A visszaesés 2009-re csúcsosodott ki: mértéke termékcsoportonként 20-50 százalék között mozog az előző év hasonló időszakához viszonyítva, így természetszerűleg az árak nem emelkedtek. Dudás szerint a második félév még rosszabb lesz, mivel a lakástámogatások megvonása komolyan érinti az új építésekre termelő cégeket. A szövetség úgy látja, hogy a kormány nem könnyíti meg a gyártók helyzetét. Ez év augusztusától például gázár-kompenzációt kell fizetniük a szabadpiacon gázt vételező cégeknek, s ez minden nagyfogyasztót, közte építőanyag-gyártókat, építőipari cégeket érint. (Ezzel kompenzálná az állam a közüzemi gázszolgáltatás 66 milliárd forintos veszteségét, melyet a tavaly őszi árfolyamromlás okozott - a szerk.) Pedig ezek a cégek - lévén szabadpiaci szereplők - már akkor megfizették az árfolyamváltozás költségeit. A gázár-kompenzáció 2010 végéig több mint 600 millió forint előre nem tervezett többletköltséget okoz a téglaágazatban, aminek fele az elkövetkező hónapokban jelentkezik. Új termékek és exportbővülés Idén eddig már közel 20 százalékos forgalom-visszaesésről számoltak be a Tondachnál, és erre számítanak az év egészére vonatkozóan is. Jövőre azonban - elsősorban új termékeik és az exportpiacok révén remélik pótolni a belföldi értékesítések drasztikus visszaesését - kismértékű emelkedést várnak. A cég 2009-ben a válság ellenére nem csökkentette jelentősen termelését, hiszen a nemrég üzembe helyezett új, modern békéscsabai gyár kiváltotta a jelenleg nem termelő régebbi gyártósorokat. Érdemi termékáremelést - miként az elmúlt évben - idén sem terveznek. Emellett lapunknak elmondták: a tetőfedő anyagok piacát jól jellemzi a lakásépítések száma. Az elmúlt három évben ez mintegy 20 százalékkal volt alacsonyabb, mint az azt megelőző években, és az építési engedélyek számának jelentős csökkenése még sötétebb jövőt mutat Magyarországon. Ez szerintük érthető, hiszen elfogyott a lakásépítéshez szükséges létbiztonság érzése (megszűnő munkahelyek stb.), nehéz a hitelhez jutás, és gyakorlatilag megszűnt a lakástámogatás. Több lábon állva próbálnak túlélni Míg összességében a tavalyi évet elfogadhatónak ítéli meg Komlós Aladár, a Leier Hungária Kft. ügyvezetője, 2009-cel kapcsolatban megjegyzi, hogy idén a céget is erősebben érintette a válság okozta év eleji kereslet-visszaesés, így termékeik árát 7-8 százalékkal csökkentették. A nehéz helyzet ellenére bizakodóak, és több lábon állva - termelés, szolgáltatásbővítés, export - próbálnak a versenyben helytállni. Termékfejlesztéssel előremenekülni A Wienerberger termékei április 1-jétől az infláció mértékével drágultak, további áremelést egyelőre azonban nem terveznek. Az év második felében - néhány nagy, főleg külföldi beruházó piacról történő kivonulása, a családi házas építkezések további csökkenése, a kedvezményes hitelek visszavonása és a szocpol felfüggesztésének hatására - Bencze Norbert gazdasági igazgató szerint várhatóan tovább szűkül a hazai téglapiac, s a válság következtében az exportpiac is, amelyen tavaly termelésük kb. 30 százalékát értékesítették. Mára a piac az olcsó és a prémium termékek iránt érdeklődőkre szűkült, ezért a Wienerberger a magas hőszigetelő értékekkel rendelkező minőségi termékek gyártására és a termékfejlesztésre koncentrál. Az igazgató szerint az energiatakarékosság előtérbe kerülésével várhatóan erősödik ezen téglatípusok iránt.